Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Ontkoppelwagen bouwen?

in Elektronica en analoog

Gestart door iljitsch, 4 februari 2024 16:15

Vorige topic - Volgende topic

iljitsch

Ik zat te twijfelen tussen digitaal en analoog, maar ik denk dat het digitale deel redelijk overzichtelijk is dus maar hier.

Ik heb onlangs een post geplaatst over de Inglenook rangeer-puzzel. Hierbij gebruik ik drie ontkoppelsporen bij het rangeren en dat werkt op zich goed genoeg.

Maar ik zou toch heel graag wagons op willekeurige plekken op de baan ontkoppelen. Ik geloof dat er op grotere schalen locs zijn met een ontkoppelfunctie. Niet zeker of dit op N-schaal ook zo is, maar die zullen zeker niet goedkoop zijn.

En op N-schaal is extra spul inbouwen om de loc te laten ontkoppelen een flinke uitdaging.

Wat mij een aardig idee leek is om een ontkoppelmechanisme in een (zo klein mogelijk) wagonnetje in te bouwen. Ik zie dat als volgt voor me:

Een bestaande wagon uitbreiden met stroomafnemers om voltage van de rails op te nemen. Dit gaat dan naar een DCC-decoder. Dit kan een beperkte versie zijn die alleen functies aanstuurt maar geen motoren. De decoder stuurt vervolgens een motor of servo of soortgelijk aan die de koppeling omhoog trekt om te ontkoppelen. En dan eigenlijk twee om aan beide kanten onafhankelijk te kunnen ontkoppelen.

Extra credit: oranje zwaailicht.   (y)

Heeft iemand tips over hoe zo'n project aan te pakken?

Idealiter kom ik qua prijs dichter bij de 50 dan bij de 100 euro uit.

3dbuildr

Heb je hier al eens naar gekeken? Deze N inbouw koppeling kan eenvoudig met een functiedecoder aangestuurd worden:

https://www.sd-modell.com/product/n-digitalkupplung/

Als je googelt op "sd modell entkuppeln" vind je ook genoeg filmpjes over de inbouw en werking van deze koppeling.

Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

iljitsch

Bedankt voor de tips beiden!

Koppeling met ingebouwd ontkoppelmechaniek, dat ziet er mooi uit! Bij een bestaande loc hoef je dus alleen de draadjes op een verterkte AUX-uitgang van de decoder aan te sluiten?

De enige decoder die ik zelf ingebouwd heb is een ESU LokPilot 5 micro DCC met Next18-interface. Daar kan je natuurlijk niet zelf mee gaan hobbyen. Maar het lijkt erop dat er nog een paar plekken zijn waar je zelf iets aan vast kan solderen op die decoder, alleen wordt daar in de handleiding niks over gezegd... zucht.

Jeroen Rood

Volgens mij staat het toch in de handleiding :

Aux5 & Aux6 versterkt, buiten de connector om.

Jeroen.

Menno

Citaat van: iljitsch op  5 februari 2024 09:19
Koppeling met ingebouwd ontkoppelmechaniek, dat ziet er mooi uit! Bij een bestaande loc hoef je dus alleen de draadjes op een verterkte AUX-uitgang van de decoder aan te sluiten?
Nou, fysiek ben je dan klaar, maar de decoder moet er wel op ingesteld worden om te voorkomen dat de koppeling stuk gaat bij inschakeling. Het spoeltje van het ontkoppelmechanisme is van zeer dun draad gemaakt en dat spoeltje verbrand als je er te lang de volle spanning op laat staan.

ESU-decoders hebben een timerfunctie aan boord die korte tijd volle spanning aanbieden en daarna een soort houdspanning aanbieden: genoeg om ontkoppeld te blijven, niet voldoende om aan te trekken als de koppeling naar beneden staat. Daarmee wordt het spoeltje beschermd.

Rolf S

Leuk project, ik ben met hetzelfde bezig dus houd dit draadje goed in de gaten  :).

Ik het een setje van 2 goederenwagens die ik aan 2 kanten aan het uiteinde van een Krois koppeling ga voorzien (of SD, wist niet dat die ze ook hadden). Verder een binnenverlichting,want een deurtje staat open en dan kan ik bij de goederenloods een lampje aandoen zodat een Preiserlein binnen het goed kan zien.
Ik heb een ESU lokpilot 5 Fx micro (59110) gekocht; er zitten al stroomafnemers onder (van ESU ook) en binnenverlichtingsledje zit er al in op uitgang 'licht vorne'. Dat geeft AUX 1 en AUX 2 voor de 2 koppelingen, en ik denk dat ik de Roco koppelingsfunctie moet gebruiken (handleiding ESU Lokpilot 5 pagina 71/72/73) en dat kan alleen op die 2 uitgangen. De Krois koppelingen wil ik met 5 seconde spanning gaan begrenzen.

Groeten, Rolf

iljitsch

Citaat van: Jeroen Rood op  5 februari 2024 12:05
Volgens mij staat het toch in de handleiding :

Oh ja. Kon het niet vinden in de inhoudsopgave, maar inderdaad in het hoofdstuk installeren.

Ik zit nu te twijfelen of het toch niet een beter plan is een simpel locomotiefje aan te schaffen en daar een LokPilot in te stoppen en zo'n SD ontkoppelaar. Dan heb je het voordeel dat je gebruik kan maken van de ontkoppel-procedure van ESU waarbij de loc eerst een stukje achteruit rijdt, dan de ontkoppelaar activeert, vervolgens een stukje vooruit rijdt en de ontkoppelaar gaat weer in ruststand. Dit alles simpel te activeren met een F-toets.

Of mijn originele plan. Maar die ESU functiedecoders zijn niet supergoedkoop.

Eens kijken naar andere decoders of die vergelijkbare functionaliteit leveren. Zimo heeft als groot voordeel dat je met een F-toets de ABC-functie uit kan schakelen. Dat is in mijn geval erg nuttig omdat die sporen die ik nu gebruik voor rangeren ABC hebben en een LokPilot-loc dus tot stilstand komt en niks meer wil tot je de rijrichting omdraait.

Het zou supercool zijn als er een nieuwe versie van de NEM N-schaal koppelingstandaard zou komen met geleiders voor het aansturen van een ontkoppelaar. Dan hoef je niet zelf te prutsen met draden.

Rolf S

Automatische koppeling aan de lok is idd makkelijk in de zin dat bv stroom opname al goed geregeld is, maar als je her en der een wagonnetje met automatische koppeling hebt kunt je je treinsamenstelling ook door midden knippen; geeft veel flexibiliteit. Ik heb een combi: deel loks (ESU en Brawa) heeft automatische koppeling, deel wagons en ook nog een paar ontkoppelaars. Groeten, Rolf