Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Alternatief Rosoft Xtreme keerlusmodule ?

in Algemeen

Gestart door Johan Simons, 3 februari 2024 15:39

Vorige topic - Volgende topic

Johan Simons

Al enkele jaren ben ik een spoorbaan aan het uitbouwen.  In 2021 heb ik voor deze baan 2 rosoft Xtrme keerlus modules aangekocht die naar alle tevredenheid werken.
Nu wil ikechter een uitbreiding maken van m'n baan en het ziet er naar uit dat ik nog 2 van deze modules nodig zou hebben.  Jammer genoeg is Rosoft verleden tijd.

Wie weet er een goed alternatief.  ik heb zelf al gekeken naar de Roco 10797 maar ik weet niet of deze OK is.  De module wordt in gebouwd in een recht stuk waar uiteindelijk +/- gewisseld toekomen, dus niet aan een keerlus met een wissel zoals bij hun in de aansluitschema's getoond wordt.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Cor--24

DTS schijnt er één te hebben, heb ik recentelijk geleerd. Keerplus3
Mvg.

Cor

Hasenwald

Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Cor--24

U bent de gelukkig winnaar van de geheel onverzorgde voetreis naar Rome.  ;D 8) :angel:
Mvg.

Cor

Johan Simons

Alvast bedankt.  Ik zie wel dat het aansluiten anders is als bij de rosoft xtreme.  Bij rosoft lijk me dit meer in fazes ( Blokken A, B, D en E ), terwijl bij de DTS gelijktijdig in twee blokken gebeurt ( zie afbeelding ).
Iemand ervaring ? 

Ben

Het komt op hetzelfde neer hoor, B en D polen ook mee om. Het verschil is als je stopt op de stopmelder, je trein staat bij DTS dan stil en overbrugd de tweede secties. Bij Rosoft is dat niet zo, de trein staat stil op de stopmelder B of D afhankelijk waar je vandaan komt. Da's net wat slimmer maar de bedenker heet dan ook Karst Drenth.  :)

Bij de DTS module moet de langste trein in de middensectie passen. Bij de Rosoft module moet de langste trein in B + C1 passen als je van links komt en in D + C1 als je van rechts komt.

Gr, Ben.

Dave.......

Dan heeft Yamorc vast ook een goed alternatief  ;)
Ik vindt het ook jammer, bij mij hangt er ook veel Rosoft naar volle tevredenheid.
Hopelijk bedenkt Wim zich ooit  :-*
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Ben

YaMoRC kan niet alles tegelijk maar wie weet......

spock

Hoi Ben,

Wat bedoel je met "de trein staat stil".
Ik heb tijdens de modelspoordagen met de DTS mogen spelen, maar dit komt mij niet bekend voor.

Mvg spock

Ben

Precies als wat ik schrijf: als de trein stopt op de stopmelder (bij het uitrijden dus) en stil staat heeft de trein beide secties overbrugd.

spock

En wat is daar dan het probleem?

Ter info. In de documentatie van de DTS staat zeer gedetailleerd hoe de module werkt. Lees hem eens door.

Mvg spock

Klaas Zondervan

In Vraag en Aanbod worden 2 keerlusmodules van Littfinski aangeboden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

En om toch nog maar eens iets anders te berde te brengen, mijn favoriet:  de Lenz LK200.
2 draadjes aan ringleiding of spoorstaven, 2 draadjes aan het "keerlus" baanvak.

Ben

Met z'n prijs van €80 kun je dat nauwelijks een alternatief noemen. Bovendien is de LK200 op basis van kortsluiting, geen detectie en geen terugmelding.