Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Trix 6503

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door FredD, 2 februari 2024 15:23

Vorige topic - Volgende topic

FredD

Hallo,
Ik ben een nieuwe digitale baan aan het maken met multimaus en expressnetli. Dat begint aardig te werken. Ondertussen ben ik al mijn oude locs digitaal aan het maken. Eentje die wat tegensputtert is de 6503 van trix (DC). Hij lijkt slecht contact te hebben. Hij stopt na 1 sec rijden vaak weer. Ik heb de wielen schoongemaakt en de draadjes doorgemeten. Alles lijkt in orde, maar het probleem blijft. Bij het uit elkaar halen valt me wel op dat de wielen zwaar draaien door het vet. Dat is vrij stug. Zou een los draaistel niet gewoon soepeltjes moeten draaien? Hoort er wel vet in? Is een beetje olie niet beter? Zou het kunnen dat door het zware lopen een of andere beveiliging ingrijpt? Ik weet zo niet meer welke decoder hierin zit. Ik denk uhlenbrock.
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

hmmglaser

Je heb de motor toch wel los gehaald?
Zo niet moet je stoppen met aan de wielen te draaien omdat het model een wormwiel aandrijving heeft, anders kun je deze kapot draaien!
Als alles los gekoppelt is zou het vrij soepel moeten draaien, zelf maak ik deze modellen schoon in de wasbenzine en olie dan de assen en smeer de worm in met trix vet!
Mvg Mark

FredD

Ja, de motor is los. Inmiddels wat oud vet weggehaald en ontvet. Het lijkt wat soepeler te rijden, maar nog steeds wat haperend. Bij voorzichtig de stappen opvoeren stopt de loc en gaan de lichten uit.

Fred

Ben

Reed de lok analoog wel goed? Eigenlijk is dat een eerste vereiste voordat je gaat ombouwen.

FredD

Citaat van: Ben op  4 februari 2024 07:59
Reed de lok analoog wel goed? Eigenlijk is dat een eerste vereiste voordat je gaat ombouwen.
Ja, de loc reed analoog prima. Is wel een tijdje geleden. 2017 of zo... sindsdien heeft de loc in de ovp liggen wachten.
Zit er in de decoder misschien een stroombeveiliging?

Ben

Citaat van: FredD op  4 februari 2024 08:08

Zit er in de decoder misschien een stroombeveiliging?

Jazeker hoewel die niet altijd actief is. Maar dan moet je eigenlijk zeker weten welke decoder je hebt gebruikt.

FredD

Ik heb nog een esu liggen. Die kan ik er even inprikken om te kijken of het verschil maakt. Dat is een lokpilot 5.
Thanks

Ben

Kijk ook nog even hier, de beruchte blauwe condensator als oorzaak van problemen.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=73862.0

FredD

Thanks, de blauwe condensator was al weg.

Fred

FredD

Ik heb de onbekende (waarschijnlijk uhlenbrock) decoder even verwisseld met een lokpilot 5. Exact dezelfde problemen. Of hij loopt te zwaar, of hij krijgt niet goed contact. Heel irritant. de contactjes zijn goed weggestopt. lastig schoonmaken....

Fred

hmmglaser

Controleer de wielen(flenzen) eerst maar eens, heb er ooit eentje gehad die bijna niks door lieten als of er blanke lak op zat.
Mvg Mark

Bahn-AG

Heb je decoder ook aangepast aan het motortype? Deze loks hebben een klokankermotor.

Bart