Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Marklin rijtuig geeft kortsluiting op 2-rail DCC baan

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Lazer1, 1 februari 2024 12:07

Vorige topic - Volgende topic

Lazer1

Ik heb zonet online tweedehands een aantal rijtuigen gekocht van Marklin.
De verkoper verzekerde mij dat ze voor gelijkstroom 2-rail waren.
Bij een van de rijtuigen (stuurstand) krijg ik echter een kortsluiting.
Is de oorzaak een van de stroomafnemers? (zie foto

mvg
Rudy

Fleischmann profi digitaal in HO
www.fleischmann.be

MartinRT

Draaistel verkeerd om ?
Omschakelaar vooruit/achteruit ?
Op de foto lijkt alles me in orde, geen verbinding tussen de assen/wielen van de ene naar de andere kant.

Quinzeedied

Als het eenzijdig geïsoleerde assen zijn, eerst even kijken of de isolatie van de assen per draaistel wel aan dezelfde kant zit
Omdat er maar van 1 rails stroom wordt afgenomen per draaistel, moet de isolatie daarnaast bij het ene draaistel bij de andere rails zitten dan bij de andere, voor goede werking eventuele verlichting. Maar aangezien er dan geen stroom loopt (want maar 1 pool) zou dat niet per se kortsluiting moeten geven geloof ik?

Lazer1

het rijtuig omdraaien maakt geen verschil..

De andere stroomafnemers zien er zo uit :

www.fleischmann.be

henk

Kortsluiting krijg je in ieder geval als in één draaistel het geïsoleerde wiel verschillend zit. Dus bij de ene as aan de rechterkant en bij de andere aan de linkerkant.
Verder kan er binnen een ongewenste verbinding zitten.
Zie ik trouwens op de eerste foto een soort wielschakelaar?

Je kan gemakkelijk proberen of de sluiting in één draaistel zit door het rijtuig even met telkens één draaistel op de rails te houden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jelmer

Ik vermoed dat het hier een Marklin M2 stuurstand rijtuig is.

De eerste foto bevat een wielschakelaar, deze "kiept" bij verandering van rijrichting waardoor de front en sluitlichten geschakeld worden.

Het ene draaistel moet de stroom opnemen aan de ene kant van de rails (zeg links), dan zorg je er voor dat dat draaistel de wielen met het geisoleerd busje aan de rechterkant zit (bij beide assen). Het andere draaistel moet dan de stroom opnemen aan rechts, dus daar het geisoleerde busje bij beide assen op links.

En in het rijtuig moeten de draden ook goed zitten, dus voorste draaistel mag niet aan verbinding maken met achterste draaistel.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

peterha

Voor zover ik kan zien, zitten alle assen op dezelfde manier in de draaistellen, namelijk met een dik deel (isolatie?) aan de rechterkant.
Met de manier waarop de draden aangesloten zijn, krijg je vervolgens kortsluiting.
Met vriendelijke groet,
Peter

Lazer1

ik heb gemeten en de assen zelf geven geen stroom door van de ene naar de andere rail
hier enkele bijkomende foto's :

www.fleischmann.be

Benelux795

Wellicht te simpel; laatste/onderste draaistel (zonder schakelaar) 180 graden draaien...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ronald69

Als er sprake is van kortsluiting dan heeft het omdraaien van het draaistel geen zin als er AC assen er onder zitten. Je krijgt geen kortsluiting als de isolatie aan een kant zit want dan heb je DC assen. Wat ik zo kan zien zijn dit Märklin assen. Vervang deze maar eens voor DC assen.
Grt, Ronald.

Lazer1

OPGELOST

Op aanraden van de verkoper een van de asjes omgedraaid. Geen kortsluiting meer.
Maar ook geen binnenverlichting.

Dan een van de bogeys omgedraaid, alles werkt nu.

Nooit gedacht dat ik een Marklin op baan zou hebben rondrijden :-)

Allemaal dank voor de hulp, dit forum bewijst alweer zijn nut !

www.fleischmann.be