Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Draad aan ledstrip solderen

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 29 januari 2024 23:13

Vorige topic - Volgende topic

Luc2000

Ik wil 2 draden aan een ledstrip (van rol) solderen.

Het tin hecht echter niet aan de koperen contactpunten van de ledstrip

Zie voorbeeld van Google

Wat kan er aan de hand zijn?

StefanNL_Plays

Schraap met een (bot)meste zachtjes over de soldeerpad zodat het laklaagje eraf gaat, soldeer daarna je tin er weer op :)
Groetjes, Stefan :3

ErikW

Je moet even met de bout door het plasticlaagje heen...  Gebruik je wel tin met flux?

Biessendorf

De koperen soldeerpads even met een fijn schuurpapiertjes oxide vrij maken en inderdaad tin met harskern o.i.d. gebruiken.
Carpe Diem

Luc2000

Gelukt, dank   (y)

Geen idee welke tin ik gebruik....standaard rolletje. Zal eens op label kijken.

Cor--24

Prettig soldeertin is toch wel de Griffon 99/1 harskern 0,7 mm  (BA 7303)
Mvg.

Cor

Menno

Dat is loodvrij tin en verwerkt over het algemeen wat moeilijker dan loodhoudend tin. Een Sn60/Pb40 verhouding (tin/lood) met flux of harskern van 0,6 tot 1 millimeter verwerkt vaak wat makkelijker voor de beginner én vereist een minder hete bout dan loodvrij soldeer.

Cor--24

Dat klopt. De 99/1 is in mijn ervaring geschikter voor elektronica en dat vind ik zelf wel prettig.
Mvg.

Cor

Klaas Zondervan

Cor, kun je uitleggen waarom 99/1 geschikter is dan 60/40?
Ik heb loodvrij een keer geprobeerd, maar ik vond het lastig werken. Daarom blijf ik bij 60/40, dat vloeit makkelijker.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

Lastig? eerder onmogelijk! Loodvrij tin vind ik verschrikkelijk, dat wens ik alleen mijn vijanden toe  ::)

Toen ik dat ging gebruiken, had ik net een nieuwe soldeerbout (goedkoop budget dingie) genomen. Ik dacht dat die bout helemaal verrot was en gooide hem weg. Bleek het achteraf de tin te zijn.
Toen had ik een Weller gekocht. En nog steeds was het huilen  :'(. En toen kwam ik er achter... ik had loodvrije tin gekocht.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 januari 2024 09:52
Cor, kun je uitleggen waarom 99/1 geschikter is dan 60/40?

Volgens de RoHS-richtlijn mag soldeertin vanaf 1 juli 2006 geen lood meer bevatten voor elektronica. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en zo uitgekomen bij 99/1, temeer omdat dit ook goed bruikbaar is bij het solderen aan k-rails.
Voor waterleidingen mag je dan officieel ook geen 60/40 meer gebruiken, maar moet het een tin/zilversoldeer zijn. 60/40 mag - dacht ik - officieel alleen nog gebruikt worden voor het solderen van zink, dus dakgoten ed. Wat op zich wel weer opmerkelijk is, aangezien het lood op deze manier via hemelwater afvoer ook in het milieu terecht komt.

Voor het solderen van elektronica gebruik ik al jaren een lötstation LS58, met nog steeds dezelfde stift. Instellen op 350 graden en het gaat prima, maar ook bij 400 graden ben ik ik nog niet tegen problemen aangelopen (maar dan gebruik ik wel een druppel cooling-gel van de A.C.Tion ;D).
Bij het solderen is een schone punt van groot belang, dus nat soldeersponsje ook.
Mvg.

Cor

bellejt

sn60pb40  is de perfecte combinatie die wij zelfs op het werk gebruiken voor electronica.Nog volop verkrijgbaar en in verschillende diktes ook.Daar zit al flux in en soldeert lekker makkelijk. Dat loodverbod is belachelijk door europa ingevoerd net als de mensen soldeer en electronische apparaten zoals routers gaan opeten.
Greetings,salutations,groetjes,

Hans GJ

Citaat van: bellejt op 31 januari 2024 15:50
Dat loodverbod is belachelijk door europa ingevoerd net als de mensen soldeer en electronische apparaten zoals routers gaan opeten.

Het is vooral ingevoerd om mensen te beschermen die beroepshalve constant in loodhoudende dampen van een soldeerbout zaten te werken.  Nu kun je je misschien afvragen of er NU nog veel mensen (professioneel) dagelijks solderen, maar vroeger waren ook hier (in EU) productiehallen gevuld met solderende arbeider en arbeidsters. 

Na 25 jaar opnieuw gebeten door het modelspoor
Tussen Vlaamse Velden:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=95991.msg3222171972#msg3222171972
En nu bezig met Cherteau:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=110129.0#lastPost

bellejt

daar bestaan mondmaskers voor als je lang werkt en in een niet verluchte area.
Greetings,salutations,groetjes,

Cor--24

Het is je volste recht te vinden van het milieu en regels en te gebruiken wat je wilt gebruiken. Mensen zuipen en roken ook. Ieder gaat op zijn manier om met zichzelf en zijn/haar omgeving. Voor de één op jonge leeftijd fataal en een ander wordt er oud bij.
Persoonlijk kan ik niet zoveel met dit soort opmerkingen en snap ook niet waarom ze gedropt moeten worden.
Ik heb alleen maar geprobeerd een antwoord te geven op een vraag en aangegeven waarom ik die weg bewandel.
Mvg.

Cor