Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Draad aan ledstrip solderen

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 29 januari 2024 23:13

Vorige topic - Volgende topic

Klaas Zondervan

Cor, er bestaan nog wel meer uitzonderingen voor het gebruik van loodhoudend soldeer. Het mag nog gebruikt worden voor militaire apparatuur en voor medische apparatuur. Ook voor het repareren van apparaten die al met loodhoudend zijn gesoldeerd, omdat het mengen van de twee soorten kan leiden tot kristallijne breuken.
En tenslotte mag het nog gebruikt worden door de hobbyist. het is dan ook nog vrij verkrijgbaar.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Cor--24

Citaat van: Klaas Zondervan op 31 januari 2024 16:16
Cor, er bestaan nog wel meer uitzonderingen voor het gebruik van loodhoudend soldeer.

Dat weet ik, maar ik heb voor mijzelf een andere keuze gemaakt. 
Mvg.

Cor

Menno

Citaat van: bask185 op 31 januari 2024 11:07
Lastig? eerder onmogelijk! Loodvrij tin vind ik verschrikkelijk, dat wens ik alleen mijn vijanden toe  ::)

Toen ik dat ging gebruiken, had ik net een nieuwe soldeerbout (goedkoop budget dingie) genomen.
En was dat tin van een gerenommeerd merk, gekocht bij een betrouwbare handel of was dat ook budgetspul uit China? Er komt ongelooflijk veel rommel uit China en naast netspannings-gevoed spul van aliexpress zou ik voor tin ook ver weg blijven van aliexpress en vergelijkbare winkels. Er zijn al veel mensen geweest die er maar niet mee konden solderen.

Een rol loodvrij van Kester, Chip Quik of andere grote naam in soldeertinland soldeert echt niet verkeerd.
Citaat van: Cor--24 op 31 januari 2024 15:43
Volgens de RoHS-richtlijn mag soldeertin vanaf 1 juli 2006 geen lood meer bevatten voor elektronica. Dus ben ik op zoek gegaan naar een alternatief en zo uitgekomen bij 99/1, temeer omdat dit ook goed bruikbaar is bij het solderen aan k-rails.
Dat vind ik geen uitleg waarom het geschikter is, dat is gewoon persoonlijke voorkeur ;)
Citaat van: bellejt op 31 januari 2024 15:58
daar bestaan mondmaskers voor als je lang werkt en in een niet verluchte area.
Ja en dan meteen maar een fabel uit de wereld helpen: die helpen niet tegen dit soort dampen, de deeltjes zijn fijner dan de meeste maskers uit kunnen filteren en dat valt in dezelfde categorie als mensen die gaan schilderen en denken dat hun goedkope mondkapje ook maar iets nuttigs doet tegen de dampen van wasbenzine of andere, nog pittigere chemische dampen.

Afzuiging met een geschikt filter is de enige manier om soldeerdampen niet in te ademen.

En uh, Luc2000: sinds ik in de luchtvaart werk (ook zo'n sector waar loodhoudend soldeer nog regeert) weet ik dat er niet zoiets bestaat als 'standaard' tin ;) Ik heb nooit geweten dat er zoveel verschillende legeringen zijn, elk met hun typische uiterlijke kenmerken en kwaliteiten en de een makkelijker verwerkbaar met de hand dan de ander.