Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Demonteren draaistel tender wil niet lukken.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Jozef1, 28 januari 2024 16:31

Vorige topic - Volgende topic

Jozef1

Dag allemaal,

Kan iemand mij vertellen hoe ik de draaistellen van een tender kan demonteren van onder andere een marklin stoomloc spoor 1. Het zelfde type schroef zie ik ook terug bij KM1.
Ik heb geprobeerd deze los te draaien echter deze zitten *muur* vast.
Ik heb er even aan gedacht dat deze "schroeven" misschien tevens verlijmd zijn. Zodoende heb ik met een soldeerbout de schroef verwarmd, maar dat helpt helaas niet.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jozef

Bahn-AG

En wij mogen weer raden welke lok, welk type schroef?  >:(

Als je hulp wilt zou je zelf ook eerst een duidelijke vraag kunnen formuleren lijkt me.

Bart

P.s. Welkom op het forum  ;D

VAM65

Doe idd effe een foto! Enne, is het misschien een schroef met linkse schroefdraad?

Jozef1

Dag allemaal,

Het betreft volgende loc: Marklin 55125. (Dit systeem voor het monteren van de draaistellen in tenders wordt volgens mij bij vele stoomlocs met tender toegepast in spoor 1.)
De betreffende schroeven -2 stuks per tender- hebben volgens Marklin posnummer 8 op de explosietekening van de "ersatzteilliste". De schroeven hebben het artikelnummer: E272866. Met benaming: Hohlschraube Drehgestelllager.

Linkse schroefdraad? Wat zou dat voor nut hebben in dit geval? Ik ben zelf machinebouwer van beroep, linkse schroefdraad wordt voorzover ik weet alleen toegepast als dit in een constructie ten goede komt. Maar in dit geval lijkt mij dat zeer sterk:)

Ik heb de vraag vanmiddag ook neergelegd bij marklin door middel van een e-mail aan hun Reparaturservice,  maar ik vrees dat er heel wat tijd overheen gaat voor ik antwoord ga krijgen.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Jozef

Bahn-AG

Dat zijn inderdaad vervelende dingen om los te krijgen. Door de borst vreten ze zich als het ware vast.
Stevige (passende!) schroevendraaier nemen met een stevig handvat. Die instrumentenmakers schroevendraaiers gaat het niet mee lukken.
Schroefdraad is niet links o.i.d.
Vantevoren een paar tikken met een kleine hamer op de schroevendraaier wil ook helpen.

Bart

saskia

WD 40 op spuiten en een dagje laten intrekken, kan ook helpen

MOVisser

In echte     coca cola......  leggen.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Jozef1

Dag Bart,

De truc met behulp van een doorslag op de kop te slaan ken ik maar ik heb geen flauw idee hoe stevig alles is om die schroef heen. Het zal een "tikje" moeten zijn meer kan dat allemaal niet hebben daar in die omgeving vrees ik.

Maar komt die tip uit eigen ervaring bij het demonteren van een draaistel of...? Heb jij zelf ooit zo'n draaistel gedemonteerd bij een spoor 1 loc?

Groetjes,

Jozef

PS Wil iemand mij aub stapsgewijs uitleggen hoe ik foto's bij mijn berichten kan plaatsen?

Remunj

Citaat van: Jozef1 op 28 januari 2024 19:04
PS Wil iemand mij aub stapsgewijs uitleggen hoe ik foto's bij mijn berichten kan plaatsen?
Links in het menu klikken op "Plaatje uploaden"
In het volgende scherm kan je dan klikken op een link met de uitleg  :angel: (y)
Gr.
Eric

Jozef1

Eric, dank je:)

Hier een afbeelding van de onderzijde van de tender met de muurvast zittende schroef: