Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoe een schaduwstation automatiseren

in Digitaal

Gestart door Dirk, 27 januari 2024 11:47

Vorige topic - Volgende topic

Dirk

Wouw,ik ben blij dat ik zuks niet moet snappen.... Hoe ga je hiervoor een manual maken in Jip en Janneke taal.? Hopelijk is het toch een beetje duidelijk als de eerste bordjes beschibaar zijn.
Toch alvast bedankt.

Dirk.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

bask185

In essentie wordt het plug & play voor jullie. Gewoon kabels aansluiten conform de handleiding en de modules regelen de rest. Ik doe moeilijk zodat jullie dat niet hoeven.  :police:
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

borotof

Citaat van: panto op 12 maart 2024 22:57

15 euro voor een centrale  :o :o :o :o

Mvg Steve

Zo bijzonder is dat nou ook weer niet, wat kost een oude dos-pc met mrdirect er op ?

Dirk

Citaat van: borotof op  9 mei 2024 10:44
Zo bijzonder is dat nou ook weer niet, wat kost een oude dos-pc met mrdirect er op ?

Ja, ok, maar een centrale is toch wat anders dan een pc met een programma er op, Een centrale is voor mijn begrip: uitpakken, aansluiten en (rudimentair) rijden. Of dat mogelijk zal zijn met de creatie van Bas weet ik niet, maar volgens zijn filosofie zal het niet veel meer zijn. Ik begrijp dat hij een adept is van plug & play. En zo hoort het, zeker voor mensen met gaten in hun geheugen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

Bas,

is er al enige progressie wat betreft dit project?

mvg

Dirk

bask185

Ik ga er vanavond een paar programmeren en aan elkaar knopen om de blokwerking te bekijken. Ik weet nog niet of ik een trein kan laten remmen. Ik heb daarvoor nog geen test spoortje.
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

Super, We kijken er naar uit.

Dirk

bask185

Ik heb vanavond 3 printen kunnen programmeren. Ik moest nog even snel draden zetten aan de nieuwe pogopin clamp en die aan een arduino knopen, dat was een beetje een gepriegel  ::)

En ik kwam er achter dat ik nog wat vergeten was te bestellen. Dat heb ik nu gedaan. Ik verwacht de kroonsteentjes met een week of 2. Dan kan ik in de tussentijd een plankje versieren met een DCC centrale en een stukje spoor met 6 secties.  Ik wil minstens met 3 printen testen zodat ik rood, geel, groen seinbeelden ook meteen kan testen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

Zou hier nog iets van komen of wordt het een 'never ending' project?
mss een beetje onderschat? Het zou mooi zijn als er wat reactie komt, positief of negatief blijft eender, maar dan weten we waar we aan toe zijn, Het schaduwstation ligt klaar om uit te testen. Anders moeten we een andere oplossing zoeken.

mvg
Dirk

bask185

Ik heb er 3 in elkaar gesoldeerd. Ik wil deze week de software er in schieten, en meteen testen. Dan kan jij ze zaterdag uittesten.
Train-Science.com
Train-Science github

Dirk

ahaa, dat is goed nieuws, we kijken er naar uit!!

bask185

Ik was eergister aan het testen en ik heb iets vervelends te melden.

Ik heb verkeerde diodes gebruikt. Ik heb SS33 diodes gebruikt maar ik heb de spannings drop niet gecheckt  :-X

Die 0.5V is misschien wel geschikt voor ABC, dan heb je een spanningsverschil van 2V. Maar voor de stroomdetecties is het ontoereikend. Daar moet ik boven de 1.25V uitkomen om de optocoupler te laten werken.

Wat ik ga doen, ik ga van de eerste 3/10 proto's deze diodes er af halen en iets van een gelijkrichter terugplaatsen. Dan werkt de stroomdetectie weer. Verder is het ontwerp aanpassen, nieuw componenten kiezen, mijn verlies pakken en doorgaan.

Ik ging wel kijken of de rest werkt. Print naar print communicatie werkt in ieder geval goed. De stroomsensors had ik bypassed met een draadje. En de relais worden ingeschakeld wanneer de stop melder bereikt is en het volgende blok moet bezet zijn. Dus dat werkt ook. De seinen en servo's heb ik niet getest maar die geloof ik wel.

Die steekbare printkroonstenen werken trouwens erg fijn  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

bask185

Dit zou beter moeten werken  ;). Vandaag of morgen bestellen

Dirk, hoeveel ga jij er nodig hebben plusminus? Mijn laatste telling was 30
Train-Science.com
Train-Science github