Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hoge snelheidslijn wordt lage snelheidslijn

in Grootspoor

Gestart door MarcNL, 25 januari 2024 19:12

Vorige topic - Volgende topic

VictorPM

Als de snelheid erg laag wordt, kunnen ze net zo goed een andere route rijden.
Via Leiden - Den Haag, of via Breukelen - Gouda.

kar

Ik ben benieuwd wat de consequenties gaan zijn van de benodigde ingrepen. Met gevoel voor understatement klinkt dit niet alsof dit even met een zakje snelcement in de zomer gefixt kan worden...  :-\
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

MarcNL

Citaat van: VictorPM op 25 januari 2024 22:58

Die route is al overvol, denk ik.
Dus niet echt een optie.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

iljitsch

Citaat van: VictorPM op 25 januari 2024 22:58

De thalys kan tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve 160 rijden. TRAXX en ICNG weet ik niet. Maar in elk geval 140.  ;D

Nadeel is sprinters tussen Hoofddorp en Leiden en ander verkeer in het algemeen tussen Rijswijk en Rotterdam, en de gelijkvloerse kruising richting Den Haag CS bij Den Haag HS. Maar daar staat weer tegenover dat Leiden - Mariahoeve en HS - Rijswijk viersporig is.

Jammer dat Delft nog niet viersporig is, dat is volgend jaar klaar als ik me niet vergis.

Als ik thalys/eurostar was zou ik alvast ruimte via Leiden/Den Haag reserveren want de HSL gaat er natuurlijk ook nog flinke tijd uit liggen wanneer ze die constructiefouten gaan repareren.

Ik woon vlakbij het spoor tussen Mariahoeve en Laan van NOI en zie met grote regelmaat thalyssen en intercity directs langskomen hier. Capaciteit zal het probleem niet zijn, maar of ze een beetje door kunnen rijden tussen de huidige dienstregeling door weet ik niet.

Dave.......

Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

MarcNL

Citaat van: Dave....... op 26 januari 2024 10:24
Het is toch waanzin?
Nederland lijkt steeds meer een achtergesteld land  ;D

Klopt.
Zie ook bv. het uitstel van de renovatie van de Van Brienenoordbrug, en de slechte staat van de Merwedebrug bij Gorinchem.
Bananenrepubliek toestanden, wat mij betreft.

Ben

Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

MarcNL

Ik ken beide dossiers.
Heb vroeger vlak bij de Brienenoord gewoond, en nu in de buurt van de Merwedebrug.
Feit is dat niet alles op orde is zoals we van NL gewend waren.

En de scope van de Van Brienenoord verandert niet, dus het is maar de vraag of dat project veel goedkoper wordt.
Veel te veel kennis weg bij RWS. Allemaal wegbezuinigd...

Ben

Het feit dat je naast een brug woont of hebt gewoond zegt helemaal niets.

MarcNL

Wel bij een waterschap gewerkt, en derhalve veel contacten gehad bij RWS...  :)

henk

Citaat van: Ben op 26 januari 2024 12:27
Niks bananenrepubliek toestanden.

Verdiep je er eens in zou ik zeggen: de Merwedebrug is gerenoveerd en kan voort tot de nieuwe er is. De aanbesteding van de renovatie van de van Brienenoord wordt opgeknipt in nieuwe kleinere projecten, het ding stort heus niet in.  ;)

Het is maar wat je een oplossing noemt. Er is altijd al aanbesteed bij infraprojecten. De laatste decennia heeft Nederland echter naam gemaakt met aanbestedingen die vooral over de prijs gingen, matig werden begeleid door RWS en zoveel mogelijk risico's bij de opdrachtnemer legden. Daar hebben bedrijven dus geen zin meer in. Opknippen is dan nogal een ad hoc maatregel.

Ik ben niet zo van geroep over bananenrepubliek. Maar het gedoe met de hsl is echt wel vreemd. Die bruggen zijn toe aan onderhoud en het was bij de bouw niet goed te voorspellen hoe intensief ze tegenwoordig worden gebruikt. Maar die hsl is nog jong en wordt gebruikt als bedacht. Hoe kunnen verschillende kunstwerken dan nu al mankementen vertonen? Die kunstwerken zijn in opdracht van RWS door verschillende bureaus ontworpen en door verschillende aannemers gebouwd. Prorail heeft alleen het spoor laten leggen en daar ligt het probleem volgens mij niet. Prorail krijgt in de pers natuurlijk wel uitgebreid de schuld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

WimC

Misschien is er al een topic over, want het probleem speelt al 2½ jaar, maar ik kon het niet direct vinden.

De viaducten op de hogesnelheidslijn zijn niet stabiel genoeg, daarom moet de snelheid van 120 naar 80. Groot succes wel die lijn. Eerst het Fyra-debacle, nu dus dit ook nog.

https://www.nu.nl/binnenland/6320145/snelheid-op-hogesnelheidslijn-omlaag-door-problemen-met-viaducten-ns-boos.html