Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Kamer trekt extra miljoenen uit voor spoorknelpunt Meppel-Zwolle

in Grootspoor

Gestart door VAM65, 23 januari 2024 17:09

Vorige topic - Volgende topic

VAM65

Er komt meer geld om het spoorknelpunt tussen Meppel en Zwolle aan te pakken. De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen om 40 miljoen euro extra uit te trekken waarmee problemen voor reizigers tussen het noorden en midden van het land kunnen worden aangepakt.

Alle treinen die tussen het noorden en midden van het land rijden, gaan via het traject Meppel-Zwolle. Vaak zijn er storingen.....

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2505955-kamer-trekt-extra-miljoenen-uit-voor-spoorknelpunt-meppel-zwolle

Reinout van Rees

In het nos.nl artikel worden, als ik goed gelezen heb, twee problemen genoemd en één oplossing:

- Te weinig sporen/perrons in Meppel. Voor meer flexibiliteit wordt hier wat bijgebouwd.
- Overwegen tussen Zwolle en Meppel met "bijbehorende" ongelukken/verstoringen.

Voor het tweede staat geen oplossing vermeld. Mag ik aannemen dat in de 40 miljoen dan ook geld zit om een paar tunnels/viaducten aan te leggen om overwegen weg te kunnen halen? Weet iemand dat?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

kar

De genoemde 40 miljoen komt bovenop een eerder bedrag van 35 miljoen. Wat ik heb begrepen is dat het totale bedrag besteed kan worden aan het extra perron, verbeteren van overwegen (cq tunnels aanleggen) en een verbetering van de stroomvoorziening.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1

Dennis1984

Er zijn tussen Zwolle en Meppel zo te zien nog acht overwegen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Menno 1846

Extra perron = extra wissels = extra spoor = extra treinen = extra druk op de ketel....
Kortom: Probleem van de 'Flessenhals' blijft. Tijd voor de Lelylijn  ;)

Gr. Menno(1846)
Er gaat niets boven een Eminent 310 🎹🎶

iljitsch

Als je op de kaart kijkt dan zie dat vanaf Zwolle het spoor richting noord-noordoost loopt. Dan gaat het richting noord-noordwest om bij Meppel te komen, dan recht naar het oosten naar Hoogeveen en dan weer terug NNO naar Beilen.

Leg spoor aan vanaf die bocht richting Meppel tot voorbij Hoogeveen en je snijdt een flink stuk omrijden en twee stations af. Dat zou echt iets oplossen.

Klaas Zondervan

Tot voorbij Hoogeveen? Heb je wel gezien wat daar in de weg zit?
Als je daar bebouwing wil vermijden, moet je met een boog oostelijk om Hollandscheveld heen.
Bovendien versnel je daarmee alleen de route naar Groningen, niet naar Leeuwarden.

Ik denk dat viersporig maken van Zwolle-Meppel beter haalbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

timtrein

Viersporig? Voor die paar treinen? Er is ook al voor een kapitaal een dive-under bij Herfte gelegd... steek dat geld dan in het opheffen van de laatste overwegen en ga 160 rijden, dat kost je maar een fractie van het geld. Of ga wat meer doorrijden, er zit 5 minuten rijtijdspeling om de dienstregeling "betrouwbaar" te maken... wees creatief, niet alles hoeft miljoenen aan geld te kosten, die betalen we allemaal zelf he  ::)

Sicco Dierdorp

Citaat van: Dennis1984 op 25 januari 2024 09:39
Er zijn tussen Zwolle en Meppel zo te zien nog acht overwegen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

Nou, ik kom daar nog al eens en uit mijn hoofd zijn dat er minimaal 14

Dennis1984

Citaat van: Sicco Dierdorp op 25 januari 2024 19:36
Nou, ik kom daar nog al eens en uit mijn hoofd zijn dat er minimaal 14

Je hebt gelijk! Ik had op de ProRail kaart gekeken, maar als ik naar 'overwegpunten' kijk laat hij blijkbaar niet alles zien. Nu met een andere kaartlaag tel ik er inderdaad 14.

Klaas Zondervan

Citaat van: timtrein op 25 januari 2024 18:12
Viersporig? Voor die paar treinen?
Niet vanwege het aantal treinen, maar om reserve te hebben. Kunnen er 2 sporen uitvallen en dan kunnen ze alsnog gewoon doorrijden.
Maar ze zouden ook uit kunnen zoeken waarom er op dat traject zoveel storingen optreden, en daar dan wat aan doen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Dennis1984

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 januari 2024 20:50
Niet vanwege het aantal treinen, maar om reserve te hebben. Kunnen er 2 sporen uitvallen en dan kunnen ze alsnog gewoon doorrijden.
Maar ze zouden ook uit kunnen zoeken waarom er op dat traject zoveel storingen optreden, en daar dan wat aan doen.

Als er sporen uitvallen valt altijd alles uit. En die storingen gaan ze nu juist uitzoeken. Het heeft vaak met overwegen te maken, verder kan er niet zoveel storen.

Met vriendelijke groet,
Dennis

iljitsch

Citaat van: Klaas Zondervan op 25 januari 2024 16:22
Tot voorbij Hoogeveen? Heb je wel gezien wat daar in de weg zit?
Als je daar bebouwing wil vermijden, moet je met een boog oostelijk om Hollandscheveld heen.
Bovendien versnel je daarmee alleen de route naar Groningen, niet naar Leeuwarden.

Kan je niet tussen Echten en De Wijk door?

Tja, deze optie ziet er relatief doenbaar uit en met het afsnijden van een aardige omweg plus twee stations moet dit voor Groningen een aanzienlijke verbetering opleveren. Voor Leeuwarden lijkt zo'n optie er niet te zijn. En vergeet niet dat Groningen ruim twee keer zoveel inwoners heeft als Leeuwarden.

momfer

Ik denk dat dit artikel een deel van het antwoord is op de problemen tussen Zwolle en Meppel:

https://www.ad.nl/emmen/rijk-maakt-85-miljoen-euro-vrij-voor-spoorlijn-van-groningen-naar-enschede~a6bbabc4

Als dit daadwerkelijk uitgevoerd wordt kan er via Emmen doorgereden worden naar Groningen en is  er een daadwerkelijke omleiding bij een stremming.

De Lelylijn zou ook mooi zijn, maar die bestaat alleen nog maar op papier.
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Klaas Zondervan

Citaat van: iljitsch op 26 januari 2024 09:23
Kan je niet tussen Echten en De Wijk door?
Dat kan wel, maar daar ging het mij niet om. Je wilde ten noorden van Hoogeveen weer aansluiten, en dan moet je echt om Hollandscheveld heen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel