Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Domme vraag: analoge Marklin lok lampen met de rijrichting laten wisselen

in Elektronica en analoog

Gestart door Boerammetje, 20 januari 2024 16:56

Vorige topic - Volgende topic

Boerammetje

Ik kocht via MP een Märklin 3326 / NS 1631. Het ding wilde niet goed schakelen. Ik besloot het circuitje dat het relais geruisloos omzet te bypassen, en voila. Er kon weer vooruit en achteruit op gereden worden.

Omdat alle bedrading van dat printje kwam, moest ook het licht opnieuw bedraad. Dat zijn van die nogal lullige fittingen waarbij een stroomdraad als schroefdraad dient, dus die doen het nooit, maar na wat solderen maakt het contact.

Van beide lampjes één draad aangesloten naar de contactpunten voor de motorspoelen (die voor zover ik kan doorzien naar massa geschakeld worden) en de andere naar het verzamelpunt op het bovenleidingschakelaarpuntje waar de sleper op zit.

Resultaat: lampjes branden beide altijd,behalve ten tijde van de schakelpuls.

Ik beoogde ze op deze manier echter met de rijrichting te laten wisselen.

Waarom dat niet werkt? Het enige dat ik kan bedenken is dat de bekrachtigde motorspoel een spanning opwekt in de onbekrachtigde, en dat ik daar nu mijn uit gewenste lampje mee voed.

Iemand die hier een oplossing voor weet? Ik zette bij wijze van test even zo'n mini-condensatortje uit een 1200 van massa naar de koolborstel waarmee de veldspoelen verbonden zijn, omdat dat het enige verschil was dat ik zag, maar dat bracht geen verschil...

Iemand een idee / oplossing?

bellejt

netjes te zien op de explo tekening hoe het moet aangesloten worden. Ze moeten beide op aparte contacten aangesloten worden
Greetings,salutations,groetjes,

Boerammetje

Voor die tekening hou ik me dan aanbevolen, er vanuit gaande dat het er inderdaad een betreft met een aansluitschema zonder gebruik de voorschakelelectronica.

bellejt

stuur ff je email adres naar mij en je hebt een massa PDF explo via wetransfer
Greetings,salutations,groetjes,

Boerammetje

In goede orde ontvangen, waarvoor dank, maar zoals verwacht toont dat hoe de lok mèt voorschakelelektronica aangesloten wordt.

Klaas Zondervan

Iets in je vraagstelling is me niet duidelijk. Wat doet die voorschakelelektronica? En als je die omzeilt, hoe kan je dan toch nog de richting omschakelen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bahn-AG

Je kunt met een gelijkrichtertje en een paar diodes (1N4001 o.i.d.) het volgende maken.

Het relais moet dan geisoleerd ingebouwd worden, maar dat is bij een 33XX lok al het geval.

Bart

Edit: Schakeling iets uitgebreid.

Boerammetje

Het is een printje dat ervoor zorgt dat het relais met 1 tikje omschakelt. Dus geen elektronisch relais.

Als je dat printje er tussenuit haalt kun je gewoon klassiek omschakelen. Dan spreekt het relais aan zolang je de puls geeft.

Dat werkt nu allemaal prima.

Bahn-AG

Citaat van: Boerammetje op 20 januari 2024 18:56
Als je dat printje er tussenuit haalt kun je gewoon klassiek omschakelen. Dan spreekt het relais aan zolang je de puls geeft.

Dan heb je de isolatie weggehaald, of die was van tevoren al niet goed. Misschien dat het daarom niet goed werkt met het voorschakelprintje?

Bart

Klaas Zondervan

Op 3-rail wiki staat een schema hoe je het aan moet sluiten zonder dat extra printje.
Is een klassieke schema dat elke Märklin rijder zou moeten kennen.
https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Rijrichtingschakelaar
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Bahn-AG

Het klassieke schema (met de zogenaamde Trickschaltung) werkt niet als je leds zou gebruiken.
Bovendien branden de lamjes minder fel.

Mijn schema heeft daar geen last van. Je zou de diodes naar de veldspoel ook als paar kunnen uitvoeren en een 1.5V lampje hier parallel mee zetten. Dan heb je de constante verlichting die de 33xx loks ooit ook hadden. Werkt ook met een HF generator. (Bij mij een trix EMS trafo)

Bart

Boerammetje

Volgens dat klassieke schema heb ik 'm aangesloten. Toen ik aan mezelf begon te twijfelen heb ik er een 1200-je naastgezet. Maar ik zal eens gaan zoeken waar de isolatie nu zit en of het me nu soms aan massacontacten ontbreekt.