Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Hoe kabels verbinden met maar 3 mm hoogte?

in Elektronica en analoog

Gestart door iljitsch, 4 januari 2024 19:08

Vorige topic - Volgende topic

iljitsch

Ik wilde geen vaste baan opzetten bij gebrek aan een geschikte plek daarvoor. In plaats daarvan heb ik een prikbord van 120x90 cm aangeschaft en ben nu bezig daar een baan op te bouwen.

In tegenstelling tot bij een vaste baan is er dus niet uitgebreid ruimte om allerlei spullen onder de baan te monteren. Maar: er blijkt toch nog een paar mm ruimte aan de achterkant van het prikbord te zitten. Voldoende dus om kabels via de onderkant van de baan te laten lopen.

Alleen wat is een goede manier om verschillende kabels te verbinden? Aan mijn Minitrix-wisselmotors zit bijvoorbeeld een kabel van een centimeter of 20. Bijna altijd veel te kort om de wisseldecoder te bereiken.

Als ik ruimte had zou ik kroonsteentjes gebruiken, maar die zijn te dik waardoor het prikbord niet meer plat op een tafel zou liggen.

Ik zou natuurlijk gewoon de draden aan elkaar kunnen solderen. Wat is dan een goede manier om de soldeerlas te isoleren?

Of is er een makkelijkere manier om dit te doen zonder met de soldeerbout aan de slag te moeten?

Simplex

Gewoon solderen. Eerst een krimkous om je
kabeltje schuiven, solderen, kous er overheen
schuiven en met de warmte van je soldeerbout
de kous krimpen. Beter dan een kroonsteen.
Mvh Steef

Klaas Zondervan

Of je zet met latjes van b.v. 18x18 mm een extra randje onder het bord, zodat je aan de onderkant wat meer diepte krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MOVisser

Inderdaad. Zou ik ook doen die krimpkousjes.

Soldeer ze dan niet als een kruis.
Leg ze in de lengte richting naast elkaar en soldeer over een lengte van 5 a 10 mm
---------       

of

------------------ met de uiteinden naast elkaar en schuif later er het kousje over. In de toekomst eventueel te verwijderen om nog een verbinding toe te voegen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

jandcargo

Hallo,

makkelijkst is uiteinden bloot maken, dubbel vouwen, inhaken en in elkaar draaien.
Isoleren met goede pleister.
Niet professioneel maar heeft op mijn oude banen altijd probleemloos gewerkt.

succes jandcargo

Wil uit ZO drenthe

Klem platte auto stekkers en contrastekkers om de kabels.
Die zijn niet dikker als 3 mm.
Dunne draden doe je samen met een dikke draad ik de huls en krimp de huls. De dikke draad knip je daarna weg.

Groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er

Cor--24

Tegenwoordig heb je ook van die gemakkelijk soldeerhulzen. Is soort van krimpkous met soldeer erin. Kun je met een klein gasbrandertje gebruiken. Verkrijgbaar in diverse diameters.
Mvg.

Cor

Ben