Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

automatisch rijden loopt vast bij meer treinen

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door hewi, 3 januari 2024 12:05

Vorige topic - Volgende topic

hewi

Op mijn Marklin treinbaan rijden 6 treinen automatisch zonder probleem. Bij 7 of meer loopt het systeem vast. Op het overzicht van het programma koploper blijven de treinen op hun plaats, maar de rijdende treinen gaan gewoon verder en reageren nergens meer op. Het systeem kan ik alleen stoppen door op de stopknop van de centrale te drukken. Ik gebruik Koploper, een witte z21 centrale met 3 Amp voeding, 3 bezetmelders en 3 wisseldecoders van Rosoft en Digikeijs een XpressnetLi als interface met PC windows 10 64 bit. Het systeem neemt max 800 mA af van de centrale, de wissels, seinen en verlichting worden apart gevoed. In koploper kan ik met het testprogramma probleemloos 8 treinen laten rijden en handmatig kan ik met de multimaus 8 treinen tegelijkertijd laten rijden. Wie kan mij helpen?

bellejt

3 amp is veel te weinig bij zoveel treinen tegelijk.Zet in koploper het max aantal dat mag rijden.Of plaats boosters in de baan
Greetings,salutations,groetjes,

Reinier Z.

Als 8 treinen handmatig gewoon rijden, dan lijkt het vermogen niet het probleem.

Ik kan me uit het verleden nog een testbaantje herinneren waar de boel ook mis ging. Treinen bleven ongecontroleerd doorrijden en reden elkaar aan. Koploper was de communicatie met de baan kwijt. Overigens was dat toen niet afhankelijk van het aantal treinen.

Oplossing was uiteindelijke het vervangen van de kabel tussen de XpressnetLI en de PC door een exemplaar van een ander merk.
Reinier

Ben

Citaat van: bellejt op  3 januari 2024 12:09

3 amp is veel te weinig bij zoveel treinen tegelijk.

Lees de openingspost nog eens, dan is het advies om boosters te gaan plaatsen geen oplossing.  ;)

Ik denk dat je het in de communicatie moet zoeken maar ben niet bekend met XpressnetLI.

Gr, Ben.

jerrytrein

Kan je de communicatie snelheid van de centrale hoger zetten(en dan ook in koploper)
Dit probleem had ik ook met Windows XP
De bautrate veranderen loste dit op

hewi

Uit de reacties blijkt dat ik blijkbaar een communicatie probleem heb, hetgeen ik ook al vermoedde. Ik denk dat ik tegen de grenzen van mijn systeem aan loop. Voorlopig heb ik in koploper het aantal treinen dat tegelijk rijdt op 5 gezet, terwijl er 7 treinen op de baan staan. Dit heeft tot nu toe niet tot problemen geleid. Ga wel verder met interface, kabel en bautrate. Bedankt voor de reacties

phdirk

Ik heb een tijd geleden ook vergelijkbare problemen gehad. Bij mij was het de PC die de beperkende factor was. Die was gewoon te traag geworden en zat vrijwel continu tegen de 100% CPU-gebruik aan. Ik heb er een nieuwe Laptop aan gezet. Die doet het aansturen op zijn slofjes en de baan rijdt zonder problemen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Frank 123

Soortgelijke problemen met iTrain gehad. Pc bleek op zijn top te draaien. Effect was alleen dat er bezetmeldingen gemist werden waardoor de treinenloop in de soep liep. Net echt dus maar niet gewenst. Dus maar fatsoenlijke nieuwe pc gekocht en daarna geen problemen meer gehad (met ca 10 treinen tegelijk op de baan; wel Z21 booster naast de Z21)
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke