Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Fleischmann v60 loopt niet mooi

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door marioglas, 2 januari 2024 09:45

Vorige topic - Volgende topic

marioglas

Beste forumleden,

Zoals ik al gemeld had in een vorige vraag, ik ben nog niet zo lang bezig met deze fantastische hobby.
Ik heb eerst een testbaan gehad met oude flm modelrails maar di is nu weg.

Ik heb een nieuwe tafel gemaakt en ben daar nu voorlopig eerst even mee bezig om mijn locs goed te laten lopen en goed te ijken (ik gebruik iTrain).

Ik heb nu twee locs lekker aan lopen en deze zijn ook goed geijkt.

Echter heb ik ook een Fleischmann v60 (ongeveer 2 jaar geleden nieuw gekocht) en deze rijdt niet mooi, rijdt schokkerig, af en toe helemaal niet.
Dan geef je hem een zetje en dan gaat ie weer een stukje.

De rails zijn harstikke schoon, is nieuwe rails.

Dus ik ga er vanuit dat het aan de loc zelf ligt. Voor het ijken heb ik alle cv's netjes ingesteld zoasl ook aanbevolen wordt.

Heeft iemand een idee om mij op weg te helpen ? Ik denk zelf de loc uit elkaar halen en grondig te reinigen. Of eerst alleen de wielen goed reinigen ?
Zoals gezegd, ik ben een beginner en wil niet onnodig dingen gaan doe nwat niet nodig had hoeven zijn.
Misschien heeft iemand anders ook al problemen ervaren met deze loc.

Ik hoor het graag.

Gr. Mario

008200

Schone wielen ( met een doekje en wasbenzine of spiritus poetsen, dan wel een
railgum) is uiteraard noodzakelijk.
Met een eenvoudige spanning-stroom-weerstandsmeter kun je controleren of,
en zoja wélke welke wielen doorverbonden zijn voor de stroomafname.
Mogelijk zitten de stroomafname strips niet zo lekker of zijn die voorzien van plukken stof/vuil.
Succes met deze loc
François

Carl

Als het een nieuwe locomotief is die nog niet veel gereden heeft kan het ook zijn dat deze na schoonmaak van de wielen en contacten de locomotief nog rustig opnieuw zijn meters moet maken en kan het een kwestie van tijd zijn.
Dit heb ik al bij verschillende locomotieven meegemaakt  ;)