Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Goederenloods Zandvoort

in Al het andere!

Gestart door MOVisser, 26 december 2023 13:04

Vorige topic - Volgende topic

MOVisser

#45
Het/De zwarte resin geeft naar bevinding tot nu toe wel de beste details.
Echter elke keer is het inschatten hoeveel belichtingstijd gewenst zou zijn.
Voor de fietsen ligt deze vast op 5 seconden.

Vandaar voor de ramen (iets meer dikte gewenst) op 6 seconden gezet.
Op de voorgaande foto is dat niet goed te zien, maar de print is goed gelukt.

Ook de maatvoering wil nog wel eens door te veel belichten af gaan wijken (groter worden).
Dat moet uiteraard voorkomen worden.

De muurdelen bewerkt door de raam en deur openingen vrij te maken.
Door de ingelaserde lijnen is het volgen van de lijn met het mesje goed te doen.
Wel er een stalen liniaal bij aanwezig gehouden.

De geprinte ramen van de printplaat verwijderd. In dit geval heb ik ze onder een hoek erop geplaatst.
Zou ik dat niet doen (verhoogd vlak leggen) dan blijft er tijdens het printen resin op de achterkant aanwezig dat er niet af kan lopen.
Geeft veel gewicht zodat mogelijk de deeltjes van de "hangdraden" af kunnen vallen.

De ramen direct op de printplaat leggen kan ook, maar een "olifantspoot" effect is dan het gevolg en mogelijk breuk van de spijlen tijdens het verwijderen.
Het poot effect treedt dan niet alleen op aan de randen van het raam, maar ook de spijlen worden voorzien.
Met gevolg dat alle raamvakken dichtlopen en bijgeschuurd zouden moeten worden.

Ook de houten luifel ondersteuning is schuin opgenomen.

Na curen was het toch nog nodig de achterzijde van de ramen ietwat vlak te schuren.

De brede ramen van de voorgevel pasten vrijwel direct in de hun sponning.
Het smalle raam van de achterzijde paste niet direct.
Ik had daar te ruw de opening gemaakt. Vijlen maar.

De uithouder ook maar even gepast.

Wordt vervolgd (uiteraard)

Ronald Visser
2660





Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

#46
Ik ben vandaag de gehele dag op de Vrije-markt in Wamel geweest.
Dat doe ik nu voor het derde jaar.

Daar heb ik elke 1e woensdag van de maand twee kraampjes voor de verkoop van kartonnen Bouwplaten.
Maar daar ben ik uiteraard ook te benaderen voor andere zaken zoals het 3d printen en laseren etc.

Voor diegene die een vaste standplaats heeft en er staat met modeltreinen en materialen (ja, ja ), wel is waar tweedehands,
maar soms ook nieuw,  print ik onderdelen zoals buffers, dommen, leuningen etc.
Om treinen en wagons weer compleet te maken.

Ik heb dan ook nog wel tijd om te ontwerpen.
Vandaar dat nu de deuren etc. van de loods getekend zijn en dus de komende dagen gelaserd kunnen worden.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

Naam van Diegene  =  Humphry :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

Niemand verder die reageert.

Geeft niet, alleen lezen is ook een tijdsverdrijf.....

Aan de loods wordt gewerkt.
Op de foto is het volgende te zien.

Aan de bovenzijde het omgedraaide houten bordes.
Hieronder zijn strippen geplakt om de fundering van het gebouw weer te geven.
Het gehele bordes komt daarmee boven maaiveldniveau.
Op de reep tussen fundering en buitenzijde worden nog de dragende balken aangebracht die het bordes dragen.
Op deze balken zijn de planken van het bordes getimmerd.

Daaronder een stalen haak.
Hiermee worden de wanden mooi vertikaal gesteld.

Niet goed te zien is dat de hoeken van de muren onder 45 graden zijn afgeschuind.
Dit in tegenstelling tot de fundering (koud en haaks op elkaar).
Door het laseren en het uitsnijden zou anders een vlak te zien zijn waarbij het stenen-patroon niet door zou lopen.

Het lijm proces is "doordacht".

Stap 1 is het aanbrengen van een heel klein druppeltje lijm in een hoek van de ondergrond. Daarop de voorzijde muur plaatsen en vertikaal haaks op de ondergrond afstellen. Wachten tot de lijm droog is.
Stap 2 in de hoek van de zijwand op de ondergrond een klein beetje lijm aanbrengen, evenals 1 cm boven de ondergrond op de zijwand.
De zijmuur plaatsen en afstellen. Eventueel met plakband de wanden aan de bovenzijde verbinden.
Wachten tot de lijm droog is.
Stap 3 plakband weghalen en aan de bovenzijde in de hoek van de wanden een ietsje lijm aanbrengen. Eventueel in het midden van de muren tapen.
Wachten tot de lijm droog is.

Voldoet de wandverbinding? Zit ie haaks en sluiten de hoeken mooi? Dan door naar de andere hoek van de lange wand.

Hier hetzelfde proces. Is daar de hoekverbinding goed en mooi?
Dan de achterzijde lange wand en dan de zijwand.

Nu is het gehele model te bekijken.

Voldoet het niet?
Doordat alleen stipsgewijze gelijmd is, kan gemakkelijk een onderdeel/onderdelen losgemaakt worden.
Weer druppelherstellen tot ......

Dan de wanden aan elkaar lijmen: druppel aan de bovenzijde in de binnenhoek en naar beneden laten lopen, eventueel nog wat meer lijm.
Daarna de onderzijde van de wanden op de ondergrond vast lijmen.
Schuinhouden en ook een druppel aan de binnenzijde laten "lopen" of met het pijpje van de lijmpot lijm aanbrengen.

(zet lijnen ofzoals bij dit model gebruik de smeltlijnen om de wanden zo strak en recht mogelijk te plaatsen)

Wordt vervolgd.


Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

DJV

Wij zitten allemaal in spanning te wachten op het eind resultaat.  :angel:
En Durven je niet te storen..
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

Edsko Hekman


moonlicht

Meer in afwachting tot er verf op gaat
Denk dat dan het laserwerk pas goed te zien is hoe het er uit ziet

De techniek en gebruik van de laser boeit mij zeer,

Cor

Peter J K

Je gaat heel nauwgezet te werk, Ronald  (y) (y)
Word alleen maar benieuwder naar het resultaat. Ook hoe het er met kleur uit gaat zien. Bij mijn weten is er geen kleurenfoto, dus dat wordt dan een best guess.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MOVisser

Kleur?
Het is net wat je zegt: zwart-wit...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter J K

Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MOVisser

Hierbij de eerste zwart-wit gekleurde beelden.

Ik ga uit van een standaard bouwwijze van NS.

Muurtjes als fundering van het bordes.
Daarop een I  profiel , mat dwars erop de balken.
Hierop worden de planken gespijkerd.

Mestelwerk muren met de openingen als deuren en ramen.
Dak afdekking van planken gespijkerd op de spanten.

Kleurstelling:
muren bruin tot donkerbruin.
deuren en dergelijk houtwerk donkergroen.
kozijnen en ramen wit/geelwit
zichtbaar spantwerk en latten werk (bv de luifels) wit
ijzerwerk meestal zwart.
dakbedekking mastiek.

Ronald Visser



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

borotof

Hmmm, ik krijg de raampjes heel wat filigraner met mijn el cheapo fdm printer, zal morgen wat plaatjes maken.

grtz rob

MOVisser

Is een kwestie van het volgen van de tekening.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter J K

Rob, dit is de tekening. De verticale spijlen zijn ongeveer 1/5-de van de breedte van de ramen. Als ik het nameet op de tekening kom ik op ramen van 250 mm breed en spijlen van 50 mm breed. Oftewel 2,87 mm resp. 0,57 mm in H0.
Ronald heeft het ongetwijfeld nog preciezer geijkt, maar als ik de onderdelen zo op zijn foto bekijk komen die aardig in de buurt (voor zover ik het op de foto kan beoordelen).
Het is natuurlijk wel een werkgebouw van begin vorige eeuw. Dat zal zeker robuust zijn uitgevoerd. In ieder geval zijn de spijlen breder dan bij mij thuis :)




Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MOVisser

#59
En kijk eens naar de ronde hoeken van het kozijn.
Dat wordt in hout niet/nooit uitgevoerd. :angel:

Het zijn m.i. betonnen raamwerken.
Die zijn altijd wat robuster dan houten... ;)

Ronald Visser
3800
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.