Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Goederenloods Zandvoort

in Al het andere!

Gestart door MOVisser, 26 december 2023 13:04

Vorige topic - Volgende topic

MOVisser

Mij is gevraagd het VAMgebouw van Zandvoort te realiseren.

Niet 1 stuks, maar 2 maal hetzelfde gebouw.
Het betreft het vervangen van een al gebouwd model op één van de BNLS modulen, en een model op een nog maken Zandvoort spoorterrein.

En dat komt dus niet overeen met de titel van dit topic.
Dat klopt.
Gaande weg werd mij gevraagd ook de goederenloods samen te stellen en te bouwen.
Ook 2 stuks.

Ja, dat kan ik wel, uiteraard, maar dan is het zoeken naar info.
Er was totaal niets. Had ik maar een foto....

Op dit moment wordt een gebouw (bouwpakket) gereed gemaakt van het Hembrugterrein te Zaandam.
Hier was helemaal geen info van, alleen wat foto's op google etc.
Maar met mijn civiele achtergrond is er een heel mooi moedermodel uit voortgekomen.
En dat gaat dan ook vast wel lukken voor deze goederenloods.

De eerste info, die ik binnen kreeg was van een wand in hout.
Geen koek van te bakken, en helemaal niet doordat het hout was.
Na onderzoek bleek dat het een doorsnede was van een verbouwing van de loods: het aanbrengen van een scheidingswand.
Er werd een speciaal douane deel ingericht.



Op een gegeven moment kwam er een foto van een zijkant en ook info van een tekening.





Gelukkig stonden er geen maten op aangegeven.
Dus de afmetingen zijn afgerond 19 meter lang en 7 meter breed.

Wordt vervolgd.

Ronald Visser

Zaandam
https://www.facebook.com/ALSACAST/posts/pfbid02WeLstk1TyiZ4fXwsPMxF6GaQKrX7E224bc11w4af5yoexdvoZYQJM1yq5iMtzWXl?notif_id=1703344517518238&notif_t=feedback_reaction_generic&ref=notif
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

moonlicht

Met die rails er naast kan je een redelijke inschatting maken hoe breed de loods is
Dan kom ik op 10mtr breed

Cor


gdh

Ik zie in de doorsnede wel een paar maatlijnen staan. Aan de hand hiervan moet de rest wel uit te rekenen zijn.

Peter J K

Als een van de afnemers ga ik dit uiteraard volgen, Ronald.
Goed te zien dat er nu schot in komt  (y) (y)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

gdh

#4
Even de tekening in CAD geladen:

Als ik hiermee verder reken is de loods 22 meter lang.

Edsko Hekman

Leuk loodsje zeg. Heb ik ook wel interesse in. Het zal ook eens niet....

Wim Vink

Dit gaat zoals altijd weer een heel fraai model worden  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

Leuk die reacties.
Dank voor het mee-denken.

Muurdikten ca 22 of 30 cm (wel of geen spouw) etc geven ook voldoende houvast.
Weet ook dat we aan het extrapoleren zijn.
Een korte afgelezen maat van tekening en dat vemenigvuldigen geeft een grotere fout marge.
Een hoe dik is de lijn?

Van tekening nooit afmeten werd altijd gezegd.
Met het kopieeren over een rol (wie kent de amonium stank niet  :angel:) kan er altijd 1 cm verschil zitten over een lengte van een A0.
Soms kan het inderdaad niet anders.

Volgens mij was een loopperron naast een dergelijk gebouw 1,50 m
Daar heb ik me een beetje op gericht evenals op de muurdikte.
Uiteraard is de spoorwijdte/breedte/afstand ook een goede maat.

Een hoogte is aangegeven op de schets van het stalen schuine luifel.
Bovenste punt is zeer moeilijk te ontcijferen  5.65 m +P  (ik neem aan +BS of vloer, maar hier is het MV )

Op de dwarsdoorsnede staat een maat bij de "nok" en er zijn houtmaten gegeven.
Allemaal zaken waarmee een model te "ontwerpen" is.

Het zijn dus compromissen, tenzij iemand een werkelijke maat kan aangeven.
GDH ik ga ermee aan de gang.

Hoe groter de loods, des te minder plaats er is op een treintafel........
(Nou zeg ik niet dat je schaal Z op een H0 baan moet gaan zetten.)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter J K

Ik ben ook nog even aan het neuzen in de bouwdossiers van Zandvoort. Kijken of ik nog wat naders kan vinden.

Op basis van de berekening van Geert kom ik op een grondvlak in H0 van ≈ 251 x 91 mm, excl. luifels. Dat kan ik wel kwijt  :)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

gdh

#9
Tja, soms moet je wel van tekening afmeten als er verder geen gegevens zijn.
Als er een foutmarge in komt omdat het op calque is getekend, ga ik er maar van uit dit voor de gehele tekening geldt.
Eén maatlijn geeft dan wel houvast. ik heb als controlemaat nog even de spoorbreedte gemeten.
Uiteindelijk is het modelbouw, Een paar werkelijke centimeters mis zul je niet snel waarnemen.

Zou voor het peil in dit geval niet de bovenkant van het spoor aangehouden zijn?

Peter J K

Ik heb nu een betere versie van de bouwtekeningen. Dit is een uitsnede van de plattegrond.




De maten van de muren (buitenkant), dus ook excl. de luifels, zijn 22,00 meter bij 8,00 meter.

@Ronald, ik stuur je de pdf even apart op in je mail. Staan ook andere interessante bouwsels op  ;D
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Huup

Citaat van: Edsko Hekman op 26 december 2023 15:37
Leuk loodsje zeg. Heb ik ook wel interesse in. Het zal ook eens niet....
Heb ik nou ook. Zandvoort is toch al een favoriet.......

MOVisser

#12
Op basis van de gegevens een lijnen tekening samengesteld.

GPH heeft een CAD tekenpakket gebruikt en dat had ik ook al gedaan.
Inderdaad terugrekenend kom ik op 250 mm lang en 92 mm breed.
Echter het loopgedeelte komt er nog bij (= 17 mm x 2)

Ik gebruik een zeer oud pakket van Coreldraw, dat nog steeds voldoende is voor wat ik doe.
Daarnaast worden nog eens vele andere pakketten gebruikt.
De bouwtekening opgenomen als achtergrond en op de maat van 1:87 ingesteld

De maten uitgezet en de ramen en deuren erin aangebracht.
Uitgaande van 16 lagen steen in 1 meter hoogte de stenen etc uitgezet en ingetekend.
Het bestand wordt omgezet naar een *.ai en via diverse handelingen opgenomen in Lightburn.





Omdat Lightburn zijn eigen brandweg kiest, en ik daar niet van gediend ben (ik wil het zelf kunnen regelen) heb ik het volgende gedaan.
De horizontale voegen zijn als lijnen in de kleur rood opgenomen.
De vertikale lijnen zijn als groen ingetekend.
(bij laser instelling is het veelal zo dat blauw is doorbranden/snijden en rood graveren)

Elke kleur kan ik een eigen laserinstelling geven en ook de volgorde is te bepalen.
Ik laat eerst rood branden en dan pas groen etc....
Zou ik dat niet doen dan gaat Lightburn willekeurig door het patroon heen en ontstaan er inbrand verschillen.
Nu gaat de laser netjes eerst de rode lijnen branden en dan pas de groene.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter J K

Dat ziet er al veelbelovend uit.
Ik kijk uit naar het resultaat.

(En als je nog wat tijd over hebt: ik heb ook de tekening van de het restauratiegebouwtje op het perron gevonden en een leuk klein extraatje in de vorm van een schakelhuisje.)
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MOVisser

OK kunnen we eventueel aanpakken, maar er zijn nog andere lopende opdrachten.

Weet:
1  dat ik ga laseren in styreen (vergeten te melden)
2  dat mijn ontwerpen altijd nog reproduceerbaar zijn.
    De bestanden zijn dus in te zetten voor volgende/nog meer modellen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.