Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Fleischmann HO profi-wissels weer gangbaar maken.

in Al het andere!

Gestart door Romavami, 23 december 2023 14:23

Vorige topic - Volgende topic

Romavami

Hallo,

Ik kocht onlangs op een beurs een paar Fleischmann Profi wissels in H0.
Toen ik ze wilde gaan gebruiken bleek dat ze heel traag schakelden en ook niet geheel in de juiste stand kwamen.
Het gevolg daarvan zou veel ontsporingen, verkeerde afslagen en ergernis zijn.

Ik besloot om de wissels open te maken om te kijken wat er aan de hand was.
Voor hen die het interesseert hoe een wissel weer gangbaar te maken is zal ik hier een verslagje schrijven.
Voor alle anderen - wegklikken.!

Allereerst moet de aandrijving van de wissel gescheiden worden. Als je de wissel daarna met de hand schakelt kan je zien of de wissel of de aandrijving de oorzaak is van het trage schakelen.

In mijn geval waren het de wissels.

Je kan de wissel openen door aan de bovenzijde de metalen lipjes voorzichtig terug te buigen. Vergeet daarbij niet dat ene lipje dat in het midden van de wissel zit.

Draai de wissel dan om met de spoorkant naar beneden en leg hem plat op tafel.
Je kan nu voorzichtig de metalen afdekking verwijderen.
Het binnenste van de wissel ziet er als volgt uit:



PAS OP !!
Er zit een heel klein en vervelend veertje in die zomaar weg kan springen !!!



Zoals goed te zien is op de foto was mijn wissel aan de binnenzijde moddervet. Men had kennelijk geprobeerd om de wissel met kruipolie oid weer vlot te krijgen. De olie gaat op den duur verharsen en dus wordt het stroperig met als gevolg een traag schakelende wissel.

Hier de wissel met alle onderdelen:



Alle onderdelen goed schoonmaken met bijvoorbeeld spiritus en laten drogen.

Bij het schoonmaken van de wisselbehuizing even extra aandacht voor de groef waarin de schuiver voor de wisseltong loopt.
Daarin kan zich vuil verzameld hebben omdat er een vrije doorgang naar de buitenlucht is. Ik heb de hoekjes met een speld schoongemaakt.



Dan wordt de wissel weer in elkaar gezet.

1. de twee contactplaatjes in de groef leggen en de schuiver er bovenop plaatsen;



2. De tuimelaar op zijn plaats leggen



3. De plastic veer op zijn plaats en het spitse uiteinde goed in de schuifbalk leggen.



4. en als laatste het beruchte veertje terug plaatsen.

5. De afdekking weer sluiten en de wissel omdraaien. Nu kunnen de pootjes weer teruggebogen worden.
Als laatste kan de hendel er weer ingedrukt worden.

De wissels die ik op deze wijze onder handen genomen heb werken weer als nieuw.

Ga je het zelf ook proberen dan wens ik je succes. Het is niet moeilijk als je maar geduldig en secuur werkt.

Groet, Rob








Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Ronald Halma

#1
Citaat van: Romavami op 23 december 2023 14:23
Men had kennelijk geprobeerd om de wissel met kruipolie oid weer vlot te krijgen. De olie gaat op den duur verharsen en dus wordt het stroperig met als gevolg een traag schakelende wissel.

Leuk verslag, maar deze aanname klopt niet. Kruipolie verharst niet, daar moet echt iets anders in gedrukt of gespoten zijn  :)

ivanzon

Die zijn niet waterdicht aan de onderkant, dus kans dat er een soort lijm (of andere kleverige ellende) in beland is is aanwezig

Ronald Halma


spoorzeven

Citaat: Bij het schoonmaken van de wisselbehuizing even extra aandacht voor de groef waarin de schuiver voor de wisseltong loopt.
Daarin kan zich vuil verzameld hebben omdat er een vrije doorgang naar de buitenlucht is.


Bij het aanbrengen van ballast aan de buitenzijde van het wissel kan er dus ook lijm en/of ballast via deze openingen naar binnen. Dan werkt het wissel ook niet (goed) meer.
Rara, hoe weet ik dat?
Groet, Frank

Romavami

Citaat van: Ronald Halma op 23 december 2023 15:16
Leuk verslag, maar deze aanname klopt niet. Kruipolie verharst niet, daar moet echt iets anders in gedrukt of gespoten zijn  :)

Daarom stond er "oid" ( of iets dergelijks) :)

Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi

Syb030

----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

Bjor

Ik gebruik weliswaar geen Fleischmann, maar Peco-N rails en wissels. Ook daarbij moet je voorzichtig werken bij ballasten van wissels. Voordat de ballast wordt bevochtigd, breng ik op alle scharnier- en glijpunten met een naald een druppel siliconenspray aan. Ik spuit wat siliconenspray in een potje en doop daar de naald in. De siliconen voorkomen dat het water-lijm mengsel onder en tussen bewegende delen komen. De vloeistof verdampt na korte tijd en er is geen probleem met de elektrische geleiding.
Na het drogen van de ballast werken de wissels probleemloos.

m. vr. gr. Ben
Liefhebber van de Deutsche Reichsbahn Gesellschaft in tijdperk II in N en verder van alles dat met model- en grootspoor te maken heeft.

Pascal77

Tip voor het openen. Stop de wissel in een doorzichtige zak, en maak de wissel in de zak open.
Scheelt een hoop zoeken naar weggesprongen veren.
Hoe ik dat weet??? ... 8)
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Carl

Mooi omschreven Rob, en een duidelijke uitleg met foto's  (y)

De tip van Pascal pas ik al regelmatig toe, maar is zeker ook een goeie tip  ;)

Pascal77

Na bovenstaande nog de uitleg om de eindafschakeling te verwijderen in de aandrijving (bij digitaal rijden) en je hebt het hoofdstuk Fm profi wissel onderhoud compleet.
Mvg Pascal

Wie het kleine niet eert, zit op dit forum verkeerd.

Nederdam
Diorama

Longtall203

Bedankt voor het verslag, heb hiermee weer een wissel werkend gekregen.
Groet Roelof

Romavami

Citaat van: Longtall203 op 24 december 2023 14:05
Bedankt voor het verslag, heb hiermee weer een wissel werkend gekregen.

Dan was dit verslag maken in ieder geval de moeite waard. Top !
Groet, Rob

Nieuwbouw Kellerstein H0 - digitaal DCC https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92476.0.html:
DCC - Z1 OpenDCC centrale -Digikeijs decoders, bezet en terugmelders - H0 - Rocrail - Fleischmann profi