Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Ethernetkabel ok voor N-baan?

in Elektronica en analoog

Gestart door iljitsch, 20 december 2023 15:17

Vorige topic - Volgende topic

iljitsch

Ik ben nu bezig een baan op N-schaal te bouwen. Naast de "hoofdvoeding" die neem ik aan de 3A van de Z21 aankan heb ik nu al een paar extra aftakkingen van de voeding nodig voor mijn wisseldecoder (ESU SwitchPilot 3 Plus) en een ABC-schakeling. In de toekomst waarschijnlijk nog wat meer. En dan kabels van de wisseldecoder naar wissels en een ontkoppelspoor.

De vraag is nu: wat is hiervoor een goed type kabel? Wat ik nu even snel gedaan heb is een stuk cat 5(e) ethernetkabel slopen om zo de vier kabelparen voor deze zaken in te zetten.

Mijn vraag is nu: is die kabel dik genoeg voor deze toepassing?

Wat ik begrijp is dat er bij power over ethernet max 960 mA over één paar kan gaan. En het maximale wat ik tot nu toe zie is 400 mA van de ontkoppelaar (twee seconden). De N-loks trekken (met maar een paar wagons) nog geen 100 mA, dus zolang er niet meer dan een stuk of twee gevoed hoeven te worden over zo'n stukje ethernet blijf je dan ruim onder die 960 mA.

Ethernet is makkelijk beschikbaar en goedkoop, en past nog net tussen de bielzen van N-spoor, dus erg handig in gebruik...

Frans

Ik gebruik al jaren niks anders en wat stroom betreft stuur ik zonder problemen 1 à 2 ampere over deze draden en bij korte momenten rustig 3 ampere.
En voor het doorkoppelen zijn er van die handige connectortjes.
Frans