Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Voor een paar euro DCC ABC

in Elektronica en analoog

Gestart door iljitsch, 17 december 2023 16:45

Vorige topic - Volgende topic

iljitsch

Ok, niet erg analoog maar wel electronica: vijf diodes en een schakelaar, aan elkaar geknoopt met een kroonsteentje. Hier de gelegenheid om mij uit te lachen vanwege mijn amateuristische aanpak:

...

Uitleg: de witte draad onderin komt van de DCC-decoder om de buiten / rechter rail van het ovaal te voeden en de rode draad is daar inderdaad op aangesloten. Blauw gaat naar de linker rail en groen is de voeding voor de linker rail.

Afhankelijk van de polariteit moet het signaal ofwel door die vier diodes rechts in serie, ofwel door die ene links. Dit zijn 1N4001 diodes van 2 euro voor 10 stuks, max 50 V en 1 A. Met zo'n 17 volt op de baan en de N-loco's die niet meer dan zo'n 100 mA trekken moet dat volstaan.

Het resultaat van deze ABS-schakeling (automatic braking system, sorry, foutje: ABC: automatic brake control) is dat er op het linkerspoor een iets lager voltage aanwezig is. DCC-decoders kunnen dit oppikken en kan je dan instellen om te stoppen, en soms zelfs na enige tijd weer te vertrekken in de andere richting.

Uiteraard moet het stuk spoor met deze schakeling geïsoleerd zijn van de rest van het spoor, maar wel hetzelfde gepolariseerd om kortsluiting te voorkomen.

Wel even bit 0 van CV 27 aanzetten (of bit 1 als je wilt stoppen bij detectie van dit alles rechts, of beide bits voor stoppen in beide gevallen).

Op mijn ESU decoder kan ik ook een vaste afstand waarop de loc tot stilstand komt instellen. Niet super precies, maar wel handig zodat je min of meer onafhankelijk van de snelheid altijd rond dezelfde plek tot stilstand komt en niet een deel van de trein nog op een wissel staat ofzo.

Je kan met de ESU decoders zelfs verschillende afstanden instellen voor vooruit en achteruit rijden, handig dus voor trek/duw-treinen waar in het ene geval de locomotief voorop snel het ABC-signaal ziet en in het andere geval de locomotief achterop het pas laat ziet. Zelfde voor treinstellen waarvan niet alle wagons aangedreven zijn.

Zolang de schakeling actief is wil de locomotief absoluut niet verder rijden, maar alleen de andere kant op. Vandaar de schakelaar. Die sluit alle diodes kort zodat de linkerrail het normale voltage krijgt en de locs geen ABC meer zien en dus weer gaan rijden.

Uiteindelijk heb ik in gedachten een ABC-schakeling die ik via een digitaal aangestuurd relais gekoppeld aan de stand van een sein kan aansturen. Dus rood sein: treinen stoppen, groen sein, treinen rijden verder.

MartinRT

Citaat van: iljitsch op 17 december 2023 16:45
Het resultaat van deze ABS-schakeling (automatic braking system)
Uiteindelijk heb ik in gedachten een ABS-schakeling die ik via een digitaal aangestuurd relais gekoppeld aan de stand van een sein kan aansturen. Dus rood sein: treinen stoppen, groen sein, treinen rijden verder.
Dit systeem heet geen ABS maar ABC :  Automatic Braking Control.
Als je daar mee verder wil is het misschien handig om de site van Lenz eens door te nemen. Of een andere informatiebron te raadplegen.

iljitsch

Citaat van: MartinRT op 17 december 2023 17:55
Dit systeem heet geen ABS maar ABC :  Automatic Braking Control.

Ah, je hebt uiteraard gelijk, heb het aangepast.

CiteerAls je daar mee verder wil is het misschien handig om de site van Lenz eens door te nemen.

Hoezo?

Ronald Halma

Die zijn met dit systeem begonnen  ;)

JoopSpoort

Dag Iljitsch, je kunt abc ook in een printplaatje vastleggen, datr lijkt me wat compacter dan een kroonsteentje.
Voorwaarde voor abc is dat een lokdecoder wel abc moet kunnen verwerken. Met een schakeldecoder kun je de trein via de abc voor een onveilig sein laten stoppen. Bij een veilig sein wordt dan zodanig geschakeld dat de gewone DCC aan de rails doorgegeven en de trein dus kan doorrijden. Ik heb dit in het begin zo gedaan, totdat het met meer treinen wel een beetje druk werd om alles bij te houden. Ik gebruik abc nu nog voor de remsectie bij een kopspoor in het schaduwstation om te voorkomen dat de trein doorschiet. Je schrijft dat je de lokdecoder kunt instellen bij voor- en achteruitrijden. Dat lijkt me nogal een passen en meten voordat dit goed werkt, lijkt me. Bij een trek-duw zou je de decoder in de stuurstand hetzelfde adres kunnen geven als de lok. Dat scheelt passen en meten.
Ik ga ervan uit dat je niet met software (iTrain, RocRail) rijdt, want dan is abc een beetje zinloos, tenzij je extra zekerheid voor het remmen in een kopspoor wilt in een schaduwstation o.i.d.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

CiteerMet een schakeldecoder kun je de trein via de abc voor een onveilig sein laten stoppen
Dan maak je het weer duur en ingewikkeld mee. Marklin promote dit ook. Ze willen dat je hun remmodules aanstuurt met M83 decoders. Je moet dan bezetmelders maken met hun S88 modules en dan in een central station een koppeling leggen tussen terugmelder en schakeldecoder. Dit kost bijna tegen de €100,- per blok en is veel meer werk.

Het is leuker, makkelijker en robuuster imo als je het gehele volgende blok in zijn geheel als bezetmelder kan gebruiken voor een remmodule.

CiteerJe schrijft dat je de lokdecoder kunt instellen bij voor- en achteruitrijden. Dat lijkt me nogal een passen en meten voordat dit goed werkt, lijkt me.
Hier ontkom je niet aan. ABC moet je op het oog finetunen. Je kan niet voorspellen welke CV waardes je moet hebben. En soms moet je voor achteruit inderdaad andere waardes pakken. Maar ook dit is niet altijd toereikend. Voor een 60cm treinstel met stroomafname ergens in het midden-ish, komt je er mee weg maar als je trein 1,50m lang is en je blokken 1,80m. Dan zou een push-pull setje in 1 richting kunnen remmen over 1,80m en in de andere richting in 0.3m. Dat is natuurlijk niet echt tollerabel imo.

In het geval van push-pull treinen, wordt het ingewikkelder. Je rem sectie moet je dan onderverdelen in een buffer zone en een rem zone. ABC wordt dan pas ingeschakeld als de neus van de trein over de rem sensor rijdt. De duwende loc bevindt zich dan op al op de buffer zone. Het maakt dan niet meer uit of je trekt of duwt.

Lenz eigen BM2 module doet dit ook. Handleiding

Uiteraard omdat ik de BM2 nogal duur vind, heb ik hiervoor ook een ontwerpje liggen. Maar die is nog niet af. Maar je hebt er geen losse schakeldecoders of terugmelders bij nodig en de blokken vormen onderling een failsafe bloksysteem.

Anyways. Als je nu alleen maar met trekkende treinen rijdt, dan kan het echt heel simpel houden.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinRT

Citaat van: JoopSpoort op 17 december 2023 22:33
Bij een trek-duw zou je de decoder in de stuurstand hetzelfde adres kunnen geven als de lok. Dat scheelt passen en meten.
Dat klopt niet bij het gebruik van de diode methode.  Immers, de stuurstand rijdt de stopsectie binnen, en dan ?
Dan gebeurt er niets, de loc blijft gewoon doorduwen. Pas als de loc in de stopsectie komt gaat die remmen/stoppen.
Daar zijn nou net de Lenz BM3 en BM2 voor bedoeld, zie ook het verhaal van Bas hierboven.
Dus voor die paar euro koop je niet zoveel, als je met trek/duw combinaties wilt rijden.  Geldt dus ook voor treinstellen, die gaan ook niet stoppen met de motorwagen achterop, tenzij er in de bedrading door het treinstel heen iets gefabriekt is.

iljitsch

[ABC via wisseldecoder en relais aansturen samen met sein]

Citaat van: bask185 op 18 december 2023 09:10
Dan maak je het weer duur en ingewikkeld mee. Marklin promote dit ook. Ze willen dat je hun remmodules aanstuurt met M83 decoders. Je moet dan bezetmelders maken met hun S88 modules en dan in een central station een koppeling leggen tussen terugmelder en schakeldecoder. Dit kost bijna tegen de €100,- per blok en is veel meer werk.

Als je echt serieus met blokken wilt gaan werken dan is dit inderdaad niet de oplossing, lijkt mij.

Die ABC-schakeling zelf is dus makkelijk en goedkoop zelf te maken en een goede beveiliging voor met volle vaart tegen stootblokken knallen.

Maar wat ik gelijk al merk is dat er toch een flinke beperking aan zit: je staat stil en kan dan niet verder. Het zou beter zijn dat als je de snelheid naar 0 draait en daarna weer omhoog dat ABC op dat moment genegeerd wordt en je dus wel weer verder kan rijden.

Bij gebrek aan stuurstanden wil ik een aantal ICR-rijtuigen achter mijn 1848 hangen en dan bij het kopstation de locomotief omlopen. Als je dan vanwege ABC stil staat is dat niet echt mogelijk.

Wellicht een interessante is uitschakelen van ABC koppelen aan activeren van de ontkoppelrail. Dan rijdt de trein gelijk bij het ontkoppelen weg.

CiteerVoor een 60cm treinstel met stroomafname ergens in het midden-ish, komt je er mee weg maar als je trein 1,50m lang is en je blokken 1,80m. Dan zou een push-pull setje in 1 richting kunnen remmen over 1,80m en in de andere richting in 0.3m. Dat is natuurlijk niet echt tollerabel imo.

Op N-schaal is dat een loc met 8 rijtuigen, vind ik wat veel van het goede...  :o

CiteerIn het geval van push-pull treinen, wordt het ingewikkelder. Je rem sectie moet je dan onderverdelen in een buffer zone en een rem zone. ABC wordt dan pas ingeschakeld als de neus van de trein over de rem sensor rijdt.

Nee, ABC werkt doordat de decoder een lager voltage op de ene rail ziet dan op de andere. Volgens mij werkt dit dus pas als het laatste stroomafnemende wiel de ABC-zone bereikt heeft.

CiteerUiteraard omdat ik de BM2 nogal duur vind, heb ik hiervoor ook een ontwerpje liggen. Maar die is nog niet af. Maar je hebt er geen losse schakeldecoders of terugmelders bij nodig en de blokken vormen onderling een failsafe bloksysteem.

De setup die ik eerder noemde, waarbij je eea aan een wisseldecoder koppelt en ook een sein aanstuurt, dat zou kunnen met de ESU SwitchPilot 3 + SwitchPilot Extension. Die samen kosten zo'n 75 euro voor 8 individuele transistor-gedreven outputs (waarmee je een lampje kan aansturen) + 4 (sets van?) relais waarmee je dus een ABC-schakeling kan kortsluiten. Dan kom je op niet veel meer dan 20 euro per blok uit. En je zou ook blokken kunnen combineren. Ik heb bijvoorbeeld een kopstation met vier sporen in gedachten, en je zou dus 2 x 2 sporen in een blok kunnen zetten, of zelfs allevier in hetzelfde blok.

Maar dus voornamelijk een optie met doodlopende sporen en/of stations, niet echt een optie met volledige blokbesturing waar ieder stuk spoor tussen twee wissels een apart blok is.

Ik begrijp dat je tegenwoordig makkelijk PCBs kan laten maken in kleine oplagen. Zou dus een optie kunnen zijn een bordje te ontwerpen voor zelfbouw ABC-schakelingen. Misschien een 3D-geprinte behuizing er omheen... Maar ja een kroonsteentje werkt dus ook. Misschien handig om het allemaal net iets strakker af te werken.  ;D

bask185

CiteerNee, ABC werkt doordat de decoder een lager voltage op de ene rail ziet dan op de andere. Volgens mij werkt dit dus pas als het laatste stroomafnemende wiel de ABC-zone bereikt heeft.
Je leest niet goed wat ik schrijf. Ik heb het over de oplossing van het push-pull probleem, niet over hoe ABC werkt. Lees ander die bladzijde van de BM2 handleiding die ik poste.

CiteerIk begrijp dat je tegenwoordig makkelijk PCBs kan laten maken in kleine oplagen. Zou dus een optie kunnen zijn een bordje te ontwerpen voor zelfbouw ABC-schakelingen.
Ik doe dat continu. Voor een zelf bedienend bloksysteem heb ik dit nog niet afgemaakt ontwerp. Deze heeft geen buffer zone, zijn grotere broer wel. En zijn nog grotere broer wil ik ook slow approach geven. Dan kan je met een drie kleuren seinstelsel rijden

Als het volgende blok bezet is (stroom detectie) blijft het vorige blok op rood staan en dan blijft ABC ingeschakeld.

Mvg,

Bas

EDIT: nvm deze heeft ook een buffer zone  ::)
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

Je hoeft niet eens op maat gemaakte printjes te kopen. Koop een of meerdere experimenteerprinten. Daar zaag je dan een stuk af zo groot als je nodig hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

5 onbestuckte printen kosten iets van  €4~5, Klaas. Voor dat geld moet je print zagen en draadjes solderen niet meer willen  :P

Als je dan 20 van die dingen wilt, bespaart dat uren van je leven.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

En als ik dat toch wil? Mag dat dan, toe, alsjeblieft? ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

bask185

Van mij mag je hoor. Ik vind je bouwsels wel altijd leuk om te zien. Die automaat met een elektrische statemachine die zou eigenlijk in een techniek museum moeten eindigen  ;)
Train-Science.com
Train-Science github

Klaas Zondervan

Misschien eindigt die dat ook nog wel. T.z.t. eens kijken of ze hem willen hebben.

Bas, ik vind jouw bouwsels heel geavanceerd, maar van sommige denk ik wel eens: voor welk probleem is dit nu eigenlijk een oplossing.
ik heb geen zin om mij de skills daarvoor nog eigen te maken. Om jezelf te citeren: dat bespaart me heel wat uren van mijn leven. 8)
Ik hou het bij de technieken die ik beheers, is voor mij goed genoeg.

Wat die experimenteerprinten betreft, ik heb een voorraadje baantjesprinten liggen. Daar kan ik alles mee maken wat ik nodig heb. Als ik wat bedenk, tekeningetje maken en dezelfde dag kan het nog gebouwd zijn. Hoef ik niet 1 of 2 weken te wachten tot de spullen uit China zijn gearriveerd.
En de prijzen van die Chinezen, daat heb ik gemengde gevoelens bij.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel