Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Sterke trafo voor fleischmsnn profi wissels

in Elektronica en analoog

Gestart door Luc2000, 16 december 2023 09:38

Vorige topic - Volgende topic

Luc2000

Ben bezig met aansluiten van mijn fleischmann profi wissels.

Daarbij heb ik ook 2 lange wissels op 1 schakelaar gezet. De trafo trekt dit niet. Veel gezoem, maar wissels gaan niet om.

Ik gebruik de wisselstroom aansluiting van deze trafo

Is die inderdaad te "licht" ? Of is er een mogelijke andere oorzaak?

Hebben jullie een suggestie voor een goede wisseltrafo (niet te duur  ;)) Bij voorkeur één die ik onder de baan kan schroeven.

j.ossebaar

kijk eens bij CONRAD elektro . Er zijn losse trafo's in de handel .

Besselspoor

Die wisselspoeltjes trekken echt niet zoveel stroom, is er wellicht wat anders aan de hand? Blokkeren van de wissels, spoeltjes klemgezeten en nu niet soepel te bewegen of zo
RETROBAHN A.G.

Luc2000

Citaat van: Besselspoor op 16 december 2023 10:05
Die wisselspoeltjes trekken echt niet zoveel stroom, is er wellicht wat anders aan de hand? Blokkeren van de wissels, spoeltjes klemgezeten en nu niet soepel te bewegen of zo

Handmatig werkt alles perfect

henk

Fleischmann wisselaandrijvingen gebruiken ruimschoots meer dan een half ampère per stuk. Feitelijk wordt dit trafootje bij één aandrijving al kortstondig overbelast, maar daar kan het ding wel tegen. Denk inderdaad dat twee spoelen gewoon teveel is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Luc2000

Dank.

Ik zie bij specs A  of VA staan. Wat heb ik dan minimaal nodig?

"VA is het product van volt en ampère en heeft dus dezelfde dimensie als de watt. Spanning × stroom is immers het vermogen"

Dus bij bijvoorbeeld minimaal 2A = 32VA?

Voordeel van deze kleine trafo, met rijregelaar om led aan te sturen, is dat deze onder de plaat geschroefd kan worden (4 bevestigingspunten). Dat zie je helaas niet vaak.

Klaas Zondervan

De wisselspanningsuitgang kan nominaal 0,5A leveren. Kortstondig kan het meer zijn.
Zoals Henk zegt kan hij een enkele wisselspoel dus wel aan, maar twee tegelijk zal net te veel zijn.
Meet eens wat er met de spanning gebeurt als je die twee spoelen tegelijk aanstuurt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

MartinRT

Citaat van: Luc2000 op 16 december 2023 09:38
Bij voorkeur één die ik onder de baan kan schroeven.
Ergens hier op het forum is een opmerking gemaakt of een discussie geweest over het plaatsen van een trafo onder een baan. Ik dacht dat het toen ging om een modulaire tentoonstellingsbaan.
Maar ook over brand en verzekering.
De conclusie was, voor zover ik me herinner:  uit voorzorg géén trafo vast monteren onder een baan, ivm warmteontwikkeling en potentiëel brandgevaar.

marctrein

Citaat van: Luc2000 op 16 december 2023 10:20
Handmatig werkt alles perfect
Luc controleer ook eens of beide wissels het electrisch per stuk wel goed doen.

M vr groet, Marc

Luc2000

Luc2000

Citaat van: MartinRT op 16 december 2023 11:17
Ergens hier op het forum is een opmerking gemaakt of een discussie geweest over het plaatsen van een trafo onder een baan. Ik dacht dat het toen ging om een modulaire tentoonstellingsbaan.
De conclusie was, voor zover ik me herinner:  uit voorzorg géén trafo vast monteren onder een baan, ivm warmteontwikkeling en potentiëel brandgevaar.

Oeps.

Iemand hier meer info over? Overigens staan de trafo's alleen aan als ik erbij ben...en geen uren achter elkaar ;)

R.C.Grootveld

Citaat van: MartinRT op 16 december 2023 11:17
Volgens mij wordt een goede(!) en goed gedimensioneerde trafo echt niet zo snel warm.

Daarbij is er niets tegen vaste montage waar dan ook, zolang de ontwikkelde warmte maar ergens heen kan.

spock

Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.

mvg spock

Klaas Zondervan

Heb je wel eens meegemaakt dat daar op werd gecontroleerd?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald Halma

Citaat van: spock op 16 december 2023 15:25
Blijft dan alleen het feit dat bij de meeste beurzen de voeding niet vast aan de baan mag zitten.

mvg spock

Nog nooit modelspoor politie gezien  ;D  De enige show waar ik ooit gecontroleerd ben was Warley Birmingham in Engeland. Daar werd je automatische zekering getest en keek men als er problemen kwamen naar je installatie. Verder zie ik persoonlijk geen kwaad in bv een Fleischmann trafootje onder mijn baan of een Meanwell voeding achter op mijn modules. Warmte kan goed weg en die dingen zijn mits gebruikt waar ze voor bedoelt zijn gewoon veilig.