Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

B-models 5533 en roco z21

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Michiel_R, 9 december 2023 21:41

Vorige topic - Volgende topic

Michiel_R

Goedenavond,

Na een veel te lange pauze heb ik eindelijk de tijd en de ruimte om opnieuw lekker met deze mooie hobby bezig te zijn. Dat houdt ook in dat ik een enorme kennisachterstand heb opgelopen over de jaren. Nu heb ik in september dit jaar een HLD55 van B models gekocht. Vandaag was de eerste dag dat deze de baan op kon. En dan het probleem; de loc laat zich op geen enkele manier aansturen. Ik maak gebruik van een Roco z21. Met adres 55 (die volgens de handleiding als standaard ingesteld staat) krijg ik de loc niet in beweging en als de cv 1 verander (bijvoorbeeld naar 3) dan reageert deze loc ook niet. Een andere loc die ook op adres 3 staat ingesteld komt dan wel in beweging. D

Wanneer ik de loc analoog aanstuur gaat hij wel rijden.

Wat kan er aan de hand zijn? Heeft iemand tips of suggesties?

Groeten,
Michiel

Bor de Wolf

Welk type decoder zit erin?

Bor

NS 1607

Michiel, zit er wel een decoder in?
Er hoort een 21MTC decoder in (21-pins)
Bovendien vraagt de B-Models reeks 55 ook een speciale instelling om de verlichting goed te laten werken.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

spock

Lees eerst CV29 uit.
Indien de waarde van CV29 < 32, lees dan de waarde van CV1 uit. Dat is dan het adres.
Indien de waarde van CV29 >= 32 dan, lees de CV17 en CV18 uit.

Bereken dan het adres  =  ((CV17 - 192) *256) + CV18

mvg spock

bellejt

Welk model nummer  : http://www.vanbiervliet.com/pdf/boekje-nieuw2015.pdf

Hier staat de handleiding maar is speciaal VBV hé : http://www.vanbiervliet.com/pdf/55-b-models-digital.pdf
Zou niet veel aanpassen op de decoder als het een sound is want als ze het zien geven ze geen ondersteuning meer.
Greetings,salutations,groetjes,

Michiel_R

Hoi Jos,

Er zit zeker een decoder in want alle locs zonder decoder worden heel weerspannig als je deze op een digitale baan plaatst. Deze niet. Daarbij reageert hij wel op het aanpassen van een cv (hij 'trilt" even op de rails als je hem oproept).

Ik heb de moed nog niet gehad om hem open te maken en te kijken welke decoder het is.

Gr,
Michiel

Michiel_R

Goedemiddag,

Dank je wel voor alle reacties. Nog even voor de volledigheid. Het gaat om model 20.835. Dus nog behoorlijk nieuw in de handel.

Later op de avond heb ik dit probleem ook ervaren met een Mehano 77 serie van NMBS. Daar heb ik inmiddels cv 8 gereset, daarna een nieuw lokadres geprogrammeerd en daarna werkte de boel weer naar behoren. Ik ben wat huiverig om dat de met de 5533 te doen want ik weet niet wat daar allemaal nog geprogrammeerd is door B models zelf. Met andere woorden; ik kan niet inschatten welke functies ik verander door de decoder terug te zetten in de fabrieksinstellingen.

@spock; ik ben nog niet bedreven genoeg om cv's, programmeringen en digitaal sporen om je te kunnen volgen. De kennisachterstand vraagt nog wat aandacht  ;)

Groeten,
Michiel

bellejt

dat hoeft ook niet als je de juiste cv's uitleest en denk wel dat het een esu is.Als je mss de vragen beantwoord die we stellen kunnen we makkelijker helpen.

Normaal CV7 en CV8 uitlezen.

Is inderdaad de DC digitaal en de handleiding (link staat hierboven ook) zegt Digitale versie – version Digital : ESU Lokpilot V4/M4/Railcom+

PS: ff google en zie  : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98776.0  .Als iemand de files van hld55 b models heeft ontvang ik die graag want andere modellen heb ik hier ook staan omdat ik vroeger decoders programmeerde als service.
Greetings,salutations,groetjes,

Michiel_R

Goedemiddag,

Geprobeerd met de multimaus de juiste cv's uit te lezen.
CV 7 en CV 8 geven de waardes 225 en 151 wat leidt naar een ESU decoder. In de handleiding staat een ESU Lokpilot5 M4/Mfx - Railcom+.

Het lokadres berekenen zoals Spock aangaf geeft iets vreemds. CV 29 heeft waarde 63. Dat is dus groter dan 32. Dus daarna kijk ik naar CV 17 en 18. CV 17 geeft waarde 192 en CV 18 geeft 0. De berekening zou dan neerkomen op ((192-192)*256+0. Het resultaat daarvan is 0. Maar dat wordt als adres niet geaccepteerd door de multimaus. 

D_Loc

Waarde 63 voor CV29 vind ik een vreemde waarde, dit betekent dat alle bits van deze CV zijn gezet wat ook betekent dat de loc in tegengestelde richting rijdt:

In mijn eigen Loksound voor de reeks 55 staat deze op waarde 30, dat is ook de waarde die ik verwacht voor CV29, dan is alles actief behalve het lange adres en tegenovergestelde rijrichting.

Ik zou zeggen zet CV29 op waarde 30 en lees CV1 uit (waarschijnlijk staat deze op 55 3 [edit]lees net dat je deze al op 3 hebt gezet  ;)[/edit]) en ik denk dat dan het probleem is verholpen.
Dirk

Michiel_R

En daar zat dus het probleem. Snorren als een zonnetje inmiddels. Dank je wel voor alle hulp iedereen!

Groeten,
Michiel