Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Roco HO BR 58 loc-tenderkoppeling

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Ferdinand Bogman, 26 november 2023 21:18

Vorige topic - Volgende topic

Ferdinand Bogman

Van deze oude dame is de loc-tenderkoppeling kapot:



De oude (lichtgrijs, boven) is een platte klauw en de draadjes waren direct doorgetrokken tussen loc en tender. Dat levert dus een permanente koppeling. Erg onhandig en de vraag is of dat origineel is.

Bij Roco heb ik een nieuwe besteld en dat is een dikkere klauwkoppeling (zwart, onder) met twee contactstrips.

De opening in de voorkant van de tender is echter te "dun" voor de dikkere zwarte. Bovendien ontbreken contacten voor de stroomvoerende klauwkoppeling:



De door Roco geleverde klauwkoppeling komt ook overeen met de versie die ik zie in de onderdelenlijst van de 4112/43203, bij alle versies van het onderstel van de loc. De eerste en tweede afbeelding van de tender (blz. 3 en 6) lijken echter gelijk aan die van mij. Pas bij de derde afbeelding (blz. 9) zijn duidelijk de contacten te zien voor de stroomvoerende klauwkoppeling.

Daarnaast ontbreekt nu in het locframe het bevestigingspunt voor de koppeling. Er is duidelijk iets afgebroken (rode vlek). De afbeeldingen van het locframe in de onderdelenlijst laten niet zien hoe dat er uit hoort te zien.

Weet iemand hoe dit zit?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

#1
Niet dat ik er wakker van lig, maar als ik dat toch doe (wakker liggen), kan ik net zo goed even het forum doorzoeken. Met de soms best goede zoekfunctie vond ik deze beschrijving door Ivo vS van zijn BR 58:

"De stroomopname vindt in de lok plaats en wordt door middel van twee metalen pennetjes naar de tender gevoerd. In de tender zitten ook twee metalen plaatjes om de stroomkring met de motor compleet te maken. Deze metalen plaatjes zijn verend uitgevoerd en klemmen tegen elkaar aan. Nadeeltje, de kunststof klem waarmee lok en tender gekoppeld is erg goed passend en de metalen veertjes zijn erg dun. Een keer verkeerd koppelen en het metalen plaatje is verbogen."

Dat leest als een andere constructie ("pennetjes") dan de stroomvoerende klauwkoppeling die ik heb ontvangen. Heeft iemand daar een foto van?
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

puntenglijder

Koppeling maken van een messing strip.

Dan krijg je wel een vaste verbinding, maar je kan de tender van de lok los koppelen door de tender kap los te halen.
De spannings voorziening gewoon maken van 2 draden.

Kees.

grossraumwagen

#3
Als je op de Roco-site zoekt naar 43205 (ipv 43203) krijg je wel een oudere onderdelenlijst te zien:
https://www.roco.cc/static/frontend/Casisoft/Roco/de_DE/doc/ET/1/DE/43205_8866.pdf

Als ik het goed zie, heeft het onderdeel het (oude) nummer 4112S049. Je kunt het knobbeltje zien van het kabelgootje.
Het rondje rechts hoort niet bij het onderdeel maar is een perforatiegaatje  in het papieren origineel.
Daarmee is vastgesteld dat jouw grijze onderdeel wel origineel is (was).

In de omnummerlijst voor onderdelen is het nieuwe nummer echter weer 89219. Zo te zien is dat de (te) dikke zwarte verbindingsstang die je nu al hebt.

Ik zou een een mailtje sturen naar de Roco helpdesk en het verhaal voorleggen. Misschien kunnen ze verder helpen.
Onlangs heb ik een gelijksoortig geval bij de hand gehad en het is toen goed gekomen.

Maar zoals ze in Duitsland (en Oostenrijk) zeggen: Ohne Gewähr...

Edit: hier nog wat plaatjes gevonden:
https://modellbahn-bastler.de/index.php?active=18&pfad=modellbahn/umbauten/roco4112br58/allgemein.php


Ferdinand Bogman

#4
Dat is goed gevonden! Ik heb je advies gevolg en een bericht gestuurd naar Roco. Eens kijken wat ze kunnen doen. Ik kan altijd nog Kees' advies volgen en zelf een koppeling maken. Misschien zelfs van de zwarte klauwkoppeling: een beetje dunner maken, en een permanente draadverbinding aanleggen in plaats van de contacten.

Deze BR 58 heb ik meer dan een jaar geleden gekocht maar nog niet eerder zo goed bekeken. Wel gezien dat ik een nieuwe lok-tenderkoppeling nodig had, die besteld en de boel weer opgeborgen. Maar nu vind ik in de doos ook een rood "puntje", dat de stift blijkt te zijn waaraan de koppeling vastzat op het lokframe. Dat laat zich misschien niet meer stevig vastlijmen, maar is eenvoudig te vervangen door een metalen stift of boutje.

En als verrassing blijkt in de tender een Faulhaber-motor te zitten!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

Roco had niet veel tijd nodig om uit te vinden dat ze de lichtgrijze versie van de koppeling niet meer kunnen leveren. Dat wordt dus zelf knutselen, best leuk nog. Een verslag volgt zodra het zo ver is.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Ferdinand Bogman

#6
Zelf knutselen is niet nodig! Vandaag was ik bij MCH. Daar hebben ze op het ogenblik kratten vol losse onderdelen, waaronder zakjes met koppelingen. Bij het grabbelen in die kratten herkende ik de klauw van de gezochte koppeling. Het zakje blijkt gevuld met twee setjes koppelingen (voor / loc-tender / achter) voor de BR 58:



En dat voor € 1,-! Nog even kijken hoe het moet met de draadjes.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Herb73

Da's een mooie meevaller! Is de loc "gewheaterd"? Ziet er heel echt uit. Ik heb hier ook een Roco BR 58 staan, maar die komt net uit de wasstraat  ;)
Groet, Herb73

Ferdinand Bogman

#8
Ja, door een vorige eigenaar. Wel mooi gedaan, vind ik, al is het leuker om het zelf te doen. De loc wordt daardoor een beetje meer van jezelf, dan gewoon een Roco BR 58 - of welk model dan ook. Uit elkaar halen en repareren draagt daar ook aan bij, overigens.

Het lijkt erop dat de draadjes die uit de loc komen lang genoeg zijn. Die welke uit de tender steken kan ik verwijderen en dan die uit de loc vastsolderen aan de printplaat in de tender.

Het rode puntje heb ik vastgemaakt met secondenlijm, benieuwd of dat houdt.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf