Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

ICNG-B "verliest" stroomafnemer

in Grootspoor

Gestart door René 4312, 22 november 2023 20:19

Vorige topic - Volgende topic

René 4312

Was deze al voorbij gekomen?

https://www.rtvoost.nl/amp/nieuws/2286246/nieuw-model-intercity-verliest-onderdeel-geen-treinverkeer-tussen-meppel-en-steenwijk

Ik kon hem niet vinden, zoekfunctie werkte niet goed.

Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar. Lijkt mij meer een geval van "ringsteken" na het stroomloze stuk op de brug.
René

Lolke Bijlsma

Misschien het klassieke probleem dat in Belgische de bovenleiding hoger hangt en de stroomafnemer dus te hoog kwam.
Op de HLE 25.5 zat een nokje dat op 1500V de stroomafnemer niet zo hoog kon komen. Maar het is wel eens voorgekomen dat een loc op de 3KV stand stond en het nokje niet actief was en dat de bovenleiding tussen Den Haag en Leiden naar beneden trok.

Groeten,
Lolke

BrightonBelle

Lees ik hier ,het Belgische model'?
Ik zeg niks......... ;D

Arjan6511

Citaat van: René 4312 op 22 november 2023 20:19
Als je de kop leest, valt het treinstel uit elkaar.

Ik lees in de kop dat er een onderdeel van de trein gevallen is.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

edwin1974

'het was stel ICNG-B 3111 die tijdens zijn test rijd zijn pantograaf heeft verloren

nighttrain1

Komt blijkbaar vaker voor met nieuw materieel.
Daar let je dan toch op?
Vorig jaar was het ook al raak op de ringvaartbrug nabij Buitenkaag, ook pantograaf verspeeld doordat die te hoog kon.
Die beelden van de bovenleiding komen aardig overeen met deze die hier bij getoond worden.

Foto van 15-11-2022,  gemaakt door medewerker ProRail.  Op de kaagbrug.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

j.ossebaar

Als ik het artikel lees dan valt mij het volgende op . Als hij proefrijd in nederland op 1500 V = dan zit er een schakeling in  , die er voor zorgt dat de hoogspanings instalatie op 3000 v of 1500 volt geschakeld wordt . Hierin is ook opgenomem de beveiliging op de pantograaf ( stuit ) die de hoogte begrensd . De oudere treinstellen ( benelux en Lok type 11 ) hadden 2 stroomafnemers . De lok's type 15 en 25.5 hadden een door luchtbediende aanslag . Als er een lok defect op de baan stond dan konden wij als storingsmonteurs deze nog verwijderen , door de tractie op 3000 v te schakelen , MAAR OP STROOMLOZE STUKKEN MOEST DE STROOMAFNEMER NEER GE LATEN WORDEN .

Klaas Zondervan

Had de machinist de stroomafnemer niet moeten laten zakken?
Aangezien het om de Belgische variant gaat stond de stuit waarschijnlijk hoger.

Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

j.ossebaar

Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .

Thom

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 november 2023 10:38

Hetzelfde zie je in Zeeland bij de Vlakebrug. Nederlandse treinstellen laten de stroomafnemer op staan, die wordt aan het eind van de onderbreking keurig gevangen.
Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Er zit een 'stuit' op die stellen de stroomafnemer in maximale hoogte begrenst, en in dit geval word die beperkende stuit ingeschakeld onder 1500 Volt bedrijf, en onder 3000 volt bedrijf ontgrendeld waardoor de stroomafnemer hoger komt voor België.

Uit onderzoek zal nogwel blijken of dat de stuit hier niet gewerkt heeft, of dat er per ongeluk een verkeerde afstelling toegepast is.

Mitchell

Citaat van: j.ossebaar op 23 november 2023 11:05
Als het om een Belgische ICNG-B gaat en hij rijdt proef op een Nederlands baanvak ,Voor de toelating , dan is de begrenzer al aan wezig . Volgens mij is er in het stroomafnemer circuit een storing opgetreden .

Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?

Duvel

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 november 2023 10:38

Treinen die in Nederland zijn toegelaten, moeten een bij de Nederlandse bovenleiding passende hoogtebegrenzing hebben (5m86). Dat geldt ook voor meersysteemlocomotieven. Dat ze hem soms laten zakken is waarschijnlijk omdat het te vaak gebeurt dat ie niet werkt of slecht is ingesteld. Iets met ervaring...
Met vriendelijke groeten, altijd.

Dave.......

Is dat zo?
Bij een aantal bruggen hangt een onderbord "B" omdat de Belgische locs hier de stroomafnemer moeten laten zakken, ipv alleen tractie uitschakelen
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rick

Citaat van: Klaas Zondervan op 23 november 2023 10:38Goederentreinen worden vaak getrokken door een loc die ook in het buitenland rijdt, en die moet de stroomafnemer laten zakken omdat de stuit hoger staat.
Dat klopt volgens mij niet, de loc heeft een stroomafnemer voor 1500V en voor andere spanningen wordt een andere gebruikt (zoals er ook verschillende stroomafnemers zijn voor Zwitserland en de andere 15kV landen). Met de verkeerde stroomafnemer rijden is niet mogelijk.

Citaat van: Mitchell op 23 november 2023 11:38
Is het niet gewoon een Nederlandse (NS) ICNG die toegelaten is om in België te rijden?
Of betaald België ook daadwerkelijk voor deze trein?
Dat eerste, de NMBS heeft geen ICNG.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

j.ossebaar

Rick je zit verkeerd . Door de moderne techniek is het niet meer nodig dat er meerdere stroomafnemers op de krachtvoertuigen of treinstellen gebruikt worden . Het enige kritiek punt is de omgrenzingsprofielen . Deze verschillen nog al eens per spoorwegmaatschappij .
Op Wikipedia staat dat er van de 99 ICNG's er 76 bestemd zijn voor NS ; 21 bestemd voor de HSL , dus ook voor SNCB ( België ) ; tevens 2 stuks voor verkeer naar de DB .