Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Bij welke stand van de zuigerstang zijn de stoomstoten te horen?

in Al het andere!

Gestart door peterha, 19 november 2023 11:15

Vorige topic - Volgende topic

sncf231e

Je had mijn post waarop je reageerde dus niet gelezen? Lekker  ;)
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

#16
Ik had hem wel gelezen, maar niet goed genoeg.
Je bent nu toch niet boos? ;D

PS: ik heb er nog even over nagedacht, en nu snap ik het verschil nog steeds niet.
De puf komt steeds 2 keer in een complete slag van de schuif, een keer als hij naar voren beweegt en een keer als hij naar achteren beweegt. Dat is zowel bij de binnenladende als bij de buitenladende zo.
Dus, waaraan zou dat verschil dan zichtbaar moeten zijn?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

sncf231e

Nee hoor  ;)

Wel teleurgesteld dat de oorspronkelijke vraagsteller Peter niet geinteresseerd is in hoe een stoomlocomotief werkt  ;D.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Klaas Zondervan

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

peterha

Citaat van: sncf231e op 21 november 2023 12:42
Wel teleurgesteld dat de oorspronkelijke vraagsteller Peter niet geinteresseerd is in hoe een stoomlocomotief werkt.
Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist wel geïnteresseerd, anders had ik de vraag niet gesteld.

Daarbij vind ik het hartstikke leuk dat op zo'n schijnbaar simpele vraag zoveel en ook leuke en leerzame reacties komen.
Maar als het erg technisch wordt, dan heb ik daar minder verstand van, wat niet wil zeggen dat ik dus niet geïnteresseerd ben.

En ik hoef toch niet op elke reactie een antwoord of tegenreactie te geven? Als jij en Klaas samen aan het discussieren zijn, hoef ik me daar niet in te mengen.

Heb nog een tijdje het filmpje en de beweging van de zuigerstang en de bijbehorende pufs zitten bekijken en ik begrijp nu -denk ik- hoe dat werkt.
Bij de hele beweging van de zuigerstang aan de linkerkant hoor je 3 pufs; 1 aan het begin, 1 in het midden en 1 aan het eind. Bij de teruggaande beweging idem. Puf 1 en 3 zijn dan de begin- en eindslag van de linker cilinder (omdat je tegen de linkerkant aankijkt) en bij de achteruitgaande beweging is puf 2 in het midden de eindpuf van de rechterkant en (terug) de puf in het midden de beginpuf (4) van de rechterkant. Of andersom al naar gelang de wielen gekwarteerd zijn.
Met vriendelijke groet,
Peter

sncf231e

De vraag van Peter was "Maar bij welke stand van de zuigerstang is stoomstoot te horen?" .
Ik geef aan dat het met de stand van de schuifstang te maken heeft. Bij een binnenladende schuif hoor de je puf als de schuifstang ongeveer een kwart-lengte naar achteren is gegaan en vervolgens als hij een kwart naar voren is geggan. Bij een buitenladende schuif als de schuifstang drie-kwart naar voren is geaan en vervolgens als hij driekwart naar achteren is gegaan. Dus andere positie van de schuifstang in de complete beweging.

Dat er bij een twee cilinder (of 4 cilinder compound zoals de 241P) machine per slag per cilinder 2 pufs zijn (dus 4 per slag (pannenkoeken)), zijn we eens.

Mijn website: https://sncf231e.nl/

sncf231e

Citaat van: peterha op 21 november 2023 13:24
Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist wel geïnteresseerd, anders had ik de vraag niet gesteld.


Sorry Peter,
Dat was een flauwe, verkeerde opmerking van mij.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

jjg koopmans

Wie googled op "stoomlocotief" krijgt bijv. bij Wikipedia een simulatie van de Walschaerts schuifbeweging te zien. Aanbevolen!
Mvrgr

peterha

Citaat van: sncf231e op 21 november 2023 14:01
Sorry Peter,
Oké, geen probleem 👍

Citaat van: jjg koopmans op 21 november 2023 14:24
... een simulatie van de Walschaerts schuifbeweging...
Ja, die ken ik. Aangezien ik een paar (ook buitenlandse) stoomlocs gebouwd heb c.q. aan het bouwen ben, heb ik die Walschaerts schaarbeweging zelfs in meerdere talen op mijn laptop staan. Het nadeel daarvan is dat de stoomgeluiden (pufs) niet te horen zijn  :P
En dus heb ik de vraag hier op het forum gesteld.
Met vriendelijke groet,
Peter

barry1972

Vreemde vraag misschien maar;

Wordt er nog iets met de aflatende stoom gedaan?
Hier zit nog wel enige energie in toch?

Bijvoorbeeld ketel water voor verwarmd?
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

sncf231e

Het belangrijkste wat de afgewerkte stoom doet, doordat het met grote snelheid de schoorsteen verlaat, is het verhogen van de trek op het vuur. En het mooie van de stoom locomotief is: hoe harder zij rijdt en hoemeer zij moet trekken, hoe sneller de afgewerkte stoom uit de schoorsteen komt en hoe meer het vuur weer wordt aangewakkerd.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Jeronimos

Jeroen

sncf231e

Ook bij een Mallet loc zorgt de afgewerkte stoom voor trek op het vuur.
Een Mallet loc is (volgens de definitie) een compound locomotief, dus de afgewerkte stoom van de hoge druk cilinders gaat naar de lage druk cilinders en de afgwerkte stoom van de lage druk cilinders gaat door de schoorsteen naar buiten. Bij compound locomotieven is de overgebleven energie in de afgewerkte stoom kleiner, dus daar moet in het ontwerp rekening mee worden gehouden. De Big Boy, die soms een Mallet wordt genoemd, is een voldruk machine met vier cilinders op de werkdruk. De afgewerkte stoom daarvan moet een heel groot vuur aanwakkeren.

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

timtrein

Het is ook niet voor niks dat het rendement van een stoomloc zo laag is...

Ferdinand Bogman

Waren een voorverwarmer en de Franco-Crosti ketel niet meer of minder geslaagde pogingen om warmte uit de afgewerkte stoom terug te winnen?

(Ik dacht ook aan de condenstender, maar die is bedoeld om het water uit de stoom terug te winnen, niet de warmte.)
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf