Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Liliput onderdelen: koppeling

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Ferdinand Bogman, 12 november 2023 11:34

Vorige topic - Volgende topic

Ferdinand Bogman

Omdat de zoekmachine overbelast is, ga ik even "crowdsourcen"! Ik vraag me af of van het materieel van Liliput (Bachmann) ook onderdelenlijsten te vinden zijn, op een vergelijkbare manier als van Fleischmann of Roco. Die bieden een uitstekende service op de eigen website, maar bij Liliput Bachmann hebben ze zoiets niet, volgens mij.

Ik vond Liliput Ersatzteile, maar die wordt op het ogenblik bijgewerkt (hoe lang al?). Er staat onderaan een adres waar je vragen naartoe kunt sturen. Dat kan, maar het BNLS-forum is vaak veel sneller :).

Concreet ben ik op zoek naar een koppeling voor een Oppeln (L225501). Die ziet er zo uit:

Een artikelnummer zou al helpen.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

bellejt

Bachmann/Liliput L939100 Loop & Hook Coupling For NEM Slot 2pcs/Bag
Greetings,salutations,groetjes,

Ferdinand Bogman

Goede poging, maar de vermelding "NEM" in de naam doet vermoeden dat dit niet de goede zijn. Shady Lane Models laat daarbij de door mij gezochte koppeling zien, bij Bachmann zelf komt er "binnenkort een foto" bij dit product, maar op bijvoorbeeld EBay zie ik een ordinaire beugelkoppeling voor een NEM-schacht.

Google geeft gelukkig wel afbeeldingen bij deze zoekterm die er uitzien als de goede koppelingen. Bij Bachmann vind ik dan de DMU Couplings Straight 36-055.

Daarmee ben ik weer een stukje verder, bedankt voor de voorzet!
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

MartinRT

De door Ferdinand getoonde koppeling (met houder) is volgens mij:
DMU Couplings Cranked (x10)

Kjk maar naar de "pinnetjes" aan de rechtse kant (foto Ferdinand), dus het is een losse insteekbare koppeling met een koppelinghouder.

Ferdinand Bogman

Excuus aan bellejt, met dank aan Martin: het is inderdaad een NEM-schacht. Maar weer niet helemaal het model dat Martin toont, want mijn koppeling verspringt niet verticaal (hoeveel verschilllende standaardkoppelingen kun je verzinnen? >:():

(En nu heb ik er dus twee nodig :()

Maar misschien hoort er wel zo'n verspringende koppeling in, voor de juiste hoogte? Het was me nog niet opgevallen bij het koppelen en ik kan het nu niet meer uitproberen.

bellejt

doordat het een NEM schacht is kan je er normaal de juiste koppeling insteken. Je hebt ze met diepte verschil en gewoon rechtaan.

Hier wat info over de verschillende : https://www.buffersmodelrailways.com/image/data/couplings.pdf
Greetings,salutations,groetjes,

grossraumwagen

Als je niet per se gehecht bent aan originele Liliput-onderdelen, zou ik kiezen voor de Roco KK-mechanieken 40343.

De Liliputconstructie is nogal fragiel.
Verder is het geen echt KK-mechaniek maar alleen een schacht tbv de compatibiliteit met andere typen koppelingen. Hierdoor is de koppelafstand groter dan bij een echte kortkoppeling.

De Rocosetjes zijn bovendien normaal verkrijgbaar hetgeen bij de Liliput onderdelen nog maar afwachten is. Het gaat in ieder geval (veel) langer duren voordat je ze hebt.
Nadeel is wel dat je eea moet wegfrezen om een vlakke ondergrond (eigenlijk "bovengrond") te krijgen.

Ferdinand Bogman

Dat 'ie fragiel is heb ik vandaag opnieuw ervaren ;D

Het artikel waar bellejt naar verwijst laat vooral zien dat er geen ideale koppeling bestaat en, wat ik zelf ook ervaar, dat zelfs NEM in de praktijk geen standaard is.

Ik ben niet per se gehecht aan originele onderdelen maar, zoals je zelf aangeeft, het inbouwen van een kortkoppelingsmechaniek vergt wat freeswerk en dat is me te veel gedoe. En ik hoef eigenlijk ook geen kortkoppeling. Als je veel wilt rangeren is dat soort koppelingen helemaal niet zo praktisch.

Ten slotte: het heeft geen haast. Daarom geef ik er de voorkeur aan te zoeken naar originele Liliput-koppelingen. Los, of van een donorwagon op de beurs.

grossraumwagen

Wat betreft de Liliput-onderdelen op de site van Bachmann:

Deze staan aangemerkt als schaal 00 en niet als h0, vandaar misschien het hoogteverschil in de beugelkoppeling.
Wanneer je de schacht onder een h0-wagen monteert, zit deze lager en moet de beugelkoppeling wrs. rechtdoor lopen en niet in hoogte verspringend.

stoombr38

Hallo Ferdinand ik heb er nog een liggen.
Kun je overnemen.

Grt Jo