Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Märklin1200 (3051/3055) ontspoort in afbuigende bochtwissel

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Boerammetje, 6 november 2023 17:55

Vorige topic - Volgende topic

Boerammetje

Bij het aanleggen van een Märklin M-rails-baan heb ik een bochtwissel geplaatst waarop ik nu constateer dat mijn 1200(en) ontsporen wanneer ze geacht worden af te buigen.

De bochtwissel (naar links) volgt op een bocht naar rechts, gezamenlijk dus een S vormend.

Wanneer de wissel recht (dwz flauwe bocht naar links) bereden wordt gaat het goed, wanneer de bocht afbuigend (dwz scherpe bocht naar links) genomen moet worden ontspoort de loc. Heb het met twee verschillende 1200-en getest en beide ondervinden het probleem.

Het maakt niet uit of de sleper of de motor voorop rijdt, in beide gevallen gaat het mis. Het voorste draaistel wringt zich uit de rails.

Is dit een bekend probleem, en is er een oplossing voor?

Een 6400 waarmee ik ook getest heb doet het prima.

Jeroen Water

Een s-bocht is nooit wenselijk op modelbanen, het vergroot de kans op ontsporen. Kun je er een recht stukje rails tussen leggen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Boerammetje

Nee, maar ik ontdekte de oorzaak inmiddels zelf. Er zijn twee soorten bochtwissels. Een heeft een kunststof deel dat de voorste as het juiste spoor in trekt en voorkomt dat de trein op de wisselpunt botst.

De ander heeft daar een metalen deel voor, dat wankeler gemonteerd zit en in mijn geval net teveel spelng had. Dat bleek oplosbaar.

Blausee-Mitholz

Citaat van: Jeroen Water op  6 november 2023 21:20
Een s-bocht is nooit wenselijk op modelbanen, het vergroot de kans op ontsporen. Kun je er een recht stukje rails tussen leggen?

Jeroen

Overloopwissels is ook een S boog
Gaat prima geen problemen mee.

Mvg Johan

MOVisser

Er zijn locmodellen waarbij tijdens afbuigen andere onderdelen geraakt woden waardoor ontsporing optreedt.

Ik weet dat bij een loc (Trix???) een lang trappetje vervangen moet worden door een korter trappetje.
Was wel een stoomloc.....

Wellicht daar eens naar kijken?

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Ben

MOVisser

Laat thuis en dan niet lezen.

Zo gaat dat dan.......... :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.