Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Roco BR290 met lakschade

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Herb73, 25 oktober 2023 16:17

Vorige topic - Volgende topic

Herb73

Goedemiddag modelspoorders,

Onlangs heb ik via via voor een zacht prijsje een - vooral met PBM - goed rijdende, oude BR290 van Roco aangeschaft. Er zaten nog geen eens NEM koppelingsschachten op (ik vermoed dat dit model van de 2e helft van de jaren 80 is, net als het grote voorbeeld), maar wel houders met hoogteverstelling; daar kon ik de universeelkoppeling van Roco (art. 40396) op plaatsen; hij is daarmee beter geschikt voor rangeerwerk, door de voorontkoppeling. Ik wil hem ook gaan inzetten op een rangeerheuvel - na vervanging van de anti-slipbandjes. Verder helemaal compleet met mooie handrails langs de kap. Om kort te gaan: ik helemaal blij ;D... of toch niet?

Er is namelijk een probleem: op de lange voorbouw (motorkap) zitten aan de zijkanten een soort glansplekken in de lak. Net of iemand hem te vaak met vette vingers heeft opgepakt. Je krijgt die plekken echter niet weg. Ik probeerde het goed op de foto te krijgen, maar dat lukt niet - tijd voor een nieuwe smartphone misschien.

Voor ik naar een vervangende kap ga zoeken, wil ik proberen om één en ander te herstellen met blanke, matte lak (spuitbus), uiteraard na demontage. Ik zat zelf te denken aan autolak. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Tips zijn welkom...
Groet, Herb73

grossraumwagen

Hallo,

Dat is helaas wel vaker een probleem met Rocomodellen uit die tijd.
De plaats waar het model op het PS-schuim van de verpakking rust ontstaan na verloop van tijd glimmende plekken.
Het zij door inwerking van het PS-schuim op de lak, hetzij door kleine bewegingen van het model in de verpakking. Dit kan al tijdens transport van de fabriek naar de winkel zijn gebeurd.
Ik herinner me dat dit soms al in de winkel aanwezig was. In dat geval kon je ervoor kiezen om het model maar niet te kopen.

Ervaring met spuiten van blanke lak heb ik niet, maar wellicht iemand anders hier?

Mark D.

Als jij je er aan ergert, dan erger je je eraan.
maar is het misschien een idee, om wat meer gebruik sporen er op te maken?
zeker als je van plan bent om een andere kap te scoren.

meino

Aangezien ik altijd een weathering aanbreng, spuit ik daarna altijd de lok met matte lak in. Ik gebruik zelf altijd de lak van Revell.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

spock

Ik gebruik voor het materen de Humbrol Cote Satin (opbrengen met airbrush).
Stinkt wel, maar prachtig eindresutaat.

Mvg spock

ex-DR V100

Laten jullie dan de ruitjes erin bij het spuiten?

Gr, Marc

Herb73

Goedemorgen Marc,

Die ruitjes kun je verwijderen, maar in dit geval hoeft dat niet eens; machinistenhuis en de rest van de kap zijn twee aparte onderdelen. Mocht ik het gaan spuiten, dan moet ik wel de lensjes van de bovenste frontseinen verwijderen; die hoeven niet dof te worden.
Groet, Herb73