Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Aan/uit schakelaar (mechanisch) bedienen. Hoe?

in Elektronica en analoog

Gestart door RBlok, 16 oktober 2023 20:02

Vorige topic - Volgende topic

RBlok

In mijn treinbaanruimte heb ik een ontvochtiger (220 volt) die ik een deel van de dag wil uitschakelen door middel van een timer. Nu is het probleem dat als de timer het apparaat weer inschakelt de aan/uitschakelaar opnieuw moet worden ingedrukt. Dan is de timer er dus alleen voor om het apparaat uit te schakelen; inschakelen blijft dan handbediening. Ik denk dit op te lossen door het monteren van een kleine elektromagneet met push-pull pin boven de schakelaar die wordt geactiveerd door dezelfde timer. De pin van de elektromagneet zou dan eenmalig kort heen (push) en weer (pull) moeten gaan om de schakelaar in te drukken. Maar de elektromagneet houdt dan wel voeding totdat de timer de ontvochtiger en elektromagneet weer stroomloos zet. Bestaat er zo'n elektromagneet of servo die bij het onder spanning zetten maar eenmaal een beweging maakt?
Of is er iemand die een heel andere en meer simpele oplossing voor dit probleem heeft?

Rian

P.S.
De bestaande schakelaar vervangen of doorverbinden is volgens mij geen optie. Ik zie namelijk bij het openschroeven van de achterwand een voor mij indrukwekkende printplaat waar ook van alles in zal "gebeuren" wat mogelijk te maken heeft het schakelen van de schakelaar bij het stroomloos zetten. 

PeterV

Om simpel te testen of je de drukknop kunt overbruggen kun je hetvolgende doen:
- Houd de drukknop ingedrukt.
- Als je timer een handmatige mode heeft gebruik die dan om de ontvochtiger aan en uit te schakelen.
- Anders moet je de stekker van de ontvochtiger in een stekkerdoos met schakelaar stoppen en zo testen of je het kun uit- en inschakelen.
- Laat de drukknop weer los.

Als dat dan gewoon werkt kun je zonder problemen de twee draadjes van de drukknop met elkaar door verbinden.

Als het niet werkt kun je altijd nog heel moeilijk gaan doen met een elektromagneet.  :)

Mvg,
Peter

RBlok

Hallo Peter,

Helaas werkt dat niet.
Wat ik wel bemerk: als het apparaat aan is en ik druk de aan/uitknop kort in dat wordt uitgeschakeld. Wanneer ik de knop indruk en vasthoudt dan blijft het apparaat aan. Omgekeerd: wanneer het apparaat uit is en ik druk de aan/uitknop in en houdt vast dan blijft het apparaat uit. Kortom kort indrukken geeft een schakeling; indrukken en vasthouden niet.

Rian

MOVisser

Een ander ontvochtigings-apparaat?
AC?

Ik ken ze niet en weet niet of ze uiteraard allemaal met een dergelijke knop werken.
Net even gekeken. Zijn dus best prijzig.

Kattenbak spul neemt ook vocht op.
Maar dan ben je toch zelf weer in de weer met ........

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

Ronald... hoe helpt dit de TS nou precies  ???

@Rblok
Je kan een arduino, relaisprintje, en adapter kopen (evt nog een setje jumper kabels). Dan kan ik wat code voor je kloppen, gezien de eisen is dat niet meer dan 5m arbeid. En kan je dat relais gebruiken om je 230V te schakelen zoals je wilt.

Het geheel moet je dan aanzetten op het moment dat je dat ding uit wilt schakelen. Dan programmeer ik hem voor een bepaalde tijd dat het relais aangaat waardoor de 230V afvalt en de dag er na zal die weer op ongeveer hetzelfde tijdstip uit gaan.

! weet wel dat je dan een open contact met 230V heb, dat is niet geheel zonder risico dus let op dat je veilig werkt !

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

#5
Citaat van: MOVisser op 17 oktober 2023 09:02
Een ander ontvochtigings-apparaat?
AC?

Ik ken ze niet en weet niet of ze uiteraard allemaal met een dergelijke knop werken.
Net even gekeken. Zijn dus best prijzig.

Kattenbak spul neemt ook vocht op.
Maar dan ben je toch zelf weer in de weer met ........

Ronald Visser

Kattenbakspul heb ik eerder gebruikt Ronald, maar dan verdampt wat onderin het bakje komt ook weer. Bovendien kun een gewenst vochtigheidspercentage (60%) niet goed regelen. Dat laatste kun je met zo'n apparaat beter regelen; beetje 'spelen' met de timerinstelling. Overigens valt de prijs van zo'n mechanische ontvochtiger best mee. Voor een beperkte ruimte een klein ding (35 watt) van rond de euro 40 (bij Ali). Opvangbakje van 1 liter is dan na een dag of 4 vol.

Rian

MOVisser

Maar dan heb je wel die knop/schakelaar erop zitten?
Vandaar eens kijken naar een ander model?

Of Bask maakt voor je die sugggestie die hij heeft gedaan.
Daar heb ik geen verstand van.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

momfer

Als je het eventueel met een arduino gaat oplossen, is er natuurlijk ook een humidity sensor aan te hangen om de luchtvochtigheid automagisch te meten en te regelen. :angel:
Groet,
Rico (momfer)

Centrale: DCC-EX | Arduino Mega + Motorshield + WiFi bridge
Besturing: EX-RAIL | Engine Driver | Traintastic | Rocrail | DecoderPro (JMRI)
Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

bask185

Heeft hackerstore ook in assortiment kan ik je vertellen  :P
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hirschsprung

is er een hydrostaat leverbaar voor je apparaat?? Dan blijft de ruimte altijd op of onder de ingestelde waarde en hoef je er echt niet meer naar om te kijken.

ex-DR V100

Kun je niet iets met een Switchbot?

Gr, Marc

RBlok

Citaat van: ex-DR V100 op 17 oktober 2023 17:33
Kun je niet iets met een Switchbot?

Gr, Marc

Tja, eigenlijk precies wat ik zoek! Gewoon een analoge knopbediening. Eventueel nog te combineren met een tussen te plaatsen hygrostaat.
Allen bedankt voor het meedenken!

Rian


RBlok


Peter Kleton

Dat is de oplossing:
De timer vervangt de tumbler die je op het filmpje ziet en het  "vingertje " drukt de knop in.  (y)
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.