Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Geprul in nul, het vergeten eendje

in Al het andere!

Gestart door Marco EB, 19 september 2023 08:57

Vorige topic - Volgende topic

Huup

Hij is leuk ende mooi!
Zaten er in die stoelen geen spiraalveren?

Pauldg

Nee joh! Soort campingstoelen met metalen matjes die weer met gewone veertjes in het metalen frame zaten gehaakt en daar dan een dunne laag zitmateriaal overheen. Later kwam er bekleding aan de zijkant, maar dat waren echt geen dikkere kussens
Boomshanka!

Hendrik Jan

Smullen, dit.
Simpel doch effectief.

Salut
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Robkop

De stoelen bestaan uit een buizen frame met een bespanning van een soort canvas dat met rubber ringen en haakjes was bevestigd aan het buizen frame.
die stoelen konden ook heel gemakkelijk worden los gemaakt om naast de auto te gebruiken.
De stoelen in deze eend komen bij mij wat fors over tov de werkelijke uitstraling. de buizen lijken wat dik en de hangmatten er tussen in waren in het echt super dun.
Door deze uitstraling zie je dat het een model moet zijn. De carrosserie echter zou zo maar echt kunnen zijn, is mijn indruk.
De groeten van Rob

Pauldg

Oh ja! Die zwarte rubber elastieken. Das waar ook!
Boomshanka!

Huup

Citaat van: Pauldg op 19 september 2023 21:47
Nee joh! Soort campingstoelen met metalen matjes die weer met gewone veertjes in het metalen frame zaten gehaakt en daar dan een dunne laag zitmateriaal overheen. Later kwam er bekleding aan de zijkant, maar dat waren echt geen dikkere kussens
Ik gebruik de verkeerde benaming....
Ik vermoed dat we hetzelfde bedoelen: die matjes zijn toch in s vorm gebogen draad overspannen met canvas en daarop stof?
Punt is iig dat ik het jammer vind dat je die niet ziet. Een buizenframepje etc zou ik zelf mooier vinden in dit prachtige ding.

Pauldg

Tis wat Rob zegt: zelfs in nul wordt dat best ingewikkeld om qua rankheid goed na te maken. Of je moet de stoelen helemaal opnieuw ontwerpen met etswerk of zo.

Hoe dat met die zigzag veren zat weet ik niet meer. Wel weet ik dat ik de basis van de zitting ooit bij mijn besteleend heb vervangen door stukjes afrastering  :)
Boomshanka!

Pauldg

@Marco, ik zie nog 1 detail op je werkelijk schitterende resultaat en dat heeft met het dakje te maken. Het lijkt erop dat de resten van het daklinnen te ver doorlopen. Verder dan waar de kofferbak begint. En ik zou proberen de contouren van de achterruit nog even in de resten te snijden. Verder niets dan lof!  (y)
Boomshanka!

Jint Nijman

De eerste jaren had de 2CV geen stalen achterklep. De "achterklep" bestond toen ook uit doek, net zo als het dak.
Zie hier bijvoorbeeld:
http://www.citroenet.org.uk/passenger-cars/michelin/2cv/history/1949.html

Pauldg

Och verhip ja, het lange dak! Mijn oudste was van 1969 geweest
Boomshanka!

Klaas Zondervan

Een bijzonderheid bij de eerste versies was dat de deuren bij de middenstijl scharnierden. De voordeuren gingen daardoor "verkeerdom" open. Als zo'n deur niet goed in het slot zat kon hij door de rijwind openklappen, met desastreus  gevolg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Robkop

Die suicide deuren hadden wij ook op de Eend, er zaten overigens wel 2 sluitplaten op, dus als de deur niet goed was gesloten zou die niet gelijk open vliegen.
Dit soort portieren waren in die tijd heel gebruikelijk en het was toch makkelijker instappen.
Toevallig, vanavond bij Wheeler Dealers op Discovery een aflevering over het voorbeeld van de 2 CV
Herhaling (seizoen 11 afl 4)
De groeten van Rob

Cor--24

Citaat van: Robkop op 19 september 2023 16:18
Deze had wel clignoteurs aan de zijkanten achter de zijdeuren, voor en achter niet. Die zie ik op dit model niet.

De opdracht van André Citroën was om een auto te maken, die de eigenaar zelf kon repareren. Het oermodel had daarom bijna geen elektra aan boord. Ook maar 1 koplamp en 1 achterlicht. De voordeuren hadden de bekende klapramen, zodat je je arm eruit kon steken om aan te geven welke richting je nam. Als je een passagier had, was het voor rechts wat gemakkelijker ;D
Grootlicht en dimlicht had de auto ook niet. Je draaide in de cabine aan een spindeltje en daarmee de buis, waar de lamp op was bevestigd. Daarmee kon je de lamp meer naar beneden of boven stellen.
Mvg.

Cor

Pauldg

Maar van die ene koplamp zijn ze snel afgestapt toen een tegemoetkomende automobilist in het donker dacht met een motorfiets te maken te hebben....

Was nog een prototype, geen productiemodel
Boomshanka!