Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje

in Grootspoor

Gestart door Daan!, 16 september 2023 16:37

Vorige topic - Volgende topic

Daan!

De NS 1700 gaat per dienstregeling 2024 uit dienst. De Vectrons nemen dan hun werk over en zelfs ook van de BR101. De Vectrons gaan we namelijk planmatig in Berlijn zien.
De 1700 begon zijn loopbaan als DD-AR locomotief, verving toen de mDDM's kwamen de 1100, 1200 en 1300. De 1701-1729 hebben hun hele loopbaan dienst gedaan met DD-AR. Daarnaast werd de loc ingezet voor bijvoorbeeld Intercity Berlijn en ook de autoslaaptreinen uit Den Bosch zijn getrokken door de 1700.
Door materieeltekorten heeft NS ICK moeten kopen en ICL geleased. Om die te kunnen trekken werden ook 1700'en ingezet. Dat gebeurde ook gemengd met de 1800. De modernisering van de ICR -rijtuigen zorgde ervoor dat de 1700 zowel de ICR ging trekken als duwen. Ze kwamen daardoor te rijden op de IJssellijn en Den Haag - Venlo. Toen ICK en ICL uit dienst ging, kwam NS wat ruimer in zijn jas te zitten met de 1700. De 1800'en gingen uit dienst. Doordat er in begin jaren '10 weer tekorten ontstonden, werd DDM-1 gereactiveerd. Een aantal 1700 werden aangepast om met DDM-1 te rijden en een deel van de hogere 1700'en gingen met kleine DD-AR's rijden. De originele DD-AR 1700'en gingen uit dienst toen DDZ in dienst kwam.
Uiteindelijk maakte de SNG de 1700 grotendeels werkloos. Het DD-AR en DDM-1-materieel verdween van het toneel en er bleven slechts acht locs over voor de Intercity Berlijn. Deze gaan nu binnenkort ook het veld ruimen.

Tradities moet je in stand houden, dus een fotodraadje. Plaats ze vooral. Ik ga even op zoek naar wat ik heb.

ES44C4

Goed initiatief!

De 1712 in Hoorn


Datum helaas onbekend


JoopSpoort

Ik heb ze ook wel eens in sandwich tractie gezien met een 1700 en soms een 1800, ik meen te herinneren de slag Den Haag-Venlo(of Eindhoven) vv.

Hieronder een foto van twee NS1736 en 1737 in combinatie met DD-AR in Zwolle (8 nov 2018 - 18:09) Toentertijd gefotografeerd doordat het twee opeenvolgende loknummers waren. Feitelijk net zo toevallig als twee niet opeenvolgende, maar toch. 



Overigens hoe hebben ze het aangedurfd deze rijdende DD-AR pijnbanken te gebruiken voor de argeloze reiziger. Een hele trein met billenknijpers, uitgezonderd hier en daar een wijdbeense aso of iemand die ook zijn/haar tas een plek wilde geven op een schaarse zitplek in de spits.


Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Bart Zegers


img082
by Bart Zegers, on Flickr
Hier (ook) eloc 1737 met DD-AR 7379 te Venlo. 23-05-1994.


NS 1736, Lage Zwaluwe, 05-02-1994
by Bart Zegers, on Flickr
Eloc 1736 rijdt met een ICR-stam als trein 1547 naar Venlo. Lage Zwaluwe, 05-02-1994.


NS 1735, Lage Zwaluwe, 05-02-1994
by Bart Zegers, on Flickr
Eloc 1735 met IC 1540 te Lage Zwaluwe, 05-02-1994.


img110
by Bart Zegers, on Flickr
Eloc 1749 met een onbekende DD-AR stam + mDDM met stam 7843 passeren de Oostvaardersplassen als sneltrein van Lelystad naar Amsterdam. 22-09-1997


NS 1756, Amsterdam Centraal, 29-12-2003
by Bart Zegers, on Flickr
Eloc 1756 met Int 143 naar Berlin Ost te Amsterdam Centraal, 29-12-2003




Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

RdJ

Een paar foto's helemaal in het begin van het 1700 tijdperk.

26 februari 1992
De gloednieuwe 1708 met fietsrijtuigen met afleveringsrit 82001 bij Eindhoven.



5 maart 1992
En een week later de volgende afleveringsrit van een 1700, vandaag de 1709 met 60 Fcs, eerst in Maastricht vastgelegd, daarna ook nog bij Schin op Geul.

De 1709 bij het omlopen na binnenkomst met trein 82270 met op de achtergrond oa. een 1100, 1200 en 2200.




Bijna klaar voor vertrek als trein 82273 naar Heerlen


Daarna dus bij Schin op Geul





Groeten,
Ron
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Tillig Elite, Koploper

Rick

De 1765 in de IC-dienst te Haarlem met de IC+-stam:


De 1757 voor de trein naar Berlijn in Amsterdam op 20-10-2014:


De als eerste afgevoerde 1700, de 1735, met een DDAR-stam in Haarlem:


De 1710 in Amsterdam met een DDAR stam op 11-06-1992 en 19 jaar later in Haarlem Spaarnwoude op 25-05-2011:



De 1756 in de IC-dienst met een DDM-1 rijtuig in Haarlem:


en op 05-11-2010 met een Oriënt Expres:


Citaat van: JoopSpoort op 16 september 2023 19:08Ik heb ze ook wel eens in sandwich tractie gezien met een 1700 en soms een 1800, ik meen te herinneren de slag Den Haag-Venlo(of Eindhoven) vv.
1700 en 1800'n konden en kunnen niet in dubbeltractie rijden, dat zal dan in opzending zijn geweest.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Lolke Bijlsma

#6
De 1735-1741 hebben in hun eerste jaar een tijdje in de gewone getrokken dienst gereden.
Hier een foto van de 1736 op 27 juni 1993 op Den Haag CS met trein 1829 naar Keulen:


NS 1736 (trein 1829 naar Keulen)

De 1741 met trein 1538 naar Venlo via de Hofpleinlijn, vlak bij Nootdorp op 6 juni 1993::


NS 1741 (trein 1539 naar Venlo)


Groeten,
Lolke

JoopSpoort

Citaat van: Rick op 16 september 2023 20:48

1700 en 1800'n konden en kunnen niet in dubbeltractie rijden, dat zal dan in opzending zijn geweest.
Ja oké. Afhankelijk van de rijrichting als opzending of als tractielok. Dat bedoelde ik ook. Dat scheelde omlopen.
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Lolke Bijlsma

Nog eentje uit het begin. Trein 80784 de leegmaterieel rit voor de Alpen Express 16184 komt Den Haag CS binnen met de 1737 en 1730. De 1737 kwam op 14 januari 1993 in dienst en deze foto is van een maandje later; 19 februari 1993.


NS 1730, 1737 (trein 80784)

Groeten,
Lolke

hrp

Waren de locs in het begin een tint lichter geel dan het andere materieel?
Herinner ik me weer bij het zien van de trein bij Nootdorp..
Groet,
      Ronald

Duikeend

Omdat het neurenberg H0 topic wel een heel gekke plaats was voor dit topic heb ik het maar even naar grootspoor verplaatst  ;D
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

sneek

1768 met DDM-1 tijdens de afscheidrit van de eerste generatie dubbeldekkers op 15-12-2019




grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Thom

Citaat van: hrp op 16 september 2023 21:53
Waren de locs in het begin een tint lichter geel dan het andere materieel?
Herinner ik me weer bij het zien van de trein bij Nootdorp..
De 1700'en zijn in hun loopbaan nooit van kleur of tint veranderd :)

Daan!

Citaat van: Duikeend op 16 september 2023 23:47
Omdat het neurenberg H0 topic wel een heel gekke plaats was voor dit topic heb ik het maar even naar grootspoor verplaatst  ;D

Oh wauw. Weet niet waar dat mis is gegaan.  :-\

Cor--24

Het blijft jammer om dit type loc van het spoor te zien verdwijnen.  :'(   
Samen met de 1200 voor mij de mooiste locs ooit.
Mvg.

Cor