Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Er waren eens 4 HSM-ertjes (Eh8501-2st D1501-D1656) zo plat als 'n plaat,

in Werkspoor

Gestart door Mar-Cas, 12 september 2023 21:30

Vorige topic - Volgende topic

Mar-Cas

dan weet je nu wat er komen gaat! Mijn verslag van hoe ik ze aan het rollen krijg.



4 bouwpakketten,
MK-175Eh HSM Snelgoedwagen 8501..     Bouwjaar 1898
MK-221 HSM D 1501...1530              Bouwjaar 1883
MK-222 HSM D 1501, 1513 post           Verbouw  1886/1887
Seinarm Dg 2301..Ex serie HSM 1656   Bouwjaren 1898/1899

Als eerste gaat de Seinarm Dg 1656 onder de soldeerbout. mijn eerste Seinarm. De  nummers op de ets geven  de keuze uit  1672 / 1781 / 1726 / 1812 en deze zal het nummer D 1672 krijgen.

De onderwagen, met enkelzijdige beremming.

Waarschijnlijk foutje in de ets, de gecompenseerde as zit onder het buikje en dat maakt het modelleren van de beremming lastig. Oplossing, demontabel hefboom mechanisme zodat het compensatiegedeelte van de as gemonteerd kan worden na het spuiten.

Wordt vervolgd, Caspar





Greetz Caspar

ronald1956

Zitten die remschoenen wel op de juiste plek ?
( Kan het niet goed zien op die foto )

Mar-Cas

Ronald, als je bedoeld of het reliĆ«f van de remblok  omgekeerd zit? nee alle zitten correct naar de buitenzijde idd idd niet goed te zijn met al dat glinsteren van dat messing.


weer verder, treeplanken eraan en dan blijkt dat de boventredens te ver naar buiten steken, zie voorste trede.
Aansluit nok op de tree beugel wat weg geslepen en dat oogt 'n stuk beter, zie midden trede.


Dan het buikje die in de HSM tijd een goot kende met regenpijpen die v.a. 1923 door de NS verwijderd werden. In de hoeken ruimte gemaakt  en na enig experimenteren met ingelegde profieltjes die veel te grof waren toch maar van dun materiaal wat gebogen. De uiteinden uit laten steken (nog 1 te gaan) waar ik de holle regenpijp adapters heb omsloten. De regenpijpen kan ik er later zo insteken, nu nog iets verzinnen om deze pijpen aan de wand te monteren.


Een leuk accent welke ik wil gaan aanbrengen is de lijnspanner die rechtsvoor in de rijrichting is gemonteerd.
Deze spanners zitten volgens de tekeningen alleen op goederentrein bagagewagens (ook in de serie 1532+) Dus de bagagewagens zonder dak uitkijk.
Geen idee hoe die werden gebruikt?
Als je uitgaat van de situatie  dat ze voor aan de lok zaten dan lijkt het meer een kolenbak rammelaar of cabine tikker.
Hang je de wagens achteraan dan zie ik niet hoe je de lijn spant gezien de hoek van de spanarm?

Iemand die het weet mag het uitleggen



Groet Caspar
Greetz Caspar

Mar-Cas

Verder met de wanden van de laadruimte


----------------------------------

Alles samengevoegd en dan blijkt dat de bak op het chassis kiert, reden is dat de treeplankhouders te ver uitsteken waardoor de rail van de deur op de houders rust. Rail van de schuifdeur naar binnen afgeschuind, de profielen lichtelijk naar buiten gebogen en de treeplankhouders wat ingeslepen, net genoeg blijft er oven om nog wat stevigheid over te houden

--------------------------------

Bordes vond ik met het proefpassen wat ielig, zeker wanneer ik er de lijnspanners op wil monteren.
Heb de staanders van het bordes wat grover uitgevoerd met U profiel 1x0.6 en hiervan de opstaande flanken afgeslepen voor de montage op de buffers. Tevens is de montage van  de sluitseinlantaarn wat robuster.


Oogt wel goed zo. Alles in de soda voor 'n nachtje daarna in de ultrasoonreiniger, wpl opgeruimd, verder na de vakantie.
Greetz Caspar