Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Profi koppeling op ns 2530 van kleinspoor

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door mitchell2000, 3 september 2023 21:55

Vorige topic - Volgende topic

mitchell2000

Goede avond
Sinds dit weekend ben ik in het bezit van een klein spoor 2530 maar bij kortkoppeling is de ruimte tussen de buffers te klein heeft iemand hier ervaring mee en die hier een oplossing voor heeft ik hoor het graag

Groet Mitchell

Duikeend

daar zitten toch nemschacht verlengers bij? die heb je nodig omdat het frame langer is
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

mitchell2000

ceuleer

Roco en fleischmann hebben in hoogte verstelbare kortkoppelingen, en die zijn dan iets langer dan de vaste kortkoppelingen.
Onderaan de foto staat de gewone kortkoppeling 40271, daarboven de verstelbare 40287.
En bovenaan het verstelbare stuk dat in de koppelingshouder past.
Hier kan je ook de verstelbare fleischmann kortkoppeling 6570 in plaatsen.
Ik had ook het probleem dat in de bocht de buffers achter mekaar haakten, met één verstelbare kortkoppeling was dit verholpen.

Hier nog info over de fleischmann koppeling.

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91355.0

Klaas Zondervan

Je kunt ook de koppeling iets minder ver in de schacht steken. Dan moet je hem wel vastzetten met een beetje kit of zoiets.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Ronald69

Je zaagt/snijdt wat je tekort komt aan de achterkant weg en plakt dit weer aan de voorkant er op.

Grt, Ronald.

henk

Als ik me goed herinner, is het de bedoeling dat er een nem-schacht (type zoals ook bij Ribu of Symoba wordt geleverd) aan het draaistel wordt geschroefd. Dat werkt met zoiets als een beugelkoppeling, maar niet met een kortkoppeling, omdat het mechaniek nu eenmaal ontbreekt.
De suggestie van Klaas lijkt me dan het gemakkelijkst. Dan ook gewoon lijmen. Als je van type koppeling wilt wisselen, dan hele schacht wisselen.
Ben wel benieuwd of er nu net genoeg ruimte is voor een klein Symoba mechaniek. Misschien een idee om een foto van de onderkant te plaatsen?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

op groterdam (onderaan de pagina) kun je zien wat Henk en ik bedoelen,
dacht dat die bij de set hoorde maar blijkbaar is dat een symoba dingetje dat je er op schroeft.
Groetjes, Ferenc

hondekop

henk

Die schacht werd wel meegeleverd. Het zou kunnen dat het niet in alle bogen goed gaat met een kortkoppeling in de schacht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Duikeend

das apart. had speciaal nog ff op de kleinspoor site gekeken maar daar staat ie niet  ;D
Maar ik had hem er ook bij (mijne ook 2e hands gekocht dus wat erbij hoort weet ik niet goed)
Groetjes, Ferenc

hondekop

Biesje

Ik heb er kleine Symoba's onder weten te frutten:

Maar dat gaat niet zomaar. De schacht is ingekort en er is een beetje van de dikte afgevijld.

Mvg,

Robert

mitchell2000

Bedankt voor de tips hier kan ik iets mee  (y)