Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Probleem met Brawa Ae477 - Opgelost!

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door JurS, 30 augustus 2023 11:23

Vorige topic - Volgende topic

JurS

EDIT: Het probleem is opgelost, met hulp van enkele posters op RMWeb :)

Met hun aanwijzingen heb ik het draaistel aan de kant van de speaker eraf gehaald (klemmetje no. 35 van bovenaf losmaken) en het rode draadje vervangen. Dat was kennelijk intern gebroken, want de lok rijdt nu weer als vanouds. Happy :)

--------------------------------------------------------

Ik heb deze loc al een aantal jaar, maar hij heeft grotendeels in de vitrine gestaan. Af en toe een uitje op de baan, waar hij goed reed. Deze lok is trouwens mechanisch dezelfde als de Brawa E42/E142.

Onlangs begonnen er rijproblemen, horten en stoten en vastlopen op wissels. Ik heb hem dus maar eens opengemaakt om te zien wat er mis is.

Er zit een LokSound decoder in, die heb ik eerst omgewisseld met de decoder van een andere lok maar dat maakte geen verschil. De decoder is dus niet het probleem.

Ik heb heel voorzichtig met een pincetje aan alle draadjes gemorreld maar niks zit overduidelijk los. De luidspreker gedemonteerd, en het bleek dat die een van de rode voedingsdraadjes nogal klem had gezet. Dat draadje gecheckt bij de printplaat (door het zwarte rubber klemmetje te verwijderen). Het zat er nogal losjes in, dus ik heb het maar vastgesoldeerd. Helaas maakte dit ook geen verschil. Alle andere prinplaat verbindingen ook gecheckt en voor de goede orde maar vastgesoldeerd, maar nog steeds geen verbetering.

Het lijkt mij dat er een stroomafname probleem is bij een van de draaistellen. Voorzover ik kan zien is de stroomafname via de as uiteinden. Ik kan net zien hoe de rode en zwarte draadjes in de draaistellen verdwijnen (zie rechts onder), maar kan daar absoluut niet bij zonder de draaistellen los te maken.

De vraag is nu, hoe moet dat? De bijgeleverde folder is nutteloos:

"Remove bogie from the frame by applying lateral pressure". Nou, bedankt hoor! Wat en waar en hoe te drukken wordt niet uitgelegd. Hier zijn de plaatjes:

Ik wordt hier niet echt veel wijzer van.

Ik heb de afdekplaatjes aan de onderkant van de bogies er af weten te krijgen (door te poeren met een klein schroevendraaiertje, niet echt een elegante methode), maar dat helpt niet veel. Ik zie alleen maar een stelletje tandwielen, maar niets wat me helpt om de draaistellen los te krijgen.

Weet iemand hoe ik de draaistellen er af kan krijgen?

Bedankt, Jur

Groetjes, Jur