Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Roco stoomlok NS4904 wielen vast.

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Henk Veenstra, 15 augustus 2023 11:03

Vorige topic - Volgende topic

Henk Veenstra

Heb plotselings wat vreemds met de Roco Stoomlok NS4904.
De 1 op de andere dag zitten de wielen helemaal vast van het voorste gedeelte met de 5 assen.
Wat kan het zijn?

mvg Henk

Karst Drenth

Cardan as tussen render en lok losgeraakt ?

Dan blokkeert de worm de wielen.

JoopSpoort

Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Henk Veenstra

Karst,
Tender is al gescheiden vd lok.
Zit die cardanas in de lok, want tussen tender en lok zit geen cardanas bij deze.

Joop, de originele lijst heb ik nog.

Mvg Henk

Overet

Die as, onderdeel 17 in de tekening, verbind de loc met de motor in de tender. Oudere locs hebben die cardan niet, of mogelijk is hij eerder verwijderd.
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

TonM

Henk,

Is de kwartering van de wielen nog goed? Is het drijfwerk ergens verbogen en/of vastgelopen?

Grtz, Ton

008200

Roco NS 4904 = Roco nr. 43292 met de onderdelenlijst
hier.
Deze heeft origineel een cardan met worm om de aandrijving op zoveel mogelijk wielen te zetten;
als de "stok" nr 14 tussen tender en loc is weggelaten, dan moet ook de worm eerder al
verwijderd zijn anders draaien de frontwielen niet, eentje - de voorlaatste- via de blokkerende worm
en vier via de ermee verbonden drijfstangen.
De stroomopname via de twee voorste drijfwielen is wat "vaag" ivm de grote zijdelingse wieluitslag in bogen.
De koperen lippen kunnen de wielen niet altijd volgen.
Als je de loc wil openen moet je er rekening mee houden dat een en ander wat fragiel is.
Kijk daarvoor bijv. hier  ( digitalisering-ombouw).
Succes met het vinden van de oplossing!
François

Henk Veenstra

Probleem is opgelost.
Ik had de tender al van de lok losgemaakt maar helemaal niet meer eraan gedacht dat er een cardan as in zit via de cabine.
Heb toen nogmaals de handleiding bekeken en daar stond hoe de kap eraf gehaald moest worden.Door 2 schroeven aan de onderkant en.....de cardanas los te trekken.Toen dacht ik heeee.
Ik dacht ook dat de assen vd lok een vrije loop hadden en niet aangedreven werden?
Bedankt voor de tips allen.

mvg Henk