Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Ene loc meld zich automatisch aan via Railcom plus en andere niet, hoe kan dit

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Wilma1970, 14 augustus 2023 19:59

Vorige topic - Volgende topic

Wilma1970

Ene loc meld zich automatisch aan via Railcom plus en andere niet, hoe kan dit? Ik maak gebruik van de Ecos en heb nu verschillende locomotieven aangemeld, zoals roco 1600 meld zich zelf aan als je deze op de programmeerspoor zet, maar zoals de ROCO NS vectron en de PIKO 1136, beiden hebben een sound decoder, eerst meld de 1136 zich nog wel zelf aan, maar nu niet meer, de vraag is, hoe kan dit? maar de vraag vooral is, kan dit aangepast worden?

bask185

Het is met deze dingen soms een beetje vaag waarom het aanmelden niet werkt. mFx heeft bij sommigen mensen ook problemen gegeven. Soms werkte het gewoon niet.

Ik weet ook verder niet de subtiele verschillen tussen railcom plus en mFx. Ik weet ook niet hoe het proces er normaliter op een Ecos aan toe gaat.

Ik weet wel dat je bij mFx in principe de trein maar 1x moest laten aanmelden. Dan staat hij in de loklijst en dan hoeft het (meestal) niet nog een keer. Dus mijn vraag: Kan het zijn dat je 1136 nog steeds in de loklijst staat?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rene de Haan

Mm, toevallig dit zaterdag ook aan de hand gehad met de 1136 van Piko.
De sounddecoder in deze loc lult zowel DCC met railcom, als Mfx.
De ECOS ziet eerst een railcom signal, gaat dat uitlezen en dan halverwege stopt de decoder omdat ie ineens een mfx signaal ziet en dus overschakelt. Waarom, geen idee.
De ECOS stopt dan dus  met inlezen en breekt dit uiteindelijk af en er gebeurt niets meer.

Als je met de ECOS rijdt zou ik de mfx herkenning in die decoder(s) uitzetten. Dat kan door in CV 12 bv de waarde 21 te zetten (dan doet ie analoog DC, DCC en analoog AC).

Mvgr,
René
He, een raadplaat *tje :)

Wilma1970

Bij mij erkent ECOS de 1136 van PIKO en de ROCO NS vectron niet eens, terwijl beide locs railcom plus aanboort hebben. Ik vind de MFX functie juist handig, dan heb je alle functies erbij die de loc heeft.

Schijnbaar staat RailcomPlus bij beide locs uitgeschakeld, ik vind het nogal apart allemaal

@Rene de Haan, dus meld elke loc en vooral elke functie handmatig aan, dat is toch niet te doen als je meer dan 10 locs hebt

Biesje

Ik rijdt nog ouderwets DCC zonder railcom/M4/MFX met een Multimaus Pro (maar batterijen zijn leeg dus ik gebruik gewoon muisjes met staartjes). Ik moet dus elke loc handmatig aanmelden als ik deze aanschaf en ik heb er inmiddels nogal wat. Maar dat hoeft toch maar 1 keer en dan staat ie in mijn lijst. heeft de ECOS niet zo'n database met jouw locs? Of wis je elke keer het geheugen van de ECOS en ga je elke loc opnieuw inlezen wanneer je de boel opstart?

Mvg,

Robert

Wilma1970

Citaat van: Biesje op 14 augustus 2023 22:52
Ik rijdt nog ouderwets DCC zonder railcom/M4/MFX met een Multimaus Pro (maar batterijen zijn leeg dus ik gebruik gewoon muisjes met staartjes). Ik moet dus elke loc handmatig aanmelden als ik deze aanschaf en ik heb er inmiddels nogal wat. Maar dat hoeft toch maar 1 keer en dan staat ie in mijn lijst. heeft de ECOS niet zo'n database met jouw locs? Of wis je elke keer het geheugen van de ECOS en ga je elke loc opnieuw inlezen wanneer je de boel opstart?

Mvg,

Robert

Heb de ECOS nog niet zo lang, ben net begonnen met aanmelden, vandaar dat ik ontdekte dat deze 2 zich niet willen aanmelden, en het is mij niet duidelijk wat de reden is, las net dat alle decoders tegenwoordig een railcom plus toevoeging hebben en altijd aanstaat, dus in principe moet elke loc zich automatisch aanmelden in Ecos.

Biesje

Als het een verse ECOS is en je moet 20 locs toevoegen dan ben je even bezig idd :-X . Zeker als je elke functie wilt voorzien van een icoontje. Mara met een beetje mazzel doen de anderen het wel ok (y)

Mvg,

Robert

bask185

Citeeromdat ie ineens een mfx signaal ziet en dus overschakelt. Waarom, geen idee.
Het 'waarom' is ontzettend simpel, namelijk:
Een multiprotocol centrale is handig, want elke decoder kan er op rijden.
Een multiprotocol decoder is ook handig, want die rijdt op elke centrale
Maar voeg deze twee dingen samen, en dan komen soms dit soort draadjes voorbij.

Ofwel. Het werkt niet altijd zoals het zou moeten. Dus
CiteerIk vind de MFX functie juist handig, dan heb je alle functies erbij die de loc heeft.
is hartstikke waar en ook leuk... mits het ook werkt.

Er zit een bepaalde rangorde in die decoders horen te volgen. Als ze DCC met railcom zien, willen ze dat doen en negeren ze de rest. Daarna komt mFx en als een decoder noch mFx noch DCC met railcom ziet, pas dan gaan ze over naar DCC zonder railcom en MM2. En laatst 2 genoemde delen dezelfde plek, wat ook super irritant kan zijn. Dit is in ieder geval de theorie en de praktijk klopt niet altijd met de theorie in modeltreinwereld.

Terug naar een 'mogelijke' oplossing:
Als je nu onder DCC wilt rijden zonder al die bende (omdat DCC zonder railcom/mFx altijd werkt), moet je dat in de decoder uitzetten. Maar om dat te bereiken, is het misschien nodig om mFx en railcom tijdelijk uit te zetten zodat je via DCC kan programmeren. Want nogmaals.. dat werkt... mits geen railcom en geen mFx.

mFx en Railcom uitzetten en uit laten is sws een gegarandeerde oplossing.
Citeeren je moet 20 locs toevoegen dan ben je even bezig idd
Nu is dit waar. Het kost je misschien 2 uur ofzo om al die functies goed te zetten, maar dan werkt het wel. Ik propageer eigenlijk altijd om sws mFx uit te zetten en uit te laten. Dan kan je gewoon onder DCC rijden zijnde dat met of zonder railcom.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ceuleer

Met de Ecos kan je een adres maar één keer ingeven, als de 2 locomotieven standaard op adres 3 staan, dan lukt het met de 2de loc niet.

Wilma1970

piko ns 1136 heeft zich zelf toch aangemeld, de roco vectron weigert dit, dus deze ga ik morgen met de hand doen, trouwens staat er ook ergens geschreven hoeveel locomotieven je in ecos kan invoeren, op de hoofdscherm kan je volgens mij 2x 6 selecteren.

ceuleer

Heb je eigenlijk de handleiding al eens gelezen ?
Juist even de pdf handleiding geopend en binnen de minuut leest ik op pagina 5 dat je 16384 locs kan opslaan en 2048 magneetartikelen bedienen.
En op het scherm kan je 2 x 5 locomotieven bedienen, elke draaiknop 5 stuks.
Zoals hieronder.

AlbertG

Deze multiprotocol decoders (geldt ook voor die van ESU) hanteren een bepaalde rangorde, waarbij MFX bovenaan staat.
De volgorde is dan:
- MFX
- DCC
- Marklin Motorola

Dus zodra de decoder een MFX signaal oppakt worden de andere genegeerd. En dat kan soms vervelende gevolgen hebben zoals hierboven beschreven.
Als je alleen met DCC / Railcom plus wilt werken dan raad ik je aan eerst het MXF protocol op de ESU ECOS uit te zetten en dan op de decoder door de juiste waarde in de juiste CV te programmeren volgens de handleiding. En dan de locomotief door de centrale laten herkennen met DCC / Railcom plus.
Daarna kun je MFX op je centrale weer aanzetten.

De handleiding van de lokpilot 5 (par 7.2.4 M4 mode) is niet eenduidig op dit punt. Eerst staat er dat M4 (de ESU variant van MFX) voorrang heeft en verderop dat DCC met Railcom voorrang heeft.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

Rene de Haan

Citaat van: Wilma1970 op 14 augustus 2023 22:02
@Rene de Haan, dus meld elke loc en vooral elke functie handmatig aan, dat is toch niet te doen als je meer dan 10 locs hebt

Nee hoor, bij Railcom worden ook alle functies netjes aangemeld. Das nu juist het mooie ervan.
Eigenlijk is dit de Lenz/ESU implementatie (alhoewel, eigenlijk eerder andersom maar goed) van het door voornamelijk Marklin gebruikte MFX protocol.

Persoonlijk doe ik het ook, meteen bij alle decoders de MFX optie uit (of koopt gewoon de álleen DCC'decoders van ESU) en gebruik Railcom.

En als je de ECOS met het auto aanmelden ook de nieuwe adressen laat uitdelen (wat overigens standaard aan staat) hebben ze allemaal een uniek (meestal lang) adres.
Ik heb dat uit staan en geef ze eerst zelf een adres, en dan melden ze zich daarmee aan.

Mvgr,
Rene.

PS. En als je locs krijg die zich niet aanmelden moet je die toch ook echt een keer met de hand invoeren... Das ff een paar minuutjes werk per loc en t staat er voor altijd in...
He, een raadplaat *tje :)