Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Vraag over bevestiging koppelinghouder tender Roco BR24 h0

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Marco Staartjes, 10 augustus 2023 14:56

Vorige topic - Volgende topic

Marco Staartjes

Wie heeft een Roco BR24 stoomloc in de schaal h0 en kan mijn vraag beantwoorden?

Voor een zelfbouw project heb ik diverse losse ROCO onderdelen besteld van de BR24 tender.

Helaas ben ik daarbij vergeten de koppelinghouder en bijbehorend veertje te bestellen (ga ik later alsnog bestellen).
Maar wie kan mij vertellen (of laten zien door een foto van zijn/haar Roco B24) hoe ik beide bevestig aan de tender onderbouw? Zie gele pijl voor positie.

Het betreft hier de onderdelen 14 en 18 op de exploded view (Bron: Roco.cc).

Marco.

Ronald69

Draai de tender eens om zodat je de onderkant ziet en daar maak je de koppelingshouder in.
Grt, Ronald.

Marco Staartjes

Ronald,

dat vermoeden had ik ook al, gezien de vorm van de koppelinghouder.
Maar ik kan (nog) niet inzien hoe ik daar dan het veertje aan bevestig, vandaag mijn vraag of iemand hiervan een foto heeft.

Marco.

Ronald69

Laat eens een foto zien van de onderkant, dan kan ik je meer vertellen.
Grt, Ronald.

Marco Staartjes

Dit is een foto van de onderzijde.
Maar ook hier heb ik (nog) geen idee hoe ik het bewuste veertje dien te monteren, dus vandaar mijn verzoek om een foto van deze montage.

De koppelinghouder zal aan de onderzijde door het gat naar boven gestoken dienen te worden, zodanig dat 'uitsteeksel/haakje' aan de bovenkant zit/eruit steekt. Hieraan zal op één of andere wijze het veertje bevestigd dienen te worden....

Marco

Quinzeedied

Uitgaande van de constructie bij andere Roco stoomlocs:
- Het veertje ligt in de gleuf in lengterichting, die eindigt bij de bufferbalk
- De pin van de koppeling steek je daarvoor (dus aan de kant van de laatste as), en dan het afdekplaatje er weer op

Dan zou de koppeling moeten blijven zitten en veert hij bij beweging steeds terug

MOVisser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Marco Staartjes

Ik denk dat dit plaatje precies weergeeft wat Quinzeedied bedoelt.

Het afdekplaatje zal dan de afdekkap van de tender zijn, en houdt dan veertje en koppelinghouder op zijn plaats.

Allen bedankt, dit gaat mij verder helpen!

Marco.

Quinzeedied

Ja zo inderdaad, als ik me goed herinner is op dit forum recent een soortgelijke vraag gesteld over een andere Roco loc