Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Loc rijdt wel met Sprog niet met centrale

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Theovh, 2 augustus 2023 11:19

Vorige topic - Volgende topic

Theovh

Betreft een Piko lok BR55 (H0- DC - 57550) met een Uhlenbrock decoder 74400 / 74420.
Deze lok rijdt prachtig, aangestuurd via een Sprog IIv4 op een programmeerspoor.

Zet ik de loc dan op de gewone baan dan gebeurt er niets.
De baan wordt aangestuurd met een YD7001 en iTrain5.
De baan op zich is in orde, andere locs rijden probleemloos.

Ik heb de decoder al verschillende waarden gegeven wat betreft rijstappen, digitaal / analoog instelling etc.
Alle keren met de Sprog geen probleem maar geen sjoege op de baan.

De loc heeft wel gereden op de baan , maar toen was de centrale, voor de ombouw naar YD7001,  nog een echte DR5000.

Heeft iemand idee wat er aan de hand kan zijn.?
Theo

Dirk J

Wat is het adres van de loc?
Als dat een adres is tussen 100 en 125 zou je eens een adres buiten dat bereik kunnen proberen.

bask185

Je hebt kans dat het adres niet klopt om wat voor reden dan ook.

Een programmer gebruikt een broadcast adres. Dwz dat elke lok dan rijdt ongeacht zijn adres.

Daarom rijdt hij wel op de sprog en waarschijnlijk niet op de centrale.

Misschien dat de cv met lange adressen aanstaat? Kan je het adres ook uitlezen met de sprog?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Theovh

Hoi Bas,
Het idee dat er iets kon zijn met het programmeren met de Sprog en het reageren van de centrale bij deze loc / decoder is zo te zien de juiste richting.

Ik heb op het programmeerspoor de decoder met de YD7001 gereset met cv8=8.
Daarna door middel van de YD7001 alles opnieuw ingegeven.
Hij rijdt nu weer op de baan 😁👍

Ik vind het wel een tikje raadselachtig dat het probleem alleen bij deze combinatie is voorgekomen.

Maar ja alles is nu weer ok, zeker ook dankzij de oplossingen hier gegeven.
Waarvoor dank!
Theo

Dirk J

Fijn dat het werkt.
Uit nieuwsgierigheid zou je nu de decoder weer uit kunnen lezen met de Sprong, en zien wat hij meldt als adres etc.

bask185

CiteerIk vind het wel een tikje raadselachtig dat het probleem alleen bij deze combinatie is voorgekomen.
Het is niet zozeer de combinatie. Maar de instellingen van je decoder en hoe een programmer werkt.

Tijdens programmeren op een programmeerspoor gebruikt een (meeste) centrale/programmer niet het lokadres maar een broadcast adres. Elke decoder luistert hier altijd naar. Dus je ziet je trein rijden omdat die naar het broadcast adres luistert. Zijn eigen adres die wordt niet eens gebruikt door die programmer.

Als de decoder ingesteld staat op lange adressen en jij programmeert een kort adres in CV1 dan zal die niet gaan rijden onder dat korte adres op een centrale. Maar doordat de programmer dat broadcast adres gebruikt, zie jij wel de trein rijden op de programmer. En daardoor krijg je de indruk dat die goed geprogrammeerd is terwijl dat dus niet zo is.

Dat broadcast adres is aan 1 kant erg handig omdat een centrale/programmer dat kan gebruiken om het adres uit te lezen. Als jij niet weet welk van de 9999 lokadressen in je trein zit... dat zou dat lastig kunnen zijn om te achterhalen. Sommige decoders die laten zich niet eens uitlezen. Dan moet je programmer 1 voor 1 elk adres aansturen totdat hij aan de hand van stroomdetectie ziet welk adres er reageert. Sommigen die kunnen dat ook. Ik weet dat een mobile station dat kan.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)