Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Vragen Roco 200/300

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Dick55, 30 juli 2023 15:25

Vorige topic - Volgende topic

Dick55

Ik heb 2 maal een Roco Sik.
De eerste is de 281 in geel/grijs. Deze heeft aan de bufferbalk een soort haken als koppeling. Een beugelkoppeling blijft wel zitten. Maar is deze te vervangen? Niet door het plaatsen van een koppelinghouder, maar zonder aanpassingen?

De tweede is een latere mooiere versie, een 363. Nu kan ik niet vinden dat dit nummer door Roco is uitgebracht. Is dit een omnummering?

De kleuren zijn ook verschillend. Is dit naar de werkelijkheid of een vrije interpretatie van Roco?

spoor0

De 363 is door die of gene door een (te) groot nummer er op te plakken vernummerd, het juiste nummer is nog te zien op de achterzijde van de accubak.

Tom

henk

Verder zie je de verschillen tussen de eerste versie van de Roco Sik uit de jaren zeventig (met haak) en de opgewaardeerde versie uit de jaren negentig (met nem-koppelschacht).
Haak is niet zo gemakkelijk te vervangen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bor de Wolf

Die rode puist op het dak van het locje links op de foto is ook niet zoals Roco het op de markt heeft gebracht.

Bor

Dick55

Thanx allen.
Het niet kunnen vervngen van de koppelingen vermoedde ik al.

De nummering 383 is inderdaad erg groot.

En de puist is inderdaad denk ik een grove interpretatie van een zwaailicht.

Biesje

De Roco 232 had standaard een nep-zwaailicht wat beter op schaal was. Wellicht was deze kwijt geraakt en vervangen door iets... euh... anders? En misschien is het wel een functioneel zwaailicht. Bewijst eens te meer dat iedereen de hobby anders beleeft. De één gaat voor 100% 1:87 schaal en realisme, en de ander boeit dit weinig, als er maar een zwaailicht en een ander nummer op staat. Mocht dit erg storen dan is het dakje wellicht nog te bestellen bij ETS (https://www.etsmodelspoor.nl/).

Mvg,

Robert

jandcargo

Hallo,

Zowel nummer en zwaailicht zijn niet orgineel roco.
Ws (slecht) hobbyisme.
Succes met de vervangingen
Ws heeft kleinspoor wel goede transfers voor je en roco heeft een doosje nepzwaailichten uitgebracht bij de autos.

groeten jandcargo

wouter-

Hallo Jandcargo,

Je geeft aan dat Roco zwaailichten heeft uitgebracht bij de auto's
Weet jij toevallig welk artikelnummer dit heeft? want hier heb ik ook wel interesse in.

Groeten,

Wouter.

jandcargo

Hallo,

Nee, dat weet ik zo niet.
Ooit 30 jaar geleden eenkeer gekocht en waeet dus ook niet of het nog leverbaar is.
alternatief is misschien roco 00747 of rietze 70223(ets modelbouw) of herpa 050159

succes jandcargo

Jamie

Citaat van: Dick55 op 30 juli 2023 20:06
Thanx allen.
Het niet kunnen vervngen van de koppelingen vermoedde ik al.

De nummering 383 is inderdaad erg groot.

En de puist is inderdaad denk ik een grove interpretatie van een zwaailicht.

De rechtse oudere sik op je foto heeft artikelnummer 04153B
De linkse omgenummerde/gestikkerde 363 is eigenlijk sik 232 en heeft als artikelnummer Roco 43677
Ga je naar de Roco website is daar niks meer van terug te vinden.
Dit model is best een tijdje gemaakt in diverse uitvoeringen en nummervarianten.
Van Sik 355 met Artikelnummer 62959 kon ik een onderdelenblad vinden met de juiste onderdelen en bestelnummers om je dakje en die rode puist op het dak weer netjes te maken zoals hij uit de fabriek kwam.
Het nummer 363 lijkt makkelijk te verwijderen en waarschijnlijk ga je daar weer nummer 232 tegenkomen?
Bij deze het onderdelenblad met rood omcirkeld de juiste bestelnummers.
Tevens de link naar de Rocosite:
https://www.roco.cc/rde/produkte/lokomotiven/diesellokomotiven/62959-diesellokomotive-serie-200300--ladekran-ns.html

Mvg Jamie Diks