Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Doel: 250,00
Donaties: 136,00
Per saldo: -114,00

Rondje door Lissabon met Lijn 28

in Trams en smalspoor

Gestart door Basmans, 27 juli 2023 18:50

Vorige topic - Volgende topic

Basmans

Zoals een Vlaamse televisie kok zou zeggen - En we zijn vertrokken -
Ongeveer een jaar geleden was Wim Weinhoud op vakantie en was een paar dagen in Lissabon .
Nou dat heb ik dus geweten !!
Maar om een lang verhaal kort te maken Wim gaat na de opening van dit draadje de introductie van de baan en het ontwerp doen .
Ik ga mij bezig houden met het bouwen en aankleden van de baan maar ik krijg wel hulp want er zijn al een aantal mensen die het leuk vinden om mee te gaan bouwen .
Wordt dus vervolgd .

Groet Bas(mans)


Basmans

Ja Hans dat is idd het ontwerp voor de baan .
De ruwbouw is bijna gereed .

Groet Bas .

Rody v. G.

Heel gaaf! Op Ontraxs een tijdje staan te kijken naar de mock up. De doorkijkjes waren daarop al erg mooi uitgedacht. Sfeervol thema!

Hans van de Burgt

#4
Citaat van: Basmans op 27 juli 2023 20:58
Ja Hans dat is idd het ontwerp voor de baan .
De ruwbouw is bijna gereed .
Groet Bas .

@Bas,

Het baanplan op zich was niet zo ingewikkeld, maar het spelen met perspectief en doorkijkjes in het plan zijn werkelijk uitgekookt. Bovendien wordt de sfeer van Lissabon meer dan goed geraakt. Vooral dan van de wijk Alfama. Als liefhebber van modelbouw-architectuur én van Lissabon hoop ik dat jullie proberen sommige gebouwtjes zo realistisch als mogelijk is, na te bouwen.



Overigens, hier is een passend muziekje:
https://youtu.be/rdMIQlXlGF0

Succes!

Gr, Hans

Basmans

Hans we gaan ons best doen !
En ja Wim is een meester in het maken van zichtlijnen het ontwerp is dan ook SUPER !
Ach ja die heerlijke fado muziek .

Groet Bas .

Dave.......

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Wim1969

#7
20220810_151748 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_181122 by Wim Wijnhoud, on Flickr


De aanleiding,

Het is juli 2022. We zijn op vakantie in Portugal, heerlijk land; vriendelijke mensen mooie natuur, kraakheldere nachten en als kers op de taart aan het einde van de rondreis een stedentrip naar Lissabon.
De stad is al door velen aangeraden vanwege het karakter; een mondiale stad, ook hier, vriendelijke mensen, niet te toeristisch en erg fraai gelegen aan een grote baai, uitgestrekt in de heuvels. We hebben een appartement in het eeuwenoude centrum geboekt. Vanaf het kleine Franse balkon aan de voorzijde hebben we zicht op het oude stadsdeel. In dit deel direct achter de huidige cruise haven woonden vroeger de vissers, in kleine woningen, dicht op elkaar met krappe steegjes die steil omhoog lopen tegen een van de heuvels. In feite de Jordaan van Lissabon. Het is ook dit deel waar de Faro, de Portugese folkmuziek haar oorsprong kent. De Portugese vrouw is weemoedig omdat manlief dagen op zee vist, en met regelmaat keert een visser niet meer terug.
Ons appartement bevindt zich bovenin het wijkje Alfama, aan een drukkere doorgaande, zeer matig onderhouden weg Rio das Escolas Gerias. Vanuit het appartement hebben we zicht op de baai, de cruiseschepen die hier aanmeren, een van de vele uitzichtpunten van de stad (Miradouro das Portugas do Sol), maar bovenal....we zitten pal boven een halte aan de tramlijn 28. Ik had voor onze stedentrip nog niet van deze tram gehoord.
Voor wie het niet kent, raadpleeg Google maar eens, een foto reportage is bijgevoegd...
Op de tweede dag van de stedentrip gaan vrouw en dochters lekker shoppen, lekker....ik trek er alleen op uit om de stad, en lijn 28 beter te verkennen. Na een wandeling door het oude stadsdeel besluit ik om een biertje te pakken op het terras vlakbij ons appartement (Tv. Sao. Tome) Dit terras ligt ingeklemd tussen 2 tramlijnen die in een punt van het terras bij elkaar komen/of zich daar splitsen. Het blijft een geweldig spektakel om de stokoude 2 assige trammetjes krakend en piepend de steile helling met krappe bochten te zien nemen. Hoe doen ze dat zonder tandrad of magneten. Geen wonder dar er veel zand ligt in de bocht van de slecht onderhouden weg.
Ik bestel nog een biertje en maak wat nog wat filmpjes. Goede vrienden Tjalling en Bas beginnen al geïnteresseerd te reageren op het gebeuren nadat ik ze enthousiast veel foto's stuurde via de whatsapp, ook de nieuwe video's volgen, en het enthousiasme bij Bas groeit...
Het pleintje is een heerlijke spot, onder de grote platanen, met vriendelijke bediening, maar nagenoeg geen toerist. Aan het einde van de middag verzamelen zich, heel merkwaardig, heel veel duiven, op de bovenleiding, in de bomen, en op het naastgelegen terras. Een oud vrouwtje is de oorzaak, een paar bakken voer gaan vanaf het balkon het pleintje op, en een gekkenhuis met duiven is het....
Ik neem nog een bier, en app de volgende film door. Bas appt terug dat het genoeg is zo.... veel te leuk. En ja, dat is het ook....  Niet lang erna gebeurt het onvermijdelijke.. In de app ontstaat het idee of dit stiekem niet heel erg leuk als thema baan?  Eigenlijk wel, en zo geschiedde.

20220810_181122 by Wim Wijnhoud, on Flickr



Het idee:

Bas heeft mij erg veel geholpen met de bouw van het frame, de modulebakken en wat al niet meer. Geweldig dat Bas dit thema wil. Wat sparren in onze groepsapp en het idee is ontstaan. Een trambaan van Lissabon's lijn 28. Bas bouwt, Wim werkt het plan uit.
Ook de opzet is snel bedacht, iets anders... een simpele ovale baan met diverse thema's van die lijn 28. De baan moet rondom te bekijken zijn.
Een uitgebreide fotoreportage is gemaakt, met veel in het oog springende elementen van zowel de stad als van lijn 28. Een kerk, een uitzichtpunt, een terras, krappe straatjes met strengelspoor, zelfs enkelspoor, steile hellingen en krappe bogen. (de nummers bij de foto's zijn opgenomen in de plattegrond)
De vorm is zo simpel, gewoon een ovaal met 1 van de heuvels van de stad, het midden van de baan ligt hoog en vormt zo de afsluiting van het geheel, de stad loopt vanaf het midden van de baan steil naar beneden richting de haven.
Het baanplan is al even simpel, gewoon een ovaal lopend lijntje op een ovaal baantje, met 1 klein zijlijntje (ja, met de aftakking bij dat ene terras). De vele karakteristieke thema's van dit deel van de stad komen terug. In het ovaal. De tramlijn kronkelt erlangs.
Door de opzet van het ontwerp ontstaan vele zichtlijnen zodat je tot ver in het plan kunt kijken en regelmatig de tram tussen de gebouwen door ziet verschijnen om weer te verdwijnen na een krappe bocht of in een afbuigende straat. De zichtlijnen zijn zo gemaakt dat je ver kijk, maar nooit door de ander kant van de baan kunt zien.
Het plan is hierdoor klein, maar wel boordevol bezienswaardigheden.
Het ovaal meet 1,80 bij 1,50 meter, en herbergt naast diverse terrassen/uitzichtpunten,  enkele wegen met tramspoor. Er zijn meer dan 100 grote stedelijke woningen/appartementengebouwen, kerken en dergelijke bedacht in het ovaal. De typisch Portugese bouwstijl lijk simpel, maar, balkons, tegeltableaus en verschillende sferen in de verschillende delen van de baan maken het toch onverwacht gecompliceerd. Gelukkig is het ontwerp ook niet vlak, integendeel. Nagenoeg alle wegen liggen op een ander niveau, geen haakse hoeken en ga maar door, uitdaging genoeg voor de bouwer.
Na het plan is al snel een mock up gebouwd van het ovaal. Een uitdaging op zich, de zichtlijnen en complexe straat, en spoorsituaties komen hierin goed naar voren. Ook geeft de mock up een idee voor Bas over hoe de baan van buiten naar binnen qua hoogte is opgebouwd. Door de mock up worden ook mogelijk knelpunten al in het ontwerpstadium beter gesignaleerd.

De Bouw:
Inmiddels is de mock-up gereed, de foto's volgen, en is de bouw begonnen...

20220807_155638 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_184439 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_173038 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220807_155021 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_104721 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_151755 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220807_190435 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_120836 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220810_163222 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_115003 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_110134 by Wim Wijnhoud, on Flickr

20220808_145155 by Wim Wijnhoud, on Flickr

Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

Hans van de Burgt

#8
@Wim,

Alleen de research voor jullie project is al een feest. Succes met jullie project.

Gr, Hans

Theo Mol

proost, ik geniet van dit soort baantjes


Jeronimos

Wat is de reden dat die trams een pantograaf en een trolleystang hebben?
Jeroen


Noordernet

Wat een lekkermakend thema is dit!

Wolter
Kleinschalig prutsen aan spoor en tram.

Rody v. G.

@Jeroen; Dat is omdat de pantograaf in de kleine straatjes anders tegen de balkonnetjes zou komen en/of door mensen op balkonnetjes en uit ramen aangeraakt zou kunnen worden. De pantograaf wordt gebruikt op de stukken langs het water (tram 15) en de grotere straten in de stad omdat daarmee hogere snelheden kunnen worden behaald.

hrp

@Rody, hogere snelheden...

Met de trolley kan het niet sneller of mag het niet sneller vanwege het risico dat de trolley van de draad gaat?
Groet,
      Ronald