Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Hack je digitale schuifmaat

in Elektronica en analoog

Gestart door Loki, 26 juli 2023 14:49

Vorige topic - Volgende topic

Loki

Met behulp van dit artikel:
Hacked Digital Vernier Caliper Using Arduino
ben ik aan de slag gegaan. Ik vond het vermoeiend :P :P om telkens de schalen om te moeten rekenen met de hand dus waarom niet een computer het werk laten doen.

Eerste stap was een cheapo schuifmaat kopen en deze open hakken.

Daarna het artikel volgende gecontroleerd of de clock en data lijnen bij mij op dezelfde plek zaten.

Vervolgens een printje inelkaar geflanst met de levelshifters uit het artikel. Ik heb een 1,6V voeding op basis van een LM317 toegevoegd zodat ik de batterij uit de schuifmaat kon laten.

Voor het eerst een C# form in elkaar geknutseld om het werk op de computer voor mij te doen. De code ga ik hier niet laten zien omdat profi programmeurs dan een hart verzakking krijgen.
De voorbeeld arduino code heb ik lichtelijk aangepast omdat de arduino de waardes met een punt ipv een komma doorstuurde.

Maar alla het doet z'n werk, al zit er soms een ,01 verschil in.

Als er mensen zijn die er ook mee aan de slag willen hoor ik het wel dan kan ik bestanden delen.
Med venligst hilsen,

Lennert

Hans Grasmaijer

Nou, daar ga ik niet mee aan de slag, maar ik vind het bijzonder listig wat je gedaan hebt.  (y)
Tschuss Genossen

spock

Ik heb een vergelijkbaar project gedaan met als verschil dat de meetwaarde op een 7 segment LED display getoond werd.
Leuk idee dat je het gelijk vertaald naar een schaalwaarde.

Tevens opvallend om een werkende PM97 te zien. Ik kreeg ooit 3 defecte, waarvan er weer 2 gerepareerd konden worden.
Er zitten op een printplaat 4 kleine smd elco's naast elkaar. Deze gaan lekken en dat goedje vreet werkelijk alles weg.

mvg spock

ruudns

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bert55

Leuk project Lennert  (y), die wil ik graag een keer uitproberen, bestanden zijn welkom, eventueel per PB
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Bouw Witmoosdorf met zoon Rutger: 
  https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103485.msg3222322200#top

NL-modelspoor

Als het draadloos zou kunnen zou het helemaal mooi zijn.
Johan