Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Fleischmann z21 probleem

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door LudoBrabo, 10 juli 2023 10:46

Vorige topic - Volgende topic

LudoBrabo

Ik heb een Fleischmann z21 digitale besturing gekocht.    Maar ik krijg ze niet aan de praat.
Mogelijk is er een fout bij het zetten van het adres in de lokdecoder.
Op een YouTube fimke zie ik dat als je op "menu  en 1" drukt om de cv  (adres) aan te passen.  De lok een klein schokje krijgt.  Bij mij gebeurt dat niet. 
Ik weet niet wat ik mis doe.  Is er iemand waar ik kan lang komen om samen te kijken wat er misgaat.  Ik ben van Antwerpen.

everh003

Standaard staan loc adressen van decoders op 3, dus 1ste test rijd de loc als je dit adres selecteert.

Werkt verlichting?

Krijg je een error code?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

LudoBrabo

De verlichting werkt niet

En op adres 3 rijdt een nieuwe loc ook niet

Dus er is geen connectie met de loc denk ik.

Remunj

Ik zie dat je nieuw bent in de digitale wereld gezien je andere probleem hiermee.
Om dingen uit te sluiten, zit er wel een decoder in de loc.
Je zal de eerste niet zijn die het printje in de loc voor een decoder aanziet  ;D
Zoja, is de decoder nieuw? Dan zou die zeker op adres 3 moeten reageren. En afhankelijk of je de decoder er goed ingeprikt hebt ook de verlichting. Die zou zeker met F0 iets moeten doen. Zit de decoder er verkeerd om in dan rijdt de loc wel maar werkt de verlichting niet.
Zit alles goed dan zou je de decoder ook nog kunnen resetten. Dan moet ie zeker op adres 3 reageren.
Gr.
Eric

008200

Met de z21 en een Multimaus kun je het adres uitlezen van je loc met onbekend adres:
zet de loc op de rails, druk enige tijd op menu, loc druk OK, met pijltjestoets links-rechts ga je naar bewerken,
OK, dan c= en vul 1 in ( want het adres staat in cv1 van de decoder), dan verschijnt een getal (bijv 5) en dat is het adres van je loc.
Groet François

Ronaldk

Citaat van: LudoBrabo op 10 juli 2023 17:35
De verlichting werkt niet

En op adres 3 rijdt een nieuwe loc ook niet

Dus er is geen connectie met de loc denk ik.

Pak de handleiding van de lok erbij. Lees even hoe je deze een reset geeft. Na de reset staat een nieuwe lok standaard op adres 3. Daarmee mag je dan de lok aansturen.  Voor de zekerheid: Kijk in de handleiding voor het adres na een reset.

Met een 9v blokje kan je testen of een lok nog wil werken. Even de polen op de wielen en kijken of ze gaan draaien. Dat kan je natuurlijk ook wel met een analoge trafo doen. Natuurlijk heb je alle aansluitingen van de centrale (het groene blokje) tot en met de aansluiting op de rails gecontroleerd of dat goed zit. En of er spanning op de rails staat is natuurlijk ook gedaan.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald's nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!