Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Roco motor 0913 / 85009; advies gevraagd

in Modeltreinproblemen en -vragen

Gestart door Juroen, 17 juni 2023 21:26

Vorige topic - Volgende topic

Juroen

Onlangs heb ik een oudere Roco stoomlok BR 23 verworven. Er is een probleem met de motor. Een 85009 of voorganger 0913, in elk geval een geheel gesloten motor.

De loc is zo oud dat de sleepcontacten van de tender deels weggesleten zijn en een groef in de wielen hebben gemaakt. Hij heeft dus al heel wat draaiuren achter de rug.

Ik heb de motor direct met twee draden op een Fleischmann trafo aangesloten. Zo wil ik slecht contact met de rails elimineren. Ik heb hem in een badje wasbenzine gedompeld om schoon te maken; daarna een druppel olie op de as (bedoeld voor de lagers). De motor loopt geruisloos.



In uitgebouwde toestand:
Als ik bij langzaam draaiende motor tegen de linker worm duw (oranje pijl) dan stopt de motor. Laat ik los, dan start hij weer.
Als ik bij langzaam draaiende motor tegen de rechter worm duw (groene pijl) dan vertraagt de motor, maar hij stopt niet.


Als ik het toerental opvoer dan stopt de motor niet, maar dan ratelt de rotor als ik hem in de richting van de oranje pijl duw. Die ratel is er niet als ik tegen de andere worm duw.

Ingebouwd in de tender
Als de tender langzaam vooruit rijdt en ik houd hem tegen dan stopt die; na een klein duwtje gaat hij weer.
Als de tender langzaam achteruit rijdt en ik houd hem tegen dan vertraagt die; maar blijft rijden.


Is deze motor redelijkerwijs nog te redden? Ik heb geen poging gedaan de motor open te maken.
Bij voorbaat dank voor reacties!

Groet, Juroen

TonM

@Juroen,

Hoe bedoel je "is deze motor nog te redden"?
Als ik het zo lees, dan functioneert hij nog prima. Of heb je problemen met de trekkracht van de loc?

In mijn ogen is het volkomen normaal dat de motor langzamer gaat lopen als je tegen de as (of tegen de worm) duwt. Je duwt hem dan ergens tegenaan, zo te zien de worm tegen het lager of tegen de behuizing, waardoor je de wrijvingsweerstand verhoogt die door de motor moet worden overwonnen. Logisch dat hij dan langzamer gaat lopen. Sterker nog, ik gok er op dat wanneer je dat lang volhoudt de motor erg warm wordt en op den duur zelfs doorbrandt.
Als je aan de andere kant duwt en hij stopt of ratelt, dan kan het zijn dat je de rotor tegen een obstakel duwt. Ook niet bevorderlijk voor de levensduur.

Waar het om gaat is, dat de motor bij normaal gebruik voldoende kracht levert om de loc over de baan te sleuren, liefst met een sleep rijtuigen of wagons erachter. Doet hij dat, dan is er geen probleem.
En als hij dat niet doet, dan wordt het na 50 jaar misschien tijd voor een nieuwe motor.

Grtz, Ton

Klaas Zondervan

ik denk dat die motor inwendig goed versleten is. Je zou hem eens open kunnen maken om te zien wat er aan de hand is. Maar je bent een knappe vent als je hem weer goed in elkaar krijgt. ik heb daar ervaring mee. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Besselspoor

De motoren zijn bedacht als onderhoudsvrij, dus je kunt geen koolborstels vervangen. Na zoveel kilometers zijn die echt versleten, een vervangende motor is de beste (en vaak de enige) optie, wat TonM ook aangeeft.
RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

Onderhoudsvrij betekent in dit geval niet: je hoeft er geen onderhoud aan te doen, maar: je kunt er geen onderhoud aan doen. Dus stuk is stuk.
Er zitten bijzonder gevormde koolborstels in die je niet als los onderdeel kunt kopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Juroen

Dank voor de reacties; ze bevestigen mijn vermoeden.

Als verduidelijking: als ik de rotor beheerst één kant op duw, dan stopt de motor. Het is niet zo dat ik dan stevig duw.
Bij duwen aan de andere kant vertraagt de motor.

Ik overweeg nu:

       
  • Deze locomotief als statisch model te houden. Dan moet er nog steeds cosmetisch het nodige gebeuren.
  • Een originele Roco motor erin
  • Een vervangende motor van micromotor erin.
Gezien ik ook nog een nieuwer en netter exemplaar BR 23 heb, zou ik de motor van die nette lok in de oude BR 23 kunnen monteren en de betere lok een micromotor gunnen. Dat wordt dan wel een ' project'.

Groet, Juroen

Benelux795

Door het toepassen van een wormwiel, worden deze motortjes overwegend belast met langskrachten; dus parallel aan de as. De kooi zal inwendig tegen de kopse kant het lager worden gedrukt. Dit slijt denk ik hetest aan kopse kant waardoor spelingen in langsrichtring ontstaan. Daar is het uiteraard op ontworpen (lees: 'beste' motor gekozen op basis kosten/baten), maar op gegeven moment is het op... dan raken delen die niet bedoeld zijn voor contact elkaar en dat levert meer weerstand. Afhankelijk van opbouw druk je dus inderdaad kooi zijn of contactring voor koolborstels tegen versleten lager en dat geeft ander gedrag. Voor lok met getrokken tender is slijtage sowieso asymmetrisch aangezien meeste mensen met ketel voorop rijden; als je dat ook doet kan je moortje wellicht nog omdraaien; moet je vermoedelijk alleen contactpunten aanpassen. En nooit meer met tender voor willen rijden ;D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn