Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Vernikkelen van metalen.

in Al het andere!

Gestart door FritsT, 10 juni 2023 17:09

Vorige topic - Volgende topic

RikM

@Jan Willem ben benieuwd naar het verzilveren. Wilde laatst klein object van 2 cm verzilveren. Juwelier kwam op minimaal 65 euro.
Object koste in de orginele verzilverde staat een tiende daarvan.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Jint Nijman

Citaat van: phdirk op 11 juni 2023 16:35
Ik zou me over waterstof nog maar niet al te druk maken. Dat is zo dunvisceus dat het weg is voordat het er is.
Ik begrijp niet wat de viscositeit van H2 (die bedraagt bij 20 °C 0,0088 mPas, de viscositeit van lucht is 0,0182 mPas) hiermee te maken heeft.

Jint

MOVisser

Mijn opmerking behelst niet meer dan: :police:
-  wees voorzichtig.
-  weet waar je mee bezig bent.
Het is altijd nog een chemisch/natuurkundig proces.

En het begint al:  ik kan het ook met koper, zink, zilver etc... :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

FritsT

Mag het draadje verder weer  over modelbouwtechnieken gaan.....

RikM

@Frits. Kan je niet volgen. Onderdelen opfrissen door vernikkelen ( niet van de kou) , verkoperen, verzilveren of zelfs vergulden heeft alles met modelbouw te maken. Net zoals verven, airbrush, sponsen etc. van modellen. Er zijn zelfs fabrikanten die gouden modellen voor insiders uitbrengen.
Interesse Scandinavië,NS IV-V en scenery

Erwin 054

#20
Paar jaar geleden een setje gekocht bij hobbyklok.nl om elektrolytisch te vernikkelen.
Werkte perfect op messing, scharnieren bvb.
Kan het nu op de site niet terugvinden, maar dat soort sets bestaan dus wel.
Geen dampen en met 12V.
De voorbereiding is overigens essentieel: zelfs twee kanten op polijsten was na het vernikkelen nog zichtbaar  ;)

Menno

Elektrolytisch vernikkelen is volgens mij precies wat we hier zien...

Vraag aan FritsT: ik heb voor een al jaren in ombouw liggend lokje wel eens plannen gehad om de wielen te laten vernikkelen, maar dat vanwege de kosten nooit gedaan. Nu durf ik het wel aan met enkele sloopwielen die ik heb liggen, maar hoe sluit ik de negatieve pool aan? De wielen zelf hebben alleen een as erin zitten, maar die wil ik echt niet vernikkelen, daar deze gehard staal is.

Ik hoop dat vernikkelen van de wielen de stroomafname ten goede komt, nu is het een laagje messing wat nogal oxidatie-gevoelig is.

FritsT

Hoi Menno,

Ik ben zeker geen expert hierin, maar kan alleen meedenken.

Kan je as en wiel van elkaar los krijgen (pulli-trekker of persen in een klem) ?
Losse wiel in de krokodillenbekklem en in de oplossing hangen en stroom aan. Later de as er weer op persen.

Of.....Theorie: alles moet goed vetvrij zijn om te vernikkelen.
Maak daar misbruik van en smeer de as in met bv kogellagervet. Proberen waard zou ik zeggen.

gr. Frits

FritsT

Menno,

Zijn je wielen geïsoleerd van de as? Als dat zo is, zet je de klem op een wiel en zal niets met de as gebeuren, die is namelijk stroomloos.

2x geïsoleerd als complete as? helemaal goed. Stroomdraad splitsen en 2 klemmen aan één toevoerdraad. Op elk wiel een klem en op de as niks.

Als dat niet zo is....as er af halen en later weer monteren.

Menno

Nee, helaas is de as aan 1 kant hard verbonden met het wiel. De andere kant op wordt ook een punt omdat daar een kunststof tandwiel zit (uh, ik zeg nu kunststof, maar misschien is dat wel metaal... ben het even kwijt).

Dat invetten is wel een aardig idee ;)

Sowieso denk ik dat ik meer stroomafname-punten ga realiseren. Het ding rijdt best betrouwbaar (maar goed, het ding weegt dan ook meer dan 280 gram en met kap erop bijna 300), maar nog niet betrouwbaar genoeg. Naast de wielen is de stroomafname dan ook nog een punt.

Ik was al lang blij dat ik net ontdekte dat de zwaailichten echt prima functioneren ;) (voor de duidelijkheid: die worden door een microcontroller geregeld, niet door de decoder zelf)

peterha

Deze methode van vernikkelen van losse onderdelen via dompelen, werkt prima.

Maar wat als je een onderdeel wil vernikkelen dat al gemonteerd is, zoals b.v. de leibanen in een loc frame?
Dan kun je de kwastmethode toepassen, d.w.z. het 'handmatig' aanbrengen van het nikkel.
Echter, wat speurwerk levert op dat een kwast niet werkt, omdat de haren van de kwast over het algemeen de stroom niet geleiden. Ook werden 'cotton-pads' of vilt-pennen gebruikt.

Het enige bij mij wat in de buurt komt van cotton-pads zijn wattenstaafjes.
Ik heb het uiteinde van een wattenstaafje afgeknipt en een omkeerpincet gebruikt om het vast te houden.
Ook nu weer de negatieve pool aan het onderdeel (in dit geval het loc frame) en de positieve pool aan de pincet.
Het loc frame boven een bakje met de nikkel oplossing, de negatieve pool aan een plek van het loc frame en de pincet met het stukje watten in de oplossing dompelen en hiermee over het te vernikkelen onderdeel gaan.

Hier een foto van een kant voor de behandeling.


Het omkeerpincet met het stukje watterstaaf.


De leibaan na de behandeling.


Op de foto is het lastig te zien, maar in werkelijkheid zie je duidelijk verschil tussen het oorspronkelijke messing deel en het vernikkelde.
Met vriendelijke groet,
Peter

Menno

Ja, ik heb die rode waarschuwing gezien ;)

Toch nog even mijn resultaat tonen van het vernikkelen van de wielen van een O&K lokje. Gelukkig bleek de as in een kunststof tandwiel te zitten, dus bang zijn dat het tandwiel vernikkkeld werd hoefde niet.
De stroomtoevoer was dan wel weer wat moeilijker daardoor, maar met de flens in een kruispincet kreeg ik het voor elkaar.



En het resultaat na een rondje polijsten. Wat een verschil met de zichtbare messing rand door volledig weggesleten nikkellaag. De stroomtoevoer is nu ook veel, veeel beter. Zelfs zonder powerpack kruipt het ding best aardig en komt nauwelijks nog stil te staan.




Priegelman

Kan je nog zien waar het pincet gezeten heeft? Zie je daar meer of minder nikkel?

HuubvG

Jammer dat er een doffe laag nikkel op komt, in plaats van hoogglans, die ik eigenlijk gehoopt / verwacht had te gaan zien. De voorbeelden hier zijn aardig goed te polijsten, maar wat bij kleinere onderdelen? Zoals wielspaken?

En de geleidestangen hieronder, hoe heb je die gepolijst / wil je die gaan polijsten?

Oude Fleischmann treinen vanaf 1962, Train Jaune vanaf 2002 en nog wat knutselplannen

peterha

Bij het vernikkelen komt er een uiterst dunne laag nikkel op en dat gaat (tot nu toe) niet ten koste van toleranties. M.a.w. alles blijft mooi draaien en bewegen ook na vernikkelen. Het 'glanzend' krijgen heb ik gedaan door er met een glasvezelpotlood overheen te strijken.

Ik had ook gedacht dat het mooi glimmend zou worden, maar ben er achter dat dat alleen gebeurt als het originele voorwerp al tot hoogglans is gepolijst. Als je het daarna vernikkelt, blijft het glimmend, anders blijf je onder het nikkel gewoon de 'ruwe' structuur zien.
Met vriendelijke groet,
Peter