Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Spanningsprobleem bij piko wissel schakelen

in Elektronica en analoog

Gestart door dennie, 30 april 2023 09:22

Vorige topic - Volgende topic

dennie

Toen ik eindelijk de zolder van mijn vader beschikbaar kreeg voor de bouw van mijn modelspoorbaan ben ik bij de modelspoor/profirails van fleischman gebleven ,en heb hier ook geen spanings probleem mee gehad.
Voor de voeding gebrukte ik de zware trafo van viessmann 5200 en dat was  meer dan genoeg voor de wiselaandrijving en verlichting,meeste lampen waren al 80 %led.
Toen kwam verhuizing eigen dak boven kop en baan afgebroken.
Nieuwe baan (de kleine modelspoorder) toen maar direct in module vorm gebouwd en heeft jaren goede dienst gedaan op de lokaal beurs en  op de opendag van vereniging.en hier staat hier ook in de opslag bij de vereinging.
OOk deze baan is gebouwd met profirail en spanning was hier genoeg van  fleischmann trafo 6755.
Nou weer bezig met nieuwe baan (geen naam al voor bedacht)en hier ga ik op piko rails over en de piko aandrijving.
Verlichting is led en voor de tunnel,stationshal heb ik wagon verlichting gebruikt.
Onder iedere module (zijn er nu nog 3) loopt een  voedingskabel van 0,75 naar 2 (of 3) verdeelplaten toe .
Inmiddels aangekomen bij maken schakelpaneel,
Seinen aangesloten op naar de wissel en dan begint gedonder.
Zodra ik 1 wissel schakel valt kort de verlichting weg voor circa 2 seconden,
Daar ik vermoeden had dat de fleischman trafo 6735 misschien toch te weinig vermogen  had voor de ledverlichting en wisselaandrijving (piko 0,9 a )verbruik had ik maar de reserve viesmann trafo 5200 gepakt.
Eenmaal aangesloten en test valt de verlichting heel zwakjes weg maar bijft wel aan.
Wat doe ik hier fout?
Servo aandrijving kan ik hier bijna niet gebruiken omdat er straat tunnels en winkels/illegale gifopslag  onder spoordek liggen.

bask185

Dit is vrij normaal gedrag. Je wissels zorgen voor een korte spanningsdip waardoor je je verlichting ziet flikkeren.

Het makkelijkste is om je verlichting op een aparte trafo aan te sluiten. Je moet dan wel een extra ringleiding aanbrengen.

Je kan wissels ook via een CDU (capacitor discharge unit) schakelen. Moet je even naar googelen. Dan hoef je geen extra ringleiding aan te leggen. Een printje met condensators buffert de energie waardoor de ringleiding nooit zwaar belast wordt.

Wat ik ook nog kan bedenken is om met een diode en een enkele condensator je verlichting te bufferen. Maar ook dat kost een extra ringleiding draadje. Ik kan later een schema krabbelen.

Je leds zijn overigens ook niet fan van wisselspanning. Dat kan hun levensduur verkorten. Met een kleine gelijkrichter los je dat op. Je wissels aandrijvingen werken ook op gelijkspanning.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)