Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

ABC voor meer sporen, en gekoppeld aan wissel?

in Elektronica en analoog

Gestart door iljitsch, 18 april 2023 14:29

Vorige topic - Volgende topic

iljitsch

Hallo allen. Mijn banenplan voorziet in een doorgaande enkelsporige ovaal met daaraan een doorgaand station in de vorm van één extra spoor dat aftakt en dan weer terugkomt, en daarnaast een kopstation met vier sporen.

Met name bij het kopstation wil ik graag dat de treinen automatisch tot stilstand komen. Digitaal is dat heel mooi op te lossen met ABC (automatic braking control). De ABC-module bestaat uit een aantal diodes die het DCC-signaal beïnvloeden waarop de decoder de locomotief stopt.

Nu was bij de afdeling (her)beginnen er de opmerking dat als je bijvoorbeeld de BM1-module van Lenz koopt (12 - 16 euro) dit een dure grap is. Maar toen bedacht ik: ik zou toch allevier de sporen van mijn kopstation aan dezelfde ABC-module aan kunnen sluiten? Dat beperkt de kosten (of de hoeveelheid soldeerwerk) aanzienlijk. Of vergis ik me hierin?

Op het station langs de vrije baan lijkt het me leuk om ABC te koppelen aan de stand van de wissels. Dus op het spoor met de wissels in de doorgaande stand geen ABC, op het spoor met de wissels in de niet-doorgaande stand ABC zodat treinen die daar arriveren automatisch stoppen. Na het omzetten van de wissel zouden treinen op het andere spoor dus moeten stoppen en rijdt de trein die eerder door ABC gestopt was weer door.

Maar hoe sluit ik een AWB-module aan op een wissel? Als je de ABC wilt deactiveren kan je 'm gewoon overbruggen. Dus lijkt me dat daar een relais voor nodig is. Maar hoe werkt dat dan precies?

JoopSpoort

Hallo Iljitsch,
Dit is een nog goedkopere oplossing. Ik heb er zelf een tijdje mee gewerkt, toen het aantal treinen nog behapbaar was.
Voor abc-schakelingen geldt wel de voorwaarde dat de locdecoders deze optie hebben.
Hartelijke groet,
Joop
http://www.holleman.demon.nl/treinen/asymmetrisch.htm
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

bask185

CiteerOp het station langs de vrije baan lijkt het me leuk om ABC te koppelen aan de stand van de wissels. Dus op het spoor met de wissels in de doorgaande stand geen ABC, op het spoor met de wissels in de niet-doorgaande stand ABC zodat treinen die daar arriveren automatisch stoppen. Na het omzetten van de wissel zouden treinen op het andere spoor dus moeten stoppen en rijdt de trein die eerder door ABC gestopt was weer door.

Voor een andere forum genoot staat een ABC passeerstuk in de planning. Die kan automatisch de treinen laten afwisselen op een 2 sporig station om om de beurt een rondje ovaal te laten rijden. Deze werken wel met reed contacten. Ze schakelen hierbij ook de seinen en wissels. Forumgenoot in kwestie is nog bezig om te achterhalen of zijn decoders ABC snappen of niet. Vroeger deed ik dit op mijn oude marklin baan met viesmann relais en marklin remmodules. Zelfde idee met een iets andere uitwerking.

Er is tot mijn weet nog geen commercieel ding die dit kan waar geen computer bij te pas komt.
Met een tweetal schakelaars kan je dat ook handmatig doen als je iets te doen wilt hebben  ;).

Die ABC printjes voor je kopsporen kan ik zelf ook maken voor.. minder dan een de prijs van BM1.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

iljitsch

bask185:

Ik lees net dat ESU LocPilot 5 decoders de optie hebben om automatisch te pendelen op basis van ABC. Dus dan ABC aan beide einden van een lijn en CV 149 instellen op het aantal seconden dat je wilt dat de trein wacht voordat-ie de andere kant op rijdt.

Eens kijken op Youtube of iemand hier een filmpje van heeft met geluid, normaal maakt een loc wel wat herrie bij het in de andere richting zetten. (Het werkt uiteraard ook met de LocSound 5.)

bask185

YT staat vol met ABC. Maar je wilt dus ook automatisch pendelen? Daar heb ik je nog niet over gehoord.
https://www.youtube.com/results?search_query=abc+lenz

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hellstech

Hoi Iljitsch,

Ik heb vorig jaar het automatisch pendelen getest met een loc met een Lopi5 en twee abc-modules van Lais, na wat instellingen in de bewuste CV's te hebben getest, werkte dat heel goed. Hij remt af , stopt en wacht zolang je wilt......tenminste met een bepaald maximum.
Ik heb er wel een filmpje van gemaakt maar die staat (nog) niet op YouTube. Maar geluid bij omschakelen ? Nee, natuurlijk niet....

Groetjes,
Mike
Groet,

Mike

Lima sinds 1977, Roco sinds 1981....gestopt in '86......herintreder sinds 2015

Hellstech

Groet,

Mike

Lima sinds 1977, Roco sinds 1981....gestopt in '86......herintreder sinds 2015

iljitsch

Geinig!  :)

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is hoe dit gaat met een decoder die ook geluid aan boord heeft.

PeterC

Bij een goede vriend van mij hebben wij deze methode toegepast met een geluidsdecoder(Esu 5). Dit werkt prima en ook het geluid reageert goed op het afremmen en stoppen met deze methode. Er staan verschillende filmpjes van deze pendelbaan op
You-Tube, zoek maar even op "Montereau". Ik weet niet zeker of het geluid daar goed te horen is.

PeterC