Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

Plan E Df serie 005-008

in Werkspoor

Gestart door Mispoes, 3 maart 2023 16:34

Vorige topic - Volgende topic

Mispoes

Onlangs vond ik foto's terug van de bouw van een Df serie 005-008 die ik een paar jaar geleden heb gebouwd. Nu de rijtuigen Plan E van Artitec weer te koop zijn, kan het voor zelfbouwers interessant worden dit rijtuig te verbouwen uit een Plan E. Wellicht kunnen mijn ervaringen als inspiratie dienen. 


Het grote voorbeeld aan het werk in de Belgische Ardennen: rijtuig 008 in trein 1139 (Haarlem - Luxembourg) bij Coo op 30-08-1997.


Aan het begin van die maand was ik de 008 ook al tegengekomen in België. De Df zat toen omgekeerd in de trein waardoor de andere zijde van het rijtuig goed zichtbaar was. In deze zijwand zijn meer ramen blijven zitten. Trein 1139 te Vielsalm op 02-08-1997.   


De serie 005-008 is een ex-Plan E-RD en dat rijtuig is dan ook de basis. Het rijtuig is te plaatsen in de periode 1990-2004, tijdperk V, als ik het goed heb. Ik heb voor de 005 gekozen, het rijtuignummer voluit is: 50 84 92-37 005-3.



Het rijtuig dat ik verbouwd heb, was een Plan E-CKD, maar dat maakt niets uit. Het interieur wordt compleet gewijzigd. Grappig detail: dit rijtuig geeft de afleveringstoestand (1955) weer, terwijl ik de laatste versie van het rijtuig heb gemaakt.   


Het rijtuig wordt eerst ontdaan van alle onderdelen tot alleen de kale rijtuigbak over is.

Zeer binnenkort meer... :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

NS 1607

Ondanks dat ik mijn bak al gereed heb, ga ik toch dit draadje volgen.
Mischien heb ik toch ergens iets fout gedaan, je weet maar nooit.  8)


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Pauldg

Boomshanka!

Eric B

De stoeptegelmethode toch?  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Mispoes

 ;D

Ik heb nog een extra foto van het grootbedrijf toegevoegd aan het vorige bericht zodat beide zijwanden goed te zien zijn. De linker en rechter zijwand verschillen nogal...

Goed, verder.


Als eerste heb ik de zijwand gladgeschuurd zodat de dakgoten verdwijnen, ik krijg hiermee veel strakkere spuitresultaten. Menig modelbouwer zal het niet met deze filosofie eens zijn, ik zie het als de kunst van het weglaten en het bevalt mij al tientallen jaren goed. Op de foto is te zien dat ik de eerste drie ramen heb dichtgemaakt. Dit heb ik met witte Millliput gedaan, deze plamuur krimpt niet en geeft dus geen krimpnaden. Nadeel is de lang droogtijd, ik wacht altijd 24 uur, maar daarna is het dan ook keihard. Zo'n Df hoeft natuurlijk ook niet op een regenachtige zondagmiddag in elkaar gezet te worden.
Verder heb ik een begin gemaakt met het verwijderen van de smalle schuifdeuren, deze moeten worden vervangen door brede.

Zeer binnenkort meer... :angel:
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Pauldg

Less is more inderdaad. Ik vind de Artitec plan-E rijtuigen ook teveel frutsels en randjes hebben. Onder andere bij de raamlijsten. De plan E's van Maikel Kastelijn hebben veel minder details op de wand, maar daar krijg ik veel meer een plan-E gevoel bij. Interessant dat soort dingen.

Mvg, Paul
Boomshanka!

NS 1607

#6
@ Mispoes, tot nu toe heb ik eigenlijk dezelfde lijn gevolgd.
Ik heb trouwens beide deuren verwijderd, en vervangen door deuren uit de Mastica Mat 54 setjes.

Ik had in het verleden al een postrijtuig verbouwd,  maar er niet aan gedacht om de deuren te bewaren.
Dat was dus het 1e foutje. (Meer onnodig werk omdat ik iets niet bewaard heb)  :-\

Deze deur heb ik niet het raam dicht gemaakt, maar een volledige plaat styreen van 0,5mm ervoor gezet, dat voorkomt weer onnodig veel plamuren.


Hier dus die plaat voor de deur:


Van de plaatsing van de Mastica sets heb ik ook nog foto's indien daar interesse in is.


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang

Pauldg

Gewoon uit nieuwsgierigheid: heeft de verwijderde passagiersdeur toevallig de correcte breedte voor ouder stroomlijnmaterieel (mat'36, mat'40)?

Mvg, Paul
Boomshanka!

Mispoes

#8
Nee, dan is de dubbele schuifdeur toch nog te breed. Ik heb in de jaren negentig een paar stroomlijnstellen (mat.'36, '40 en DE5) gebouwd met de smalle deurtjes uit de 1e klas Plan E (Mastica), maar je ziet van verre al dat dat het net niet is... Ik moet nog reageren op jouw suggestie van SBB-deuren in mijn DE1/2-draadje. :-[ Ik zal dat nog even doen zodra ik weer een foto van een stroomlijnstel plaats. Peter Wijshake heeft een veel betere methode die ik intussen al vaak heb toegepast in omgebouwde Lima Hondekoppen: de Mastica deuren versmallen, ziet er veel mooier uit.

Citaat van: Pauldg op  4 maart 2023 10:47
Less is more inderdaad. Ik vind de Artitec plan-E rijtuigen ook teveel frutsels en randjes hebben. Onder andere bij de raamlijsten. De plan E's van Maikel Kastelijn hebben veel minder details op de wand, maar daar krijg ik veel meer een plan-E gevoel bij. Interessant dat soort dingen.

Een mooi voorbeeld hiervan vind ik de DE3 (Plan U) van Philotrain. Volgens mij een jaar of 15 à 20 geleden, toen er nog geen Artitec DE3 was, bracht Philotrain een mooi model uit van de DE3. Waar ze m.i. een beetje de mist mee ingingen waren de los opgezette ogen voor de neusladder. Deze waren opengewerkt waardoor ze, hoe klein ook, grof oogden, dit i.t.t. de Fleischmann Plan V die voorzien werd van een paar subtiele puntjes...

Inmiddels vliegen de fietsrijtuigen ons om de oren dus maar weer snel verder met mijn Df:


Uit een los casco van een Plan E/L-P had ik een setje schuifdeuren gehaald om in de Df te plaatsen.


Na het plaatsen van de dubbele deuren de ramen en de enkele schuifdeur van de keuken met Milliput dichtgestopt. Ik heb dus geen styreen gebruikt om de deur dicht te maken.



Zelfde herhalen voor de andere zijde en netjes afschuren maar!


Het dak moet ook afgeschuurd worden. Wat de vernieuwde Df rijtuigen 001-004 (ex-P) en 005-008 (ex-RD) van Plan L en E na revisie en aanpassingen zo'n strakke uitstraling gaf, was het ontbreken van de dakgoten. Vandaar dat het helemaal glad geschuurd moet worden. Ik heb een Plan E die nog verbouwd moest worden gebruikt als standaard om het dak gemakkelijker te kunnen schuren. Om het casco te ondersteunen tijdens de werkzaamheden, heb ik het chassis van een sloop Plan E gebruikt:



Zeer binnenkort meer...  :angel:

   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

#9

De schortplaten moeten natuurlijk ook aangepast worden. De traptreden onder de smalle deuren worden dichtgemaakt en vervangen door bredere.


het casco geheel glad geschuurd.


In 2014 was ik te gast bij de SHD te Amf om detailfoto's te maken van de rijtuigovergangen met de kasten waar de rubber balgen op geplaatst waren. De moeilijkheid zat er vooral in om de goede maat en vorm te krijgen.



















De kasten zijn gemaakt van kunststof plaat Ik heb de eerder genoemde A gebruikt als proefkonijn. Ik heb balgen gebruikt van Roco.


Om de buffers elkaar te laten raken hadden de kasten minder ver uit de rijtuigbak moeten reiken, maar dan mis je wel het karakteristieke aanzicht van de Df... Hier Df 005 in de hoofdstad van het Groothertogdom Luxemburg met SNCB-loc 5523 in trein 1138 (Luxembourg - Haarlem) op 23 augustus 1998. Wat mij betreft is zo'n blauwe 55'er de mooiste loc voor een ICR-stam met Df... 


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

#10
Hierna kon ik de bak gaan spuiten:


Grijs (primer) tevens controle op oneffenheden


Wit: deklaag voor geel


Geel. Het geel komt ook aan de onderkant van het dak te zitten. Dit is nodig om de gele bies op de juiste hoogte te krijgen.


Na het aanbrengen van het geel heb ik m.b.v. een cocktailprikkertje de aangebrachte verflagen van de binnenkant van de raamlijsten geschraapt. Dit om te voorkomen dat de ramen slecht passen en stukken blauwe verf afbreken in de hoeken. Onderschat niet wat een paar verflagen al kunnen doen m.b.t. het passen van de ramen.


Daarna kunnen blauw, donkergrijs, opschriften en vernis worden aangebracht.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

De onderplaat:


Plamuren, schuren en nieuwe traptreden (lekker subtiel: een paar kleine kunststof strookjes) aanbrengen.


Grijs spuiten.

En dan het interieur.
Geen Df zonder fietsen, maar toen ik in de zomer van 1998 een retourtje met de 1139/1138 naar Luxemburg maakte en een stukje meereisde in de Df viel het mij tegen hoeveel fietsen meegnomen werden. Ik nam plaats op zeegroene ICR-bankjes. 










Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Mispoes

#12
Tot slot de eindmontage waarbij ik pas op het eind de matzwarte rubber stootranden aanbracht.






Klaar!


Even een vergelijk tussen de strakke Plan E ex-RD 005-008 periode 1990-2004 en de wat ouderwets ogende Plan L ex-P periode 1983-1990.

Ik heb het even nagezocht, de bouw van deze Df 005 vond plaats in 2014.


Tot slot nog even een opmerking: de blauwe band rond de ramen had nog wat verder naar beneden mogen doorlopen, minstens één mm. Het blauw sluit namelijk niet zo goed aan op de LSM ICR. Jammer, maar dat ga ik de volgende keer niet anders doen, want het blijft bij deze ene... ;D 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rob Ellerman

En zo kan iedereen, ook na al die jaren, zijn voordeel er weer mee doen (y) (y) (y). Mooi werk Frank!

Rob

Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Olaf

Meer NS in spoor 1!