Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Module MOx

in BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0

Gestart door MOVisser, 28 februari 2023 10:12

Vorige topic - Volgende topic

Wim Vink

Zijn er nog vorderingen met de module?
Met vriendelijke groet,
Wim

Wim Vink

Zijn er nog vorderingen met de module?

Oeffff, foutje  :angel:
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

Wim , altijd wel wat.
(iets meer stof erop)

Maar niet zodanig dat er wat te melden is.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

#93
Het moest er weer eens van komen.

Stof zuigen doe ik niet aan, maar was hier echt wel nodig... :laugh:

De modelubak en de beide BB's naast elkaar gelegd en eens de bouwbeschrijving er weer bijgehaald.
Maat 17,5 cm ,  15,7 cm 166 mm, 50 mm, 41 mm  hm hm hm,  heel veel doorsneden, let op dat de BB voorplaat er ook nog bijkomt.... inleg stuk ... kleur RAL....

Eerste echte gegeven:  166 mm eerste spoor vanaf de voorkant bak, tussen beide sporen een hartmaat van 58 mm.
Dit heb ik op de bak uitgezet en de beide stroken geluids-isolatie aangebracht.
Daarna een maat van 166 - 9 mm = 157 mm op de beide BB's bemeten en ook daar de geluids-isolatie op gelijmd (houtlijm)



Op de overgangen rekening gehouden met een ruimte zonder isolatie. Daar komen de zogenaamde strippen (in BNLS vakjargon megabiels) om de rails aan vast te solderen.
Daarmee wordt de hoogte en plaats van de rails een exacte overgang. De BB is nog niet verbonden met de bak en de rails is ook nog niet vastgezet.



Dan het puzzelen over de maten van de bout locaties met de buurmannen.
Elke BB van jezelf moet aansluiten op de BB van de beide buurbakken.

De bouwbeschrijving geeft de maten, maar ik ben gewend uit te gaan van één zijde van waarvandaan je gaat uitzetten.
Dus die waarden maar uitgerekend. En moet je nu wel of niet rekening houden met het BB voorschot etc.

Ik kwam op 50 , 194 en 492 mm vanaf de voorzijde van de BB. (driemaal gecontroleerd via verschillende rekenwijzen en verschillende maten in de tek).
Deze uitgezet en tevens de hoogte aangehouden vanaf het bovenblad.
Had ik dit niet gedaan dan kon het zomaar fout gaan.
De achterzijde van mijn BB is namelijk niet volgens de tekening (te korte zijstukken meegeleverd met het pakket).

Eenmaal vastgesteld geeft het voor de andere BB het spiegelbeeld.





Ronald Visser

9780
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Wim Vink

Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

Binnenkort start van de scenery? Mooie retro tunnel heb je bij staan.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

MOVisser

De tunnel is één van de objecten.... :angel:

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

#97
De bevestigingszijde naar de buren toe is lastig en moet voldoen aan de BNLS modulebak regels.

De interne verbindingen (BB`s met de centrale bak) is een eigen keuze heb ik gemeend.
Daar heb ik 2 bouten van M8 voor genomen die ingedraaid worden in een slagmoer.

Vanwege de krachtswerking en het draaimoment (wegzakken/draaien) van de BB is de locatie net onder de afdekplaat.
Ik heb wel opgelet dat er nog te sleutelen valt.

De posities uitgezet in de BB. Met spantangen de BB op de bak geklemd.
Vanwege de BB voorplaat dient de BB 9 mm naar achteren geplaatst te worden.

Het spoor moet mooi kunnen doorlopen, daarom is met een plaat (blauw) de overgang gecontroleerd.
De plaat mag niet wippen of licht aan de onderzijde doorlaten.
(beetje onscherp,,,,,,,,,)

De "gaten" met een boor 3 mm voorgeboord door de beide zijkanten heen.
Daarna met een houtboor 10 mm de gaten verruimd.
De BB`s aan de binnenzijde voorzien van de slagmoeren.
De bouten voorzien van een vleugelmoer en deze vast gelijmd aan de kop.

Als laatste aktie de BB's vastgeschroefd.

Ik maak nu even een opmerking:
Door mijn afwijkende manier van bevestigen van de zijkanten en de bovenbak (voor de verlichting) is het niet nodig het zogenaamde Leen-Blokje op te nemen.

........

Ronald Visser






Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Wim Vink

Je bent er maar weer druk mee  ;)
Met vriendelijke groet,
Wim

Frank 123

Hi Ronald,

Heb bij mijn module bakken vergelijkbare koppeling gemaakt (maar dan in M5). Heb de inslagmoeren wel in beide bakken bij de verbinding toegepast. Aan één kant schroefdraad uit de inslagmoeren geboord. Blijft de passing (en dus ook de positionering van de bakken t.o.v. elkaar) beter omdat de gaten niet ruimer worden door de bout die er door gaat.

Heb de inslagmoeren voor de zekerheid ook nog in het hout verlijmd. Weet ik zeker dat ik ze niet ongemerkt los komen bij demontage van de bakken.
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

MOVisser

Goede raad is altijd welkom.

(y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

MOVisser

#101
En zo blijven we bezig.

De vorige keer het aanelkaar bakken van de bakken.

Met name de de BB's zijn in het geval van de gehele BNLS rijbaan van belang.
Daar vindt de doorgave plaats van het rijdende treinstel.

Kritsch zijn de BS-hoogte en plaats.
De hoogte is vastgelegd op 1.30 m + P  of VP
( flauw maar de grondvloer is in de bouwkunde het peil P.  Hiervanuit worden alle hoogte maten uitegtekend. mag ook vloerpeil zijn VP)

Maar ook de plaats van de rail is zeer van belang. een mm ernaast en de flens van het wiel stoot ernaast.
Bij de BNLS is hier de Megabiels voor gefineerd/ontworpen.

De bak met de beide BB`s heb ik weer op de poten gezet (met de bedden constructie, afwijkend van de bouwbeschrijving).
Ja, Koen, heksje hangt er nog.... (y)



Daarna begonnen met het neerleggen van de geluidsisolatie (meer voor thuis dan voor op de beurs... :angel:)
De maat 166 mm is al eens genoemd evenals de maat 157 mm (BB en rekening houdende met een voorplaat)
Daarna de rails er profisorisch opgelegd.




In het midden van de bak is het nodig raillassen te gebruiken.



De voegovergang BB naar de bak is feitelijk ook cruciaal.
Daar is geen voorschift aan verbonden, maar ook hier zal het spoormaterieel de weg zonder uitlopen moeten kunnen doen.
Op de foto is te zien dat ik voor al de overgangen een eigen megabiels ga maken.
De koperen strip ervoor al klaar gelegd.
Belangrijk daarbij is de tussenmaat van 58 mm hart op hart van de sporen.

De blauwe strip ligt over de voeg heen en daar zal de nu nog doorlopende rail op worden vastgesoldeerd.
Rest nog het boren van gaten in deze strip om het te kunnen vastschroeven.
Daarna worden de rails en de strip ter plaatse van de voeg doorgeslepen.
Plaats is daarmee exact vastgelegd.
(mede ook door de onderliggende boutverbingen onder de bak)





En dan komt de meest heikele overgang aan de beurt.
De megabiels constructie.
Door bij mij en bij de buurman hetzelfde te gebruiken zou betekenen dat er probleemloos gereden kan worden.
Niets is minder waar.
Tot nu toe is er de ervaring dat juist daar de meeste tijd naar uitgaat tijdens de rijdagen.
Electra etc wil wel lukken met de gedefinieerde stekkers,
                     maar het "uitrichten van de rails" blijft nog steeds een bewerkingsproces vooraf en tijdens een beurs *).
Ondanks dat er op de testdagen e.e.a. is ingesteld.

Daar heb ik al over zitten (staan..) nadenken al tijdens de werkzaamheden aan de bak "Werspoor Kathedraal" van Koen.

Het meest belangrijke aan de megabiels is de maat van 58 mm van de sporen.
De andere belangrijke maat, de spoorbreedte, is vastgelegd door de biel(s) afstand. Die is meestal wel goed.
De maat van 58 mm zal op het oog (liniaal/maatstok/tekendriehoek) worden uitgezet of middels een soldeer hulpstuk worden gerealiseerd.
Maar ook daar kan door temperatuurs verschillen een maatafwijking ontstaan.

Om niet een te exacte maat van 58 mm nodig te hebben en om een en ander ook tijdens de beurs te kunnen bijstellen heb ik het volgende bedacht.

Ik maak in de strip sleufgaten.
Daarmee kan je in horizontale richting de strip uitrichten op de biels van de buurman.
Echter de maat van 58 mm zou bij beide megabielzen kunnen verschillen,
              waaroor of het ene spoor of juist alleen het andere spoor gericht kan worden. **)
En dus is daarvoor iets nodig om die tussenafstand bij te kunnen stellen, al is het maar een paar mm.
TRUC:
Door de strip "door te slijpen", en te zorgen voor voldoende tussenruimte, is het mogelijk de beide sporen naar elkaar toe of van elkaar af bewegen.
Denk bv aan een tussenruimte van 5 mm.

Een dergelijke verstelmogelijkheid maak je bv op je linker BB.
De buurman (zijn rechter BB) heeft daar de 2 spoors-megabiels waar je op moet instellen.

Het voordeel is dat er een juiste en goede verbinding gedefinieerd wordt door de megabiels
     nl    166 mm vanaf de voorkant van de middenbak, een spoorafstand van 58 mm op een hoogte van 1.30 m +P
De beide 1 spoor-megabiels geeft de mogelijkheid om te allen tijde te kunnen bijstellen per spoor.

Door onder de beide 1 spoor-megabiel strip iets van verend materiaal aan te brengen kan je ook de rails omhoog of omlaag schroeven.





De 2 spoor-megabiels op de rechter BB van de buurman (in rood aangegeven) en de beide 1 spoor megabiels op de eigen bak vergemakkelijken het bijstellen.



Ronald Visser
10580

*) En ja er zijn andere methoden/systemen in gebruik, maar daar is bij BNLS niet voor gekozen.

**) Op de testdag afgelopen weekend bleek dat nog maar eens en heeft Richard diverse railsolderingen moeten aanpassen.
Hierdoor is veel leuk rijtijd verloren gegaan.  :angel:
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Frank 123

Zie het al... je denkt er goed over na. Wordt dit straks de nieuwe standaard oplossing ?
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke

Wim Vink

Ja Frank Ronald is een echte nadenker hoor  (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

MOVisser

Frank,  zeg nooit nooit,

Waar ik tevens aan heb gedacht is dat bij bestaande bakken dit ook nu nog zonder veel moeite kan.
Eénzijdig (eigen BB) dus schroeven los, ovale sleufjes aanbrengen, schroefjes er in, en doorslijpen zodat tussenruimte ontstaat (5 mm?)

Voor de eigen overgangen zou dit ook kunnen.... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag Houten 24 aug sta ik er weer. Ook met N-schaal.