Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

De HTM Stadler TINA tram in H0

in Trams en smalspoor

Gestart door WeKra, 25 februari 2023 17:13

Vorige topic - Volgende topic

locvanpuffelen


System-M

Had al het één en ander gehoord over deze nieuwe tram. Leuk om er nu een beeld bij te hebben. Hij heeft wel iets Randstadrail-RegioCitadis-achtigs. Fraai ontwerp weer (y)
Als er nog ruimte is op de intekenlijst ben ik ook zeker geïnteresseerd  8)

Grt
Marc

WeKra

Alle cosmetische ontwerpen zijn af, voor zover die bekend zijn. We moeten ermee rekening houden dat er nog zaken veranderen in de loop van de design fase met Stadler.

We kunnen in elk geval beginnen met het ontwerp van het chassis. Voor nu nog op basis van Halling draaistellen. Ik wil eerst eens zien of het mogelijk is de aandrijving te voorzien in de C-bak. Dan ligt alles centraal en zijn er minder draden nodig om alles aan elkaar te knopen.

Of heeft er iemand ervaring en eventueel tegenargumenten om de gemotoriseerde draaistellen in het midden te hebben?


Check ook mijn Facebook

martijn v m

C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?

Middenbak lijkt met het beste. 4 aangedreven assen.

En ongeacht de rijrichting 1 kop duwend en 1 trekkend.

Maar doordat er dan 2 draaistellen zitten wat minder ruimte.

Al zijn de motortjes niet zo heel groot meer tegenwoordig.

Komt er een stekker voor de decoder in?

Zimo maakt ze met direct een powerpack erop. Allicht een idee? Of in iedergeval voorbereiding om het te plaatsen in het chassis?

Next18 is mooi compact en genoeg functie aansluitingen. 

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WesleyMunnik

Citaat van: martijn v m op 10 maart 2023 22:41
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?


Als Stadler dezelfde bakcodering aanhoud zoals bij de treinen is de A en B bak altijd een kopbak en C, D etc de tussenbakken. Dus gok dat de C bak de tussenbak is.
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Christoph

Normaal bij trams ook, de A-bak en B-bak zijn de kopse kanten, de C-bak is de middelste.
Geld ook voor de GTL-tram, dus de B-bak is de achterkant.

Groeten,

Christoph

WeKra

#21
Citaat van: martijn v m op 10 maart 2023 22:41
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?

Ik had van een tram-criticus natuurlijk beter verwacht! :-P Zoals al aangegeven; de kopbakken zijn altijd A en B, en alles ertussen de rest. Avenio is bijvoorbeeld A-C-D-B.

Het gaat er dus om dat de aandrijving in de middenbak zit inderdaad. De vraag is echter of de on-aangedreven draaistellen van de kopbakken daardoor niet 'gek' zullen doen. Er zal vast een reden zijn waardoor in andere modellen of in de echte bedrijf dat niet wordt toegepast. Ik ga gewoon een proto-chassis ontwerpen en de functionaliteit testen.

Citaat van: martijn v m op 10 maart 2023 22:41
Komt er een stekker voor de decoder in?

Zeker; zie eerste post. We gaan de printplaten zelf ontwerpen dus een stekkeraansluiting is dan kleine stap. Gezien de functionaliteiten is Next18 onnodig maar misschien wel goede voorbereiding.
Check ook mijn Facebook

martijn v m

Ach. Meeste kennis is bij mij GVB. En tot voor kort was dat voornamelijk 1 richtings materieel.

Hoorde nooit wat over A of B bak.



Aandrijving van een Combino zit ook in de middenbak. Gat prima.

Next18 is mooi compact. Bemo past het toe in de H0m modellen. En in N spoor ook veel gebruikt meen ik.

En gezien in trams de ruimte ook schaars is.

En bijvoorbeeld een zimo staco2a kan je zo een next18 decoder inpluggen. En direct een powerpack.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Chris Westerduin

Bij een GTL is de volgorde ook altijd al A+C+B geweest dus het is geen nieuw iets...  ;D

martijn v m

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

pduvekot


WeKra

Check ook mijn Facebook

Pauldg

Nooit gedacht dat ik nog eens sentimenteel zou worden bij de uitfasering en vervanging van de GTL's. Als tiener wachtte ik soms 2 trams om nog maar eens in een ouwe PCC car te mogen meerijden  :)
Boomshanka!

hrp

Als tiener - 50 jaar geleden - dacht ik dat de toenmalige nieuwe trams in Rotterdam en Den Haag de laatste zouden zijn, erna alleen maar bussen en metro's.
Zoals elders al de situatie was: Engeland, VS, Frankrijk..
Ronald
Groet,
      Ronald

Pauldg

Logische gedachte. Gelukkig kwam er een stevige trendbreuk!
Boomshanka!