Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

De HTM Stadler TINA tram in H0

in Trams en smalspoor

Gestart door WeKra, 25 februari 2023 17:13

Vorige topic - Volgende topic

ronald1956


wke

Citaat van: WeKra op 14 maart 2023 07:02
Staan allemaal genoteerd!
Ik ben ook wel geïnteresseerd. Maar weet even niet of het in mijn budget past.

Is een wat grove prijsschatting mogelijk? Of een uitleg van de consequenties mocht ik later toch tot de conclusie komen dat het buiten mijn budget is?
Groeten, Wouter.

WeKra

Ronald: Genoteerd!

@'wke' (?): Ook genoteerd. Prijsschatting is lastig. De GTL8 modellen gaan voor 599,-, maar daar zijn veel technieken toegepast welke we (waarschijnlijk) dit keer gemakkelijker kunnen uitvoeren. Maar neem dat als uitgangspunt. Geen consequentie: Ik vermoed dat er voldoende andere geinteresseerden zijn mocht je toch afzien van een model.
Check ook mijn Facebook

wke

Ah, klinkt goed! Dan sluit ik me graag aan bij het lijstje. :)

Bedankt voor info!

Groeten,
Wouter.
Groeten, Wouter.

Bart Mestrom

Prachtig initiatief. Ik ben ook wel geinteresseerd in een model  ;D

WeKra

Voor het onderstel zijn de belangrijkste onderdelen passend (en op juiste schaalafmetingen) gemaakt. Hierdoor kan alvast worden berekend wat de maximale bocht is in model.

Het model zal als het goed is door een boog van minstens 22,5cm (straal) moeten kunnen. Met een algemeen aangenomen minimum van 25cm gaat dit dus helemaal goedkomen. Wel moeten we het geledingsprobleem nog oplossen, maar daarin is de minimumstraal een voorwaardelijke eis.


Check ook mijn Facebook

System-M

Leuk/interessant dat je ons zo op de hoogte houdt van de ontwikkelingen  (y)
Voor mijn beeldvorming: wat is de minimale straal bij bijvoorbeeld de Regiocitadis of Avenio van Halling?
Is die vergelijkbaar hiermee?

Grt
Marc

WeKra

Vrijwel alle trams kunnen door een boogstraal van 25cm, maar sommige door nog krappere bogen. De Halling Randstadrail stond er om bekend hier nogal kritisch in te zijn en 25cm is dan ook echt de max. Met wat aanpassingen (uitvijlen van de geledingen) kon je er nog wat bij krijgen. De Avenio kan technisch gezien door zeer krappe bogen, maar praktisch lukt dit niet omdat dit kreng altijd ontspoord als je er geen aanpassingen aan verricht.

Zie de website van skiptram voor deze problematiek :-)
Check ook mijn Facebook

Mitchell

Kom op Wes, ik wil een boogstraal van 8,5cm zien!


alle gekheid op een stokje, ik volg het allemaal met plezier  (y)

Huup

Alleen h0 of ook omzetbaar in h0m?

Christoph

Citaat van: WeKra op 17 maart 2023 16:31
Vrijwel alle trams kunnen door een boogstraal van 25cm, maar sommige door nog krappere bogen. De Halling Randstadrail stond er om bekend hier nogal kritisch in te zijn en 25cm is dan ook echt de max. Met wat aanpassingen (uitvijlen van de geledingen) kon je er nog wat bij krijgen. De Avenio kan technisch gezien door zeer krappe bogen, maar praktisch lukt dit niet omdat dit kreng altijd ontspoord als je er geen aanpassingen aan verricht.

Zie de website van skiptram voor deze problematiek :-)

Hoi Wes,

waarom zo'n kleine boogstraal, het voorbeeld rijd door een minimale boogstraal van 25 meter dus bijna 29 cm is meer als voldoende.

Groeten,

Christoph

WeKra

De oorsprong ken ik niet precies, maar het is de scherpste boog die Fleischmann in het assortiment had/heeft (Nr 6, van die koperen railstaven). Deze diende perfect voor een mooie tramboog.

Ook de pasklare boogstukken van Tillig zijn 25 centimeter.
Check ook mijn Facebook

martijn v m

Omdat trams nou eenmaal door krappe bogen gaan.

En waarom moeten trams opeens wel perse op schaal door een boog en bijna alle trein modelen door trambogen?

En inderdaad. Tillig heeft met de Luna tramrails 25cm als boog. Wel zo handig als de modellen daar doorheen kunnen.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

WeKra

Afgelopen week was ik in het Zwitserse Bussnang alwaar het hoofdkantoor en assemblageruimte van de Stadler Tina bevindt. Hier wordt op dit moment de Tina voor Darmstadt gemaakt. Enorm gaaf om in zo'n fabriekshal te zijn en te zien hoe professioneel dit bedrijf zich ontfermd over de trams. Ik ben erg enthousiast. Overigens worden de Tina's voor HTM in Polen geassembleerd.

Ik was daar vanuit de adviesgroep voor de bestuurderscabine als afgevaardigde van instructie. Vooral gekeken naar welke oplossingen Stadler biedt en de elementen 'ervaren'. Toffe ervaring!

Naar aanleiding hiervan zijn er in elk geval voor het H0 model weer inspiraties opgedaan om het zo gedetailleerd mogelijk te maken. Aangezien ik het voorstel voor de knoppenindeling afgelopen week heb ingestuurd, kan ik die mooi meenemen in het ontwerp...  ;D

Ondergetekende op de bestuurdersstoel van de Tina Darmstadt, in gesprek met de designer over het wel en wee van knopjes:
Check ook mijn Facebook

Sven

Gaaf dat je er zo dicht bij betrokken bent. Je ontwerpt een deel van de echte tram terwijl je het model maakt.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.