Welkom! Login voor uitgebreide toegang en gebruiksfuncties.

Updates:

Testbericht: het is bekend dat de zoekfunctie nog niet perfect werkt, er moet een  nieuwe index opgebouwd worden.

NS 179002-179018 een proefbalonnetje tussendoor.

in Werkspoor

Gestart door Eric B, 5 februari 2023 15:20

Vorige topic - Volgende topic

Eric B

Piko heeft recent de DR Otu onderlosser catalogusnummer 54626 uitgebracht en al op het plaatje op de website zag ik enige kleine overeenkomsten met de NS dienstonderlossers serie 179002-179018 (ex GTZ 50001-50020).
Dus eentje besteld, gisteren opgehaald en vandaag met dun karton en fotolijm een soort mock-up gemaakt.
Ik denk dat het wel een kans van slagen heeft ...


Bovenste en onderste foto van mij, middelste foto uitsnede van NEG529-090 uit de NVBS beeldbank, gemaakt door J.A. Bonthuis.

Het enige wat ik tot nu toe aan de wagen zelf gedaan heb is het verwijderen van losse onderdelen die in de weg zaten, dus mocht ik het toch niet doorzetten, dan is de wagen zo weer terug in de originele toestand.

Het zal geen 100% kloppend model worden, maar ik verwacht dat het wel de uitstraling zal krijgen van het voorbeeld.

Hoe denkt u daarover?  :)

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Reinout van Rees

Vaag ding, dus leuk.
Het ziet eruit alsof je een aardig eindje kan komen. Ik denk wel dat de plastic plaat die je gebruikt best dun moet zijn om voldoende ruimte over te houden voor die toch wat dikke opvallende profielen die erop zitten? Die profielen worden nog wel een uitdaginkje: wel gaaf als dat lukt, want op deze manier heb ik nog geen wagon gezien.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rob Ellerman

#2
Ik zou zeggen: styreenplaat van 0,5 mm en messing profieltjes, anders wordt het veel te grof. Ook nog foto's zien te scoren van de twee niet zichtbare kanten, ik zou er niet van uit gaan dat die 1:1 hetzelfde zijn. Maar wel een geinig ding, beetje een einzelgangertje ;D. Zijn ze destijds in Nederland gebouwd of elders?

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eric B

0,5mm styreen is inderdaad een uitgangspunt, en door niet noodzakelijke delen van het model alsnog te verwijderen ontstaat ruimte om die dunne plaat aan de achterzijde te verstevigen indien nodig.
Messing voor de profielen ook een goede optie en dan is verstevigen wellicht niet eens nodig.
Meer foto's zijn voorhanden Rob, evenals een tekening uit HUA, dus die kan, tot de juiste afmetingen verschaald, prima als basis voor een soldeermal dienen.
Het was inderdaad een opvallende (kleine) serie wagens, de voorlopers van de Allan zelflossers waar MK een model van heeft uitgebracht.
Een echt buitenbeentje was de NS 179001 een Talbot zelflosser, daar broedt ook nog iets voor in mijn hoofd.
Maar daar kom ik nog wel een keer op terug.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rob Ellerman

Ik heb nog eens zitten kijken, maar je zou misschien ook over een andere donor kunnen denken, een GTOW van Roco of GTU van Artitec... zal een beetje van de lengte afhangen denk ik maar ik maak me sterk dat die twee aardig in de buurt zullen komen. En misschien dat je zelfs (een deel van) de opbouw zou kunnen gebruiken als basis.

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Eric B

Van beiden heb ik er hier wel een paar Rob, dus is het vergelijk waard :)
Maar dat betekent wel het maken/transplanteren van de losgoten en dat lijkt me lastiger dan het maken van een in de basis rechthoekige kast om de Piko Otu ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.


Eric B

Dank je Edwin  (y)
Deze vereenvoudigde tekening had ik nog niet gevonden, wel 2 versies van een gedetailleerde witdruk.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.